Sådan skaber du værdi for dine kunder med loop-metoden

I en usikker tid som denne opstår der ofte nye idéer. "Nød lærer nøgen kvinde at spinde", som ordsproget siger. Men hvis det, du skaber, ikke findes endnu, har du flere spørgsmål end svar i de første stadier af din udviklingsproces.

Det eneste, der er sikkert, er, at der ikke er nogen garanti for succes, hvis idéer udvikles baseret på gætværk. Der er risiko for, at du udvikler noget, som ingen vil have eller har brug for. Nøglen er at omdanne dine antagelser til fakta og teste dem for at se, om de holder vand.

Først skal du definere din målgruppe

Tænk over, hvem du skaber værdi for, da definition af din målgruppen er nøglen til yderligere fremskridt. Hvis du ikke ved, hvem din målgruppe er, ved du ikke, hvem du skal tale med for at få svar på dine spørgsmål. Interaktion med din målgruppe og dine kunder kaldes også looping.

Retningsændring og være åben over for forandring

Derfor er det vigtigt, at du ændrer retning tidligt, før du har lagt for mange kræfter i den første version af din idé. Jo flere retningsændringer du laver, jo mere udvikler din idé sig. Det er retningsændringerne, der repræsenterer forskellene mellem version 1, 2 og 3 af din idé.

Det er vigtigt, at du helt fra begyndelsen er åben over for nye retninger, især når du lytter til den feedback, du får fra din målgruppe. Hvis du allerede er forberedt på, at din første idé skal ændres (og i nogle tilfælde ændres meget), vil processen være nemmere, og udviklingen vil gå hurtigere.

Brug af loop-metoden

Looping indebærer at arbejde med din målgruppe og lade den definere, hvordan du skal udvikle din idé yderligere. Det er vigtigt, at du udvikler idéer, der opfylder deres krav med høj prioritet, og det er derfor vigtigt at identificere, hvad disse krav er. Nøglen til din succes er at matche din løsning med deres behov. Drivhuset har udviklet Value Creator-værktøjet for at sikre, at du finder et match mellem din målgruppes krav og din løsning.

Når du snakker frem og tilbage (looper) med din målgruppe, vil du formentlig opdage, at tingene ikke er helt, som du forestillede dig. Pointen med at loope er at ændre retning. Retningen ændres baseret på ny feedback eller nye oplysninger fra din målgruppe. Det kan være frustrerende og hårdt at ændre retning, når du har investeret en masse tid i en idé, som du så skal genoverveje. Jo mere tid, penge og følelser du har investeret i idéen, jo hårdere er det at ændre retning.

Gå til butikken