Sådan laver du et attraktivt værditilbud

Dit værditilbud er meget mere end din tjenesteydelse eller dit produkt. Det er forskellige faktorer, der tilsammen giver værdi til dine kunder. Ud over dit produkt kan det også være den måde du leverer dit produkt, eller hvordan du interagerer med kunderne på. Det er meget vigtigt, at du præsenterer det, du sælger, på en måde, som appellerer bedst muligt til dine kunder.

Dit cost-benefit-forhold

Vores første reaktion er ofte at fokusere på at designe produktet eller tjenesteydelsen. Men kunderne køber ikke en tjenesteydelse eller et produkt. De køber en værdi af noget, og denne værdi skal være en prioritet for dem. Det er ikke nok, at en tjenesteydelse eller et produkt genererer fordele for kunden. Prisen er også en faktor. Hvis fordelen koster for meget, vil værdien for kunden være lav.

Værdien for kunden er baseret på cost-benefit-forholdet. Den højeste opfattede værdi er en evaluering af alle de påvirkende faktorer. Disse faktorer kan omfatte associationer til brandet, tidligere erfaringer med produktet eller tjenesteydelsen, prisen, omkostningerne på lang sigt, hvad andre folk synes og så videre.

Den højeste opfattede værdi vil variere fra et kundesegment til det næste, så det er vigtigt, at du emballerer dit værditilbud på en måde, der svarer til hvert segments højt prioriterede behov. Når alt kommer til alt ønsker alle ikke det samme.

Eksempler på kundeværdi

Kundens værdi er kvantitativ eller kvalitativ. Eksempler på kvantitative værdier for kunden er prisen, omkostningsreduktioner, hastighed, funktioner, risikoreduktioner eller tilgængelighed. Den kvantitative værdi kan ofte gøres mere specifik ved at måle den i tal. Dette henvises til som kvantificering af værdien for kunden.

For eksempel kan du i stedet for at sige "du sparer tid" gøre værdien klar og mere specifik ved at sige "ved at bruge vores tjenesteydelse reducerer du ventetiden med 20 procent eller med to timer om ugen".

Kvalitative værdier handler mere om opfattelser og følelser. Eksempler på kvalitative værdier for kunden er design, status, tilpasning, identitet og kundeservice. Hvis du vil øge den kvalitative værdi for kunden, skal du maksimere oplevelsen for kunden.

Gå til butikken