Tips til små virksomheder på sociale medier

Mange små virksomheder og virksomhedsejere er på sociale medier, men der er stor forskel på at dele billeder og skrive med venner og på at bruge disse medier effektivt til omkostningseffektiv markedsføring. Hvor skal man begynde?

Du kan bruge sociale medier til forskellige mål, såsom at opbygge dit brand, etablere din troværdighed, generere god omtale eller skabe et stærkere bånd til eksisterende kunder og andre virksomheder. Eller måske vil du bare bruge de sociale medier til at få folk ind på din hjemmeside, hvor de potentielt kan blive til kunder.

I denne artikel kan du læse tips til små virksomheder på sociale medier og eksempler fra virkelighedens verden. Vi håber, de vil inspirere dig til nye idéer, så dine opslag og opdateringer kan blive mere relevante.

Brug sociale medier som en omkostningseffektiv markedsføring af en ny virksomhed.

Gemma Whates, stifter af onlinebutikken ALL BY MAMA, brugte sociale medier til at få gang i virksomheden i de tidlige stadier.

"ALL BY MAMA er en onlinemarkedsplads for virksomheder, der drives af mødre og indretter sig omkring familielivet. Vi startede op i november 2014, og vores vision er at blive verdens bedste markedsplads til forældredrevne virksomheder. Jeg har en baggrund inden for marketing og var bekymret for de lange arbejdsdage efter endt barsel, så jeg ledte efter noget, hvor jeg kunne flekse mere ift. min søn og samtidig opmuntre andre til at gøre det samme."

Gemma er også begyndt at samarbejde med influencere for at nå ud til nye målgrupper og booste brandets troværdighed. "Det er svært at få luft under vingerne som virksomhed, men når kunderne kan se, at andre også er med på vognen, begynder de at blive interesseret."

Vær ikke bange for at tænke ud af boksen.

På sociale medier kan en kreativ idé sende dit firmas navn ud til langt flere mennesker, end du ellers ville have troet – men der skal ligge en god idé bag. The Wild Detectives, en boghandel/café/bar, ville gerne øge deres profil, så de tyede til Facebook. Ejerne ville skabe opmærksomhed omkring den tid, folk bruger på at overspringshandle ved at læse ting på nettet, og holde det op imod alle de gode bøger, vi kunne have brugt tiden på at læse.

Planen var at lave opslag med dragende overskrifter på Facebook, men kæde dem tematisk sammen med klassiske handlinger fra litteraturen. Eksempel: 'Brite dør efter mislykket selfie' kædet sammen med en artikel om Oscar Wildes roman Billedet af Dorian Grey. 'Teenagepige narrede kæresten til at begå selvmord' handlede om Romeo og Julie.

The Wild Detectives brugte Facebook som instrument til at nå ud til deres publikum og sende dem videre til blogplatformen Medium, hvor artiklerne lå. Kampagnen begyndte på National Read a Book Day og er efterfølgende gået viralt. Butikken har fået 600 % flere følgere.

Som Andrés de la Casa-Huertas, den kreative direktør i The Wild Detectives, udtrykker det: "Idéer rækker længere end penge."

Find det netværk, der passer bedst til din lille virksomhed.

De store sociale medier har hver forskellige styrker, så det er vigtigt at markedsføre din virksomhed på de platforme, der egner sig bedst.

Twitter er bedst til korte tekster. Tænk linkdeling, samtalestartere og svar på andre tråde. Herved kan folk holde sig ajour med din virksomhed og få opdateringer om nye tilbud eller ændringer i den normale drift.

Instagram er et netværk med det visuelle i fokus og kan også bruges som salgsplatform: Når du lægger et billede op af dit produkt, kan det kædes sammen med et link til produktsiden på din hjemmeside. Så skal kunderne bare trykke på linket for at købe produktet!

Når du lægger billeder på Instagram, bør du vælge billeder, der understøtter dit brand eller produkt, og interagere med kunderne i kommentarerne. Du kan også bruge Instagram Stories til at give følgerne et mere ufiltreret kig ind i din virksomhed. Her er det oplagt at lave spørgsmål og svar, lave en rundvisning i dit studie eller genposte kundeanbefalinger.

Facebook gør mange af de ting, andre netværk også gør, men på samme sted. Du kan lægge billeder og videoer op, have samtaler med folk og skrive opdateringer om din virksomhed samt rabatter. Facebook er et godt sted at skabe opmærksomhed på dit firma – bed kunderne om en anmeldelse og synes godt om din side. Det giver dig eksponering hos deres facebookvenner og sender potentielt nye kunder din vej. Du kan også tilføje en "Køb nu"-knap og linke til produkter på din hjemmeside igennem dine opslag.

INSPIRATION TIL SOCIALE MEDIER

Sally's Cottages, en familieejet ferieudlejningsfirma, bruger Facebook til at lægge billeder op af deres hytter og Lake District i Cumbria for at opfordre folk til at dele dem. Sally's Cottages ynder også at skrive sammen med kunder for at blive klogere på dem og svare på deres spørgsmål. Et aktivt engagement i følgere er en god måde at nå mennesker, der måske senere vil komme tilbage og booke en ferie.

Ligesom Instagram er Pinterest en meget visuel platform. Ifølge Shopify planlægger over 90 % af brugerne på Pinterest igennem platformen. Mange søger inspiration på Pinterest til indretning af hjemmet, nye opskrifter, hår- og skønhedstrends eller bryllupsplanlægning. Så hvis dit firma er relevant for de kategorier (catering, blomsterhandler, indretningsarkitekt, frisør), skal du helt klart begynde at pinne.

TIP FRA VISTAPRINT

Har du brug for hjælp til at lave grafik i den perfekte størrelse? Find en gratis skabelon iVistaprints sociale designstudie.

TikTok er en relativt ny social platform, hvor man kan blive kreativ med videoer, musik og lydeffekter. Hvis du vil give kunderne et kig bag facaden i din virksomhed, eller du vil filme en vejledningsvideo, kan TikTok være perfekt til dig. Lige nu er der mange kalligrafer, frisører og butikker, der viser deres evner og produkter frem via TikTok.

Skab forbindelse til andre små virksomheder.

En af de andre store fordele ved sociale medier er, at de kan facilitere, at du kan netværke online – især på LinkedIn. LinkedIns målgruppe er professionelle, og platformen kan bruges til at skabe kontakt til andre virksomhedsejere. Den er særligt nyttig til 'thought leadership', som er en tilgang, der gør en virksomhed til en vigtig stemme inden for dens felt. Du kan blogge, lave diskussionsgrupper og lave opdateringer, der giver dig ekspertstatus.

Ligesom alle andre sociale platforme bør du overveje, hvilken målgruppe du vil forbindes med på LinkedIn, og så kan du målrette de informationer til dem, som er relevante for dem. Derved styrker du også dit brand og hjælper dig mod ekspertstatus. En af de store fordele ved LinkedIn er, at du kan se folks arbejdsplads og jobtitel. Så du ved, hvem der reagerer på det, du lægger ud, og får et tydeligere billede af, hvem der interagerer med dig. Disse mennesker kan blive til gode forretningsforbindelser og kunder.

Tiltræk og interager med følgere.

Når du opretter en konto på sociale medier, kan du begynde med at følge familie og venner og bede dem om at dele dine opslag eller konti med deres sociale cirkler. Du bør også overveje, hvilken målgruppe du vil forbindes med på LinkedIn, og så kan du målrette de informationer til dem, der kan inspirere dem.

Husk at linke til dine konti på sociale medier på din hjemmeside eller blog og i den kommunikation, du sender ud (nyhedsmails, postkort, takeaway-menuer og deslige).

Og du kan ikke nøjes med bare at lægge statiske billeder på Instagram. Der er nogle små ting, du kan gøre for at give liv til dine opslag. Den mest simple vej til at få en konsistent følgertilgang er at være aktiv. Lav spændende opdateringer, giveaways eller rabatter til dine følgere. Ideelt set skal dine følgere synes godt om, dele, retweete eller reposte opslag fra din konto og øge din eksponeringsflade. Overvej også at stille spørgsmål og bede om feedback fra dine følgere – folk elsker at deltage i konkurrencer og afstemninger og give deres mening til kende.

TIP FRA VISTAPRINT

Det kan også være en god idé at finde vigtige konto, du kan følge. Interager med influencere inden for din branche, virksomheder i dit område eller bloggere, du godt kan lide. Hvis den slags konti følger dig tilbage, kan det måske give dig flere følgere.

Sallys Cottages har en 'Cottage giveaway' på Facebook hver måned, hvor de udlodder et gratis ophold i en af deres hytter. For at deltage i konkurrencen skal deres følgere besvare et spørgsmål i kommentarsporet, hvorefter der vælges en tilfældig vinder. En konkurrence som denne fastholder folks interesse i facebooksiden og trækker nye følgere til hver måned.

Udover at svare på spørgsmål kan du lege med at flette emojier ind i dine opslag. Folk er glade for emojis, når de bliver brugt ordentligt, og opslag med emojis genererer mere interaktion og dialog end opslag med tekst alene. Emojis bruges normalt i uformelle samtaler mellem venner, og ved at bruge dem i din sociale strategi fremstår den mere varm, venlig og autentisk – og det er den perfekte opskrift på kundeengagement.

Vær opmærksom på opslagstidspunkter.

Sociale medier er kun effektive, hvis dine opslagstidspunkter passer sammen med dine følgeres aktivitet. (Måske har du hørt det berømte citat: "Hvis et træ vælter i skoven, og ingen hører det, laver det så en lyd?" Brug samme tankegang på dine opslag på sociale medier.) Hvis der ikke er nogen, der ser dine opslag, har de så nogen effekt? Måske har det, men der er megen interaktion, der går tabt.

Det er ikke nok at lave opslag, når du lige husker det, eller når du får tid. En social kalender bør være en del af din marketingplan, da opslagsfrekvensen er næsten lige så vigtig som selve opslagenes kvalitet. Gå efter at slå noget op flere gange om ugen, og tænk på at variere opslagene. Du kan jo blande retweets med nyheder om din virksomhed og generel hyggesnak med dine kunder.

Brug din platforms analyser og dataværktøjer, så du kan holde øje med, hvornår dine følgere er mest aktive, og tilpasse dine opslag dertil. Når der kommer nye opslag, når dine følgere bruger platformen, er det mere sandsynligt, at de vil kommentere eller dele, end når de ser opslaget nogle timer eller dage senere. Integrér disse tidspunkter i din sociale kalender og værktøj til markedsføring på sociale medier for at være konsekvent.

Realtidsopdateringer er mere spændende for følgere, da nogle gerne vil være første 'like' eller kommentar eller være den første til at dele noget med deres netværk. Timing er vigtig på sociale medier, og er du opmærksom på timingen, vil du se en forbedring i kundeengagement.

Find din stemme, og sig noget med den.

Når du føler, du har fundet din 'stemme' på de sociale medier, og besluttet dig for, hvilken platform der er bedst til dig, er det vigtigt at holde gang i snakken... og bevare dine følgere.

Forhåbentlig har du nu en bedre idé om, hvordan du med sociale medier kan nå dine kunder og styrke dit brand. Husk, at kundeengagement handler om kommunikation og at vise dine kunder, at du interesserer dig for dem, deres tid og deres interesser. Brug din stemme til at tiltrække og fastholde deres opmærksomhed, mens du smider nogle lækre billeder, en kreativ tekst og lette emojis med for at give liv til din virksomhed og opbygge langsigtet loyalitet.