Sådan laver du en marketingplan til en lille virksomhed

Det kan virke overvældende at skulle lave en marketingplan ... men tag det roligt. Vi er her for at hjælpe dig med at lave din marketingplan, trin for trin. Når først du får styr på dine idéer og skrevet dem ned, er det faktisk meget let – måske bliver det endda også lidt sjovt.

Hvad er en marketingplan egentlig? En marketingplan er et dokument, hvor du beskriver din marketingstrategi og resultaterne deraf. Din marketingplan bør lede direkte mod din virksomheds overordnede mål og mission. Den gode nyhed er, at en marketingplan ikke behøver koste en masse tid, penge og anstrengelser. Den skal bare være velresearchet, gennemtænkt og rettidigt eksekveret.

I sidste ende gør det ingen forskel, hvor gode dine produkter eller ydelser er, hvis du ikke har nogen kunder eller ved, hvordan man finder nye kunder, for så når du ikke dine mål. Det er derfor, det er så vigtigt at lægge en marketingstrategi for din virksomhed. Den vil hjælpe dig til at holde fokus samt finde (og holde fast i) kunder.

Man hører ofte om virksomheder, der kommer til succes mere eller mindre tilfældigt og opnår deres mål fra den ene dag til den anden. Virkeligheden er, at det er de færreste virksomheder, der er så heldige. Man hører langt oftere om dem, der bruger hele deres opsparing på at købe et stort læs perler og tråd og starter en smykkevirksomhed... hvorefter de så finder ud af, at de ikke har flere penge til at gøre reklame for deres nye satsning.

Moralen? En marketingplan er vigtig for alle små virksomheder og bør være blandt førsteprioriteterne, når du laver din overordnede virksomhedsplan. Og da du nu ved, hvad en marketingplan er, kan vi tale om, hvordan du kommer i gang med at skrive en til din lille virksomhed.

Eksperter mener, en marketingplan består af tre elementer:

  1. Kunder. Hvem er din målgruppe? Vær specifik! Flere detaljer og data gør det nemmere at lave fokuseret markedsføring.
  2. Konkurrence. Hvem er dine konkurrenter? Lær så meget som muligt om dine konkurrenter, så du kan finde ud af, hvordan du bedst kan køre dig selv i stilling og promovere din virksomhed.
  3. Strategi. Hvordan får du nye kunder? En marketingstrategi bør dække alt, hvad du har tænkt dig at gøre for at promovere dit produkt eller din ydelse og skabe profit.

1. Identificer dit marked og dine kunder.

Identificer dit marked og dine kunder.

Begynd med at formulere, hvilket problem du løser, og hvilket behov du udfylder, med dit produkt eller din ydelse. Det kan være, du er fotograf med speciale i familieportrætter. Det er ikke nødvendigvis særlig kompliceret at tage et familiebillede, men du udfylder et behov ved at indfange de gyldne øjeblikke, markere milepæle og lave flot vægudsmykning.

Kig så på markedet. Hvor mange mennesker køber årligt det, du sælger, og hvor mange penge bruger de på det?

  • Disse oplysninger skal du ikke bare gætte på. Research det med de følgende værktøjer:
  • Via onlinesøgninger kan du finde landsdækkende statistikker om markedsstørrelsen.
  • Søg i U.S. Census Bureau Quick Facts-lokaldemografien.

Der er også hjælp af hente på virk.dk.

Dernæst skal du beskrive din mest sandsynlige kundekreds. Husk på, at "alle" ikke er et marked. Og det er "alle mødre" eller "kvinder, der kan lide at shoppe" heller ikke. Det er for brede kategorier. Kig efter nicher i de store markeder, såsom "unge mødre, som bruger Instagram dagligt."

TIP FRA VISTAPRINT

Kig efter fællestræk blandt dine kunder. Afhængig af hvad du sælger, kan det fx være:

  • Alder. Hvad er målgruppens omtrentlige alder? Kender du deres alder, er det nemmere at indsnævre dem og målrette reklamen mod dem. Millennials foretrækker eksempelvis sociale medier, mens pensionister i større grad bruger fjernsyn eller aviser.
  • Beliggenhed. Hvilke byer og lande bor din målgruppe i? Det kan hjælpe dig til at forstå de kulturelle, sociale og økonomiske udfordringer, de oplever.
  • Adfærd. Hvad er deres behov og ønsker, hvad frygter de, og hvad drømmer de om? Den slags oplysninger kan hjælpe dig med at forstå din målgruppes psykologi, så du bedre kan kommunikere med dem.
  • Antal børn. Hvorvidt din målgruppe har børn eller ej, kan hjælpe dig med at skræddersy dit produkts salgsargument til de udfordringer, de har som forældre.
  • Hobbyer. Hvad laver de i deres fritid? De oplysninger kan hjælpe dig med at relatere til din målgruppes dagligdag.

Hvis muligt, kan du tale med eksisterende eller potentielle kunder. Ring til dem, eller afsøg muligheder for at mødes med dem på messer eller til virtuelle begivenheder. Hvis du allerede har kunder, kan du bede dem om feedback. Du kan også tilbyde en rabat eller gratis prøver som tak for informationer og feedback.

Når du er færdig med din research, opsummerer du din idealkunde. Så bør du have de mennesker, der har 1) det største behov, 2) råd til det, du sælger, samt 3) et behov for at foretage større eller gentagende køb. Begynd med at fokusere på de mennesker.

2. Tjek dine konkurrenter ud.

For at få kunder skal du skille dig ud fra dine konkurrenter. Så læs op på, hvem de er, hvem der er deres målgrupper, hvilket prisleje de ligger i, og hvordan de markedsfører deres virksomheder. Her er nogle tips om at tjekke konkurrenterne ud.

  • Googl ord, der relaterer sig til din virksomhed, såsom "kreative stearinlys i Holstebro," "babyfotografering" eller "håndlavet keramik nær hovedstadsområdet." Få en fornemmelse af dine lokale konkurrenter, og overvej, om markedet er for mættet.
  • Tag et kig på konkurrenternes hjemmesider, slogans, reklamer og billeder for at finde ud af, hvem de går efter at ramme... og overvej, hvordan din egen markedsføring kan være anderledes.
  • Kig på Facebook, Instagram, Trustpilot og andre sociale medier, og hold øje med, hvad folk godt kan lide (eller ikke kan lide) ved dine konkurrenter.

Opsummer hovedpointerne om dine konkurrenter i din marketingplan, hvor du skriver navne, beliggenheder, dine største konkurrenter samt deres fordele og ulemper.

3. Udvikl din marketingstrategi.

Overvej først din virksomheds overordnede mål. Lad os sige, at dit hovedmål er at få 100 nye kunder inden for det næste år. Så bygger du din marketingstrategi op omkring at nå det mål. Hvordan vil du skaffe de 100 nye kunder? Netværk, anbefalinger, postkort, e-mailmarketing, en hjemmeside, sociale medier... mulighederne er mange.

Når du har nogle idéer, er det tid til at blive mere specifik. Stil dig selv spørgsmål som:

  • Hvilke netværksgrupper kommer min målgruppe i?
  • Hvilke sociale medier bruger de?
  • Hvor ofte vil jeg kommunikere med dem?

Når du har svaret på spørgsmålene, prøv da at gøre svarene til mål, og prioriter hver enkelt af dem. Så laver du et budget til hver af dem. Hvis du har ansatte, uddelegerer du opgaverne til en medarbejder, der er ansvarlig for at gennemføre det.

De fire vigtigste pointer

  1. 1
    Skriv dine mål ned.
  2. 2
    Lav et budget.
  3. 3
    Uddeleger projekter til ansatte (eller distribuer din egen tid).
  4. 4
    Lad være med at prøve at gøre det hele på samme tid!