Sådan laver du en marketingplan til en lille virksomhed
Det kan virke overvældende at skulle lave en marketingplan ... men tag det roligt. Vi er her for at hjælpe dig med at lave din marketingplan, trin for trin. Når først du får styr på dine idéer og skrevet dem ned, er det faktisk meget let – måske bliver det endda også lidt sjovt.
Hvad er en marketingplan egentlig? En marketingplan er et dokument, hvor du beskriver din marketingstrategi og resultaterne deraf. Din marketingplan bør lede direkte mod din virksomheds overordnede mål og mission. Den gode nyhed er, at en marketingplan ikke behøver koste en masse tid, penge og anstrengelser. Den skal bare være velresearchet, gennemtænkt og rettidigt eksekveret.
I sidste ende gør det ingen forskel, hvor gode dine produkter eller ydelser er, hvis du ikke har nogen kunder eller ved, hvordan man finder nye kunder, for så når du ikke dine mål. Det er derfor, det er så vigtigt at lægge en marketingstrategi for din virksomhed. Den vil hjælpe dig til at holde fokus samt finde (og holde fast i) kunder.
Man hører ofte om virksomheder, der kommer til succes mere eller mindre tilfældigt og opnår deres mål fra den ene dag til den anden. Virkeligheden er, at det er de færreste virksomheder, der er så heldige. Man hører langt oftere om dem, der bruger hele deres opsparing på at købe et stort læs perler og tråd og starter en smykkevirksomhed... hvorefter de så finder ud af, at de ikke har flere penge til at gøre reklame for deres nye satsning.
Moralen? En marketingplan er vigtig for alle små virksomheder og bør være blandt førsteprioriteterne, når du laver din overordnede virksomhedsplan. Og da du nu ved, hvad en marketingplan er, kan vi tale om, hvordan du kommer i gang med at skrive en til din lille virksomhed.
Eksperter mener, en marketingplan består af tre elementer:
- Kunder. Hvem er din målgruppe? Vær specifik! Flere detaljer og data gør det nemmere at lave fokuseret markedsføring.
- Konkurrence. Hvem er dine konkurrenter? Lær så meget som muligt om dine konkurrenter, så du kan finde ud af, hvordan du bedst kan køre dig selv i stilling og promovere din virksomhed.
- Strategi. Hvordan får du nye kunder? En marketingstrategi bør dække alt, hvad du har tænkt dig at gøre for at promovere dit produkt eller din ydelse og skabe profit.