Små virksomheder tilpasser sig i 2021

Uanset branche er de små virksomheders verden omskiftelig... især efter et år som 2020. Vi har set ukuelige virksomhedsejere omlægge deres udbud og drift i kølvandet på COVID-19. Her får du viden og inspiration fra ejere af små virksomheder i hele verden.

Her er et par bud på, hvordan virksomhedsejere tilpasser sig for at finde nye kunder, skabe profit og markedsføre sig selv. Forhåbentlig kan disse idéer give dig og din virksomhed en ny start i 2021.

  • Fokuser på gratis markedsføring på sociale medier.
  • Juster dit produktudbud.
  • Opsøg aktivt nye muligheder.
  • Prioriter sikkerhed.
  • Forny (eller skab!) din online tilstedeværelse.
  • Gør godt, når du kan.

Fokuser på gratis markedsføring på sociale medier.

Sociale medier er et godt gratis markedsføringsværktøj til alle typer små virksomheder og kan bruges til alt fra at vise nye produkter til at interagere med nye kunder eller afholde giveaways på.

TIP FRA VISTAPRINT

Lav tommelfingerstoppende, iøjnefaldende opslag på sociale medier i vores gratis sociale designstudie. Find en skabelon, du kan lide, og tilpas den med dit logo og din tekst.

Juster dit produktudbud.

I vores undersøgelse delte mange virksomhedsejere også, at de har udvidet deres udvalg af produkter og ydelser. Selv hvis deres virksomhed har været midlertidigt lukket ned, udviklede de stadig nye produkter, til når de åbnede igen.

Mange butiksejere tager nu billeder af de produkter, de sælger i butikken, som de lægger på de sociale medier, hvor de også sælger dem. Det i kombination med levering lokalt gør, at de kan holde sig kørende.

Opsøg aktivt nye muligheder.

Derudover hørte vi også fra virksomhedsejere, der udnyttede teknologien til at skabe nye muligheder. Nogle fitnesscentre er begyndt at lave virtuel undervisning, både live og on-demand. Idéen opstod af nødvendighed, men nu kan deres kunder fortsat gøre brug af deres ydelser og holde sig i form.

Professionelle partnerskaber er også en god ny mulighed, du kan gribe. Du kan vælge at sælge en anden fabrikants produkter i din onlinebutik eller samarbejde med andre lokale fitnesscentre om en popup-begivenhed (med afstand naturligvis). Der er masser af muligheder for at støtte andre små virksomheder i dit lokalområde og samtidig booste din egen virksomhed.

Prioriter sikkerhed.

Sikkerhed er vigtigere nu end nogensinde før for ejere af små virksomheder i alle brancher. Vi har set restauranter begynde at bruge engangs-QR-kodemenuer, skønhedsklinikker installere stående PVC skærme og butiksejere implementere berøringsfrie transaktioner. Da reglerne og anbefalingerne hele tiden ændrer sig, bør du overveje, hvordan du kan sikre, at dine kunder og dine ansatte kan være trygge ved sikkerheden.

Forny (eller skab!) din online tilstedeværelse.

I en tid, hvor butikker lukker, og folk sidder derhjemme, er de digitale værktøjer vigtigere end nogensinde. I vores undersøgelse var der også mange, der skrev, at de har brugt disse måneder på at få opdateret deres hjemmeside og sider på sociale medier.

Har du ikke opdateret din hjemmeside, siden du oprettede den for to år siden, så er det et godt tidspunkt at få det gjort på nu. Se din hjemmeside som din butiksfacade, og brug den til at genskabe den stemning, der er i din fysiske butik. Din side skal være mere end bare en virtuel butik. Overvej også at have en "om siden", "tidligere kunder mener..." og nogle flotte billeder. Sørg også for, at din side har alle de informationer, potentielle kunder skal bruge, såsom kontaktoplysninger og åbningstider.

TIP FRA VISTAPRINT

Er du ikke en ørn til at programmere? Bare rolig – Vistaprints hjemmesidebygger er meget brugervenlig, og vores digitale team kan endda bygge hele din side for dig.

Gør godt, når du kan.

Selv midt i usikkerheden har små virksomheder bevist deres dedikation til fællesskabet.

Destillerier og bryggerier har brugt deres udstyr til at lave håndsprit. Tøjfabrikanter har lavet ansigtsmasker og andre personlige værnemidler. Kreative folk har delt ud af deres tid og evner ved at tage billeder af folk og deres butikker og ved at tilbyde gratis vinduesklistermærker.

En restaurantejer fra Berlin omdannede sin lukkede restaurant til en varmestue for hjemløse i de kolde måneder, og en natklub blev til et COVID-teststed. (Hør mere om de to virksomhedsejere i vores podcast om små virksomhedsejere).

Huskeliste for små virksomheder

  1. 1
    Forny din hjemmeside.
  2. 2
    Kom mere på de sociale medier.
  3. 3
    Lancer nye produkter eller ydelser.
  4. 4
    Opsøg nye muligheder.
  5. 5
    Implementer nye sikkerhedsforanstaltninger.
  6. 6
    Giv tilbage til dit lokalsamfund.