Firmenname finden Tipps

Sådan finder du på et firmanavn

Passion. Energi. Mod. Det kræves der, når du skal starte en virksomhed. Du har en god idé til en virksomhed, du er begyndt at formulere en plan, og du har en potentiel kundekreds i tankerne. Så er du (næsten) klar til at springe ud i det.

Det eneste, der mangler? Det er et godt navn.

Et godt firmanavn er indbegrebet af dit brand. Det skal være let at huske. Det skal minde dine ansatte om, hvorfor I gør det, I gør.

Du kan betale reklamebureauer i dyre domme for at finde et navn, der er nyt og moderne, brancherelevant, mindeværdigt og ikke et registreret varemærke. Men dit firma er nyopstartet, og du har andre prioriteter. I stedet for at betale nogen for at finde på et navn til din virksomhed, kan du prøve at finde inspiration her (gratis).

Her i artiklen kan du læse 18 tips om at finde på et godt firmanavn.

  • Brug akronymer
  • Lav mash-ups
  • Få inspiration fra mytologien og litteraturen
  • Brug ord på andre sprog
  • Brug dit eget navn
  • Se på et kort
  • Vælg en blanding
  • Bliv partner med et andet firma
  • Udnyt kaldenavne/kælenavne
  • Brug et symbol
  • Gør det beskrivende
  • Brug latin
  • Se på dit produkt fra en anden vinkel
  • Brug forkortelser
  • Leg med stavningen
  • Fortæl din historie
  • Tal om det, du tror på
  • Vælg et ord fra en ordbog

1. Brug akronymer

Mange store virksomheder bruger akronymer i stedet for deres fulde navn – det er lettere at huske. Tænk fx på DR (Danmarks Radio) eller DSB (Danske Statsbaner). Så hvis dit firma hedder Carlsens Autolakering og Service, kan du overveje at bruge CAS.

2. Lav mash-ups

Tænk på to-tre ord, der betyder noget for dig og din virksomhed. Kan de kombineres, helt eller delvist? Eksempler herpå kunne være TripAdvisor, Evernote (notesbog, sammensat af "forever" og "note") og Netflix ("internet" og "flicks", som betyder 'film'). Et navn som "SalatGo" viser, at dit spisested specialiserer sig i salater to go. Hurtigt og nemt.

3. Få inspiration fra mytologien og litteraturen

Nike er et af verdens mest ikoniske brands... Og i græsk mytologi er Nike sejrens gudinde. Andre velkendte firmaer som Oracle, Hermés og Mars har også navne fra græsk mytologi. Lav lidt research, og se, om der findes en mytologisk figur, der er relevant for dit firma.

Kan du flette Bakkus ind i dit navn, hvis du har en vinhandel? Brug Afrodite, skønhedens gudinde, hvis dit firma arbejder med skønhedsprodukter.

4. Brug ord på andre sprog

Det kan give et mere eksotisk udtryk at bruge ord fra andre sprog, og måske husker potentielle kunder nemmere dit navn. En frisørsalon kunne hedde noget fransk, eller en tebutik kan hedde noget japansk.

Geniale Firmennamen Beispiele

5. Brug dit eget navn

Det er din virksomhed – hvorfor ikke bruge dit eget navn? Mange velkendte brands er opkaldt efter ophavsmændene, fx Ben & Jerry's is eller Boeing (efter grundlæggeren William Boeing).

6. Se på et kort

Bliv inspireret af din globus. Har du hørt om Amazon, internethandlens mastodont? Amazon er opkaldt efter amazonasfloden.

7. Vælg en blanding

Prøv at blande punkt fem og seks. Kan du kombinere en del af dit navn med en bydel? Et eksempel herpå er IKEA. Navnet kommer af grundlæggerens navn, Ingvar Kamprad, og hans hjemby, Elmtaryd Agunnaryd.

8. Bliv partner med et andet firma

Om du vælger at blive partner med en anden entreprenør eller fusionerer med et andet firma, kan du overveje at blande to navne til et nyt. Da Twentieth Century Pictures og Fox Film Corporation fusionerede, blev de til 20th Century Fox.

Kreative Unternehmensnamen finden – Beispiele

9. Udnyt kaldenavne/kælenavne

Er du blevet kaldt "Daller" hele dit liv? Brug det i dit firmanavn for at sætte et personligt præg. Eller brug dit barns navn eller kælenavn for at give firmanavnet et personligt (og virkningsfuldt) præg. Mercedes er faktisk opkaldt efter grundlæggerens datter.

10. Brug et symbol

En anden måde at lave et firmanavn på er at hente inspiration i et symbol eller et vigtigt element fra dit arbejde. Et navn som Naturol afspejler virksomhedens identitet og er let at huske. (Hvilket er win-win for små virksomheder)

11. Gør det beskrivende

Hvilke ord beskriver din virksomhed bedst? Skriv alle bud ned, og visualiser, hvordan ordene kan passe på dit nye logo eller banner. Tænk på 7-Eleven. Navnet i sig selv fortæller det måske vigtigste kendetegn ved kæden, nemlig at de har åbent fra 7-23 hver dag.

12. Brug latin

Har du haft latin i skolen og tænkt, at det var spild af tid? Hvad nu, hvis du kunne bruge din viden derfra til at finde på et stærkt firmanavn? Mange gode virksomhedsnavne kommer fra latin, såsom Volvo ("jeg ruller") eller Acer ("skarp", "ivrig"). Vælg et ord, det repræsenterer din virksomhed, som fx Regius.

Gute Firmennamen Vorschläge

13. Se på dit produkt fra en anden vinkel

Tag et skridt tilbage og se, om dit produkt minder dig om noget andet... det kunne være, din telefon minder dig om et brombær ("Blackberry"). Måske har du lige startet en kosmetikvirksomhed, og du har bemærket, at dine makeuppaletter ligner blomster. Hvorfor ikke bruge det i et firmanavn?

14. Brug forkortelser

Et godt firmanavn bør ikke være for langt. Hvis der er et ord eller en sætning, der betyder noget særligt for dig, kan du overveje at bruge en del af den som firmanavn. Firmanavnet Cisco er eksempelvis inspireret af San Francisco, hvor firmaet blev grundlagt.

15. Leg med stavningen

Fjern eller tilføj er bogstav, som ændrer stavningen i et velkendt ord, så firmanavnet springer mere i øjnene. Flickr og Tumblr har eksempelvis fjernet et "e" i deres navne, så navnene bliver kortere og mere iøjnefaldende. Du kan også vælge et ord, der er vigtigt for din virksomhed, og opfinde en ny stavemåde til det, ligesom sportsmærket Reebok blev inspireret af "rhebok", der er en afrikansk antilope.

16. Fortæl din historie

Ligger der en god historie bag dit firma? Hvorfor ikke fortælle den gennem dit firmanavn? Virgin ("jomfru") fik sit navn for at signalere, at firmaet var nyt i branchen.

Namensfindung Unternehmen – Beispiele

17. Tal om det, du tror på

Brug dit firmanavn til at minde dig selv (og dine ansatte og kunder) om, hvad du tror på. Et firma som "Nomad" leder øjeblikkeligt tankerne hen på rejser og eventyr.

18. Vælg et ord fra en ordbog

Hvis ingen af disse idéer har inspireret dig endnu, kan du tage Twitter-bogen og lave et tilfældigt nedslag i ordbogen.

Coole Firmennamen erfinden – Beispiele

Hvad skal jeg så gøre nu?

Når du har valgt det perfekte firmanavn, kan du gå videre med det. Begynd med at sikre dig, at navnet er ledigt – det dur ikke at have samme navn som en konkurrent. Hvis dit firmanavn er unikt, kan du sikre dig et matchende domænenavn, lave en konto på Instagram og overveje at ansøge om at blive et registreret varemærke.

Og så begynder det sjove: Når du har givet virksomheden et navn, kan du promovere den med nogle simple markedsføringsmaterialer. Skriv dit firmanavn på postkort, visitkort og meget andet. Vær konsekvent i din brug af logo og skrifttype, så kundeoplevelsen bliver 'on-brand' fra start til slut.

Related articles

How to pick brand colors using color theory

To new customers, your business’s colors are just as important as your business name. Learn how to make them count.
Read more

The non-designer’s guide to branding

Build a brand style guide for your business in nine easy steps.
Read more

Gå til butikken