Sådan starter du en lille virksomhed op fra hjemmet

Ifølge Small Business Administration bliver omkring 50 % af alle små virksomheder drevet fra hjemmet. Mange af os er mere hjemme end nogensinde før, og måske er omstændighederne helt perfekte til at at starte din egen virksomhed.

Der er mange fordele ved at have drive din virksomhed hjemme (eller fra computeren). Du har lave faste udgifter og øget fleksibilitet, og du får nogle skattefordele. Det giver dig også mulighed for at gøre din hobby til en sidegesjæft, få en ekstraindtægt og lære nye ting.

Følg disse trin, hvis du overvejer at starte en virksomhed op fra hjemmet:

  1. Beslut dig for, om det er det rigtige for din virksomhed at befinde sig i dit hjem.

  2. Hvis det er, så opret et kontor eller et arbejdsareal.

  3. Lav virksomheds- og marketingplaner.

  4. Sørg for at overholde gældende lovgivning.

1Beslut dig for, om det er det rigtige for dig at have virksomheden hjemme.

Hvis du vil starte en virksomhed op, der kræver minimal personlig interaktion, er det sandsynligvis en god løsning at have den i hjemmet. Uanset om du vil sælge T-shirts online eller lave webdesign, kan du drive virksomheden, hvor end du har forbindelse til internettet.

Er du en makeupartist, der planlægger at sælge dine ydelser fra hjemmet? Eller en revisor, der inviterer kunderne ind, når årsregnskaberne skal laves? Selvom det er fuldt ud muligt at drive den slags virksomheder fra hjemmet, får du sandsynligvis brug for mere end et makeupbord eller en computer. Overvej, hvordan du har det med at få kunder ind i dit hjem, og hvor realistisk det er at lave et dedikeret arbejdsareal.

Hvis du ikke har det godt med gæster i hjemmet, behøver du ikke afskrive din drøm om at starte en virksomhed. Tilbyd at komme ud til kundernes eget hjem eller kontor, eller invester i en varevogn eller lastbil, så din virksomhed er mobil.

2Opret et kontor eller et arbejdsareal.

Når du arbejder hjemmefra, er det vigtigt at holde arbejde og fritid adskilt. Om du så bare er et bord i hjørnet af stuen, er det godt for din mentale sundhed og din produktivitet at dedikere et fysisk sted i huset til virksomheden. Sørg for at holde området opryddet – især hvis du inviterer kunderne ind i dit hjem.

Ifølge Architectural Digest er disse seks elementer vigtige, når du skal etablere et arbejdsareal hjemme:

  1. Strøm.

    Flere computere og printere vil øge dit strømforbrug, så vær sikker på, at dit system ikke bliver overbelastet.

  2. Internet.

    Vær sikker på, at dit wifi-signal er stærkt nok i dit arbejdsareal, og køb en ny router, hvis nødvendigt.

  3. Lys.

    Du vil sandsynligvis have en blødere belysning hjemme end i en kontorbygning, så sørg for at have nok lys på dit arbejdsområde til at undgå at overanstrenge dine øjne og få hovedpiner. Test desuden kameraet i din computer for at se, om du har nok lys til Zoom-opkald og videokonferencer.

  4. Ventilation.

    Create optimal climate control in your home office with a fan or air conditioning unit.

  5. Cirkulation.

    "Ryd op i dit arbejdsareal, og optegn en tydelig cirkulationsvej. Tæm dine kabler og ledninger, og fjern unødvendigt møblement." Dit arbejdsareal bør være så minimalistisk som muligt.

  6. Visuelt indbydende.

    Hav mindst én ting, som er visuelt indbydende, så du føler dig mere hjemme. Det kan fx være en plante, et familiebillede eller et print af et maleri.

3Lav virksomheds- og marketingplaner.

En virksomhedsplan kan holde dig på rette kurs mod succesen... og markedsføring af din virksomhed spiller en stor rolle i den proces.

Din virksomhedsplan bør omfatte en opsummering af din idé, markedsresearch og research om dine konkurrenter, økonomiplanlægning og en driftsplan. En velskrevet virksomhedsplan er god at have ved hånden. Du kan vise den frem, hvis du skal ansøge om et lån eller leder efter investorer. Det er også god at falde tilbage på i opstarten af virksomheden, og den kan holde dig jordbunden i din mission og dine mål.

Du skal også bruge en marketingplan. Du starter en ny virksomhed, så du må jo fortælle folk, at du findes. Digitale værktøjer som hjemmesider og sociale medier er billige og effektive markedsføringsventiler, mens de traditionelle metoder (fx flyers og postkort) kan række langt lokalt. Tænk gerne kreativt – overvej at tilmelde dig nogle virtuelle netværksgrupper, blive partner med etablerede lokale virksomheder eller lave en giveaway på din Instagram-konto.

4Overhold gældende lovgivning.

Sørg for at handle i overensstemmelse med den lovgivning, der gælder for din type virksomhed. Det kan fx være reglerne for momsregistrering eller andre regler, der gælder for den type virksomhed, du vil oprette. Tjek desuden også, at du overhovedet må drive den givne type virksomhed fra dit hjem.

TIP FRA VISTAPRINT

Som ejer af en lille virksomhed får du muligvis nogle skattefordele, såsom fradrag for hjemmekontor. Før regnskab med dine udgifter, og overvej at få en revisor, så du sikrer dig flest mulige fradrag.