Bør du rebrande din virksomhed i 2021?

Hvis 2020 har vist os noget, så er det, at verden - og små virksomheder - konstant udvikler sig.

I det forgangne år har vi set mange små virksomheder tilpasse sig hurtigt, fra bryggerier, der nu producerer håndsprit, til musiklærere, der instruerer hold online, og forhandlere, der nu bruger kontaktløs betaling. Vi har set nye virksomheder dukke op, fra folk, der laver hjemmelavede ansigtsmasker, til takeaway-steder.

Hvis du startede en ny virksomhed i år, kan du bruge branding til at gøre den til noget levedygtigt. Og hvis din virksomhed har ændret sig, siden du først startede, kan du opdatere din branding for at vise kunderne din omstillingsparathed, udholdenhed og nye produktudbud. Hvis din produktlinje og tjenesteydelser har ændret sig drastisk, kan det være tid til en komplet rebranding. Men hvis du blot vil opdatere dit brands udseende, kan det være nemmere at friske din nuværende branding op.

Et nyt år er den perfekte anledning til at lave nogle opdateringer til dit brand. Se disse 6 grunde til at rebrande eller opdatere, og brug så beslutningstræet nederst på siden til at evaluere din virksomhed og beslutte dig for det næste trin.

De bedste 6 grunde til at rebrande eller opdatere:

  1. Dit sortiment har ændret sig.
  2. Du ønsker, at din virksomhed skal være en klassiker.
  3. Dit logo føles forældet.
  4. Din branding skiller sig ikke ud.
  5. Du kæmper for at tiltrække nye kunder.
  6. Du sælger til et andet geografisk område.

1. Dit sortiment har ændret sig.

Forestil dig dette: Du startede ud med privat catering, og nu har du udviddet forretningen til at tilbyde ugentlige måltider til afhentning og levering. Måske startede du din virksomhed for at sælge tøj og tilbehør og udvidede dine tilbud til moderigtige ansigtsmasker. Eller måske var din virksomhed sæsonbetonet til at starte med, men nu har du åbent hele året. Hvis din nuværende branding sætter dig i en boks, kan det være, det er tid til at opdatere dit logo, så det afspejler dit nye sortiment.

2. Du ønsker, at din virksomhed skal være en klassiker.

Vi har set så mange kreative nye tiltag fra virksomheder i løbet af de seneste ni måneder. Hvis du er kommet på en idé til din virksomhed, som du har haft succes med, hvordan kan du så skalere den, så den forbliver relevant? Brug din branding til at skabe et holdbart image af din lille virksomhed.

Måske har du brugt dine syfærdigheder til at starte en lille produktion af ansigtsmasker og ønsker at forfølge denne nye idé - men forhåbentlig bærer vi ikke masker for evigt. Hvad kan du ellers lave og sælge, og hvordan kan din branding afspejle dette? En rebranding kan gøre et midlertidigt foretagende til noget, der kan vare for evigt - om det så er en navneforandring (f.eks. kan du lave Masker fra Maja om til Handmade af Maja) eller et opdateret logo.

3. Dit logo føles forældet.

Dit logo skal være en visuel repræsentation af det, din virksomhed laver. Hvis dine produkter og tjenesteydelser har ændret sig, kan du overveje at lade en ny firmaidentitet afspejle dette.

Ud over at dit sortiment ændres, ændrer stilen sig også. Hvis du startede op for 10 år siden, var dit logo formentlig moderne og afspejlede din personlige stil, såvel som din virksomhed. Men nu føles farvepaletten, skrifttypen eller designet måske lidt passé. Du kan overveje at modernisere dit brandimage med et opdateret logo, der bruger mere moderne designtendenser.

TIP FRA VISTAPRINT

Har du brug for at opdatere dit logo eller designe et helt nyt logo? Vistaprints designserviceteam er her for at hjælpe.

4. Din branding skiller sig ikke ud.

Din branding er ofte en potentiel kundes første visuelle eksponering for din lille virksomhed, så du skal skille dig ud.

Måske blev du inspireret af et af dine yndlingsbrands, da du først designede dit logo og tænkte over din egen brandidentitet. Det er altid en god idé at hente inspiration til designet fra virksomheder, du synes godt om og respekterer, men du skal sikre dig, at du skiller dig ud. Hvis logoets farve eller skrifttype ligner et andet brands identitet (især et i samme branche som dig), kan du overveje at redesigne det.

5. Du kæmper for at tiltrække nye kunder.

Hvis du i lang tid har leveret de samme tjenester og produkter til de samme mennesker, kan dit brand virke forældet. Og selv hvis du har tilpasset dig for at imødekomme nye kunders behov, afspejler din branding muligvis ikke dette.

Det kan være fristende at beholde det, du har, også din nuværende kundekreds, men hvis du ikke er opdateret, tiltrækker du ikke nye kunder, især ikke hvis dit sortiment har ændret sig, og du har chance for at få kontakt til nye kunder. Når du opdaterer dit logo, skal du sigte efter at nå en balance mellem integriteten fra dit nuværende brand og så mere moderne designelementer. Dine nuværende kunder skal stadig kunne genkende dit brand og vide, hvor de kan finde dig.

6. Du sælger til et andet geografisk område.

Måske skabte et Instagram-opslag, der gik viralt, efterspørgsel efter dit produkt andre steder end på et marked i din egen by? Har du udvidet din leveringszone, siden din restaurant begyndte at tilbyde takeout? Eller måske har en nystartet e-butik gjort det nemmere for kunder at handle i hele verden?

Hvis din kundegruppe er vokset (og tillykke med det!), er det en god idé at træde et skridt tilbage og se på din branding fra et bredere perspektiv. Tænk over, hvordan dit brand tager sig ud, uanset om det er i en anden landsdel eller et helt andet land.

Find ud af, om du har brug for at FRISKE OP eller REBRANDE - følg dette beslutningsdiagram for at finde ud af, hvad næste skridt er.

Er det tid til en opfriskning?

I nogle tilfælde er det måske ikke nødvendigt med en komplet rebranding. Du kan også friske dit brand op, hvor du opdaterer det visuelle udtryk og forbedrer budskabet uden helt at ændre dit brand - se nogle eksempler herunder. Overvej at opdatere skrifttypen og farverne i dit logo eller ændre lidt på dit slogan, så det bliver mere moderne. Ved at modernisere dit brand gør du det mere appellerende til en bredere og mere aktuel kundegruppe. Da du ikke har tid til at ændre kernebudskabet, kan en opfriskning være en ligetil og billig proces.

Er det tid til en rebranding?

Hvis du beslutter dig for, at din virksomhed har brug for en rebranding, kræver det mere end et nyt logo eller endda et nyt navn. Overvej at skrive et nyt slogan eller motto og vælge nye skrifttyper og farver, som skal bruges på dine materialer (f.eks. virksomhedens hjemmeside, sociale medier, skilte i butikken osv.).

Uanset hvad du beslutter dig for, så sørg for at få budskabet ud.

Hvad enten du beslutter dig for en rebranding eller en opfriskning, er det meget vigtigt at få fortalt om din opdatering. Send postkort til dine kunder, hvor du viser dit nye look, lav et iøjnefaldende indlæg på Instagram, hvor du annoncerer brandets opdatering, eller send et informativt nyhedsbrev til dine abonnenter, hvor du annoncerer rebrandingen.