
Dette er Fie, grundlæggeren af Worn Threads og en af vinderne af Vistaprints iværksætterkonkurrence, Njord Nest. Ved at kombinere sin lidenskab for tekstiler og bæredygtighed skaber Fie et kvalitetsunivers af vintage- og genbrugstøj til børn og håber at finde sin plads i branchen og gøre den mere bæredygtig.
“Jeg går meget op i at fremstille tekstiler og tøj, og det gør mig ked af det, at denne branche er så ubæredygtig”
Vintagetøj til de små
Se på dig selv og det tøj, du har på lige nu. Har du nogen idé om, hvilken rejse det har været på, inden det nåede frem til dig? Kender du kulstofaftrykket fra de kemikalier, vi bruger til farvning? Eller hvor meget drikkevand de har forurenet? Og har du den mindste idé om, hvem der faktisk har fremstillet dit tøj? Worn Threads ønsker at ændre den måde, vi fremstiller og bruger tøj på, og deltage i at forandre tekstilindustrien til det bedre. Det starter hos mig og dig, og hvordan vi klæder vores børn på.
“Worn Threads sælger og udlejer kvalitets-vintagetøj, der er lavet til at holde og blive brugt igen og igen. Det er vores mål at gøre det nemt for forældre at finde genbrugstøj til børn. Vi ved, at du ikke har tid til at grave dig igennem genbrugsbutikker for at finde lige det, du har brug for, imens du også har et familieliv og holder garderoben opdateret med tøj i de rigtige størrelser.”

Med passion for tekstil og bæredygtighed
Fie har arbejdet på Worn Threads i næsten 2 år og på fuld tid i et år. Inden hun fik børn, arbejdede hun i modebranchen med design og produktion, og det gør hende ked af det, at tøjbranchen er så ubæredygtig. “Worn Threads er mit forsøg på at finde min plads i branchen og skabe et mere bæredygtigt valg. Jeg vil gøre det simpelt og eftertragtet for forældre at vælge genbrugstøj til deres børn. Vores produkter bliver kun bedre, hver gang de bliver brugt, og det er vores vision at give ubrugt tøj værdien tilbage.”https://www.youtube.com/embed/3zY3q65gskQ

Njord Nest
Njord Nest iværksætterkonkurrence er et samarbejde mellem Vistaprint (global markedsførings- og designpartner for små virksomheder) og Drivhuset (førende drivværk for iværksættere i Norden), der er designet til at hjælpe iværksættere med at realisere deres drøm på en bæredygtig måde. Ud af en gruppe på 72 fantastiske ansøgere blev 22 finalister udvalgt til at præsentere deres koncept og deltage i et 12-ugers iværksætterprogram. Ved hjælp fra workshops, mentorer og regelmæssig kundefeedback kunne Fie og de andre vindere tage deres eksisterende stærke ideer og udvikle dem til endnu mere overbevisende bæredygtighedsinitiativer.
“Jeg er taknemmelig for det netværk af ligesindede iværksættere, jeg har fået gennem dette program”
Fie arbejder på at gøre sin virksomhed mere skalerbar, og hun var ivrig efter at lære mere og vokse med forretningen. “Jeg arbejder på ideer, der gør min virksomhed mere skalerbar uden at gå på kompromis med bæredygtigheden, og workshop-programmet gennem Njord Nest gav mig en fantastisk mulighed for at udvikle og teste ideer. Jeg er taknemmelig for det netværk af ligesindede iværksættere, jeg har fået gennem dette program.”
Vidste du det?
94 % af Vistaprints papirprodukter er trykt på papir, der er certificeret til den højeste standard af ansvarlig skovbrug.
Uundværlige i Fies markedsføring
Fie bruger praktiske og bæredygtige muleposer som en giveaway i begrænset antal for at skabe opmærksomhed om brandet. I stedet for plastikklistermærker bruger hun stempler med sit logo som en mere miljøvenlig måde at brande den post og de forsendelser hun afsender.
“Det var meget spændende at få teamet fra Vistaprint til at lave ting til mig”
Flyers var oprindeligt ikke noget, Fie havde tænkt sig at bruge i sin markedsføring, men i en kreativ brainstorming sammen med teamet fra Vistaprint fik hun en ide til, hvordan hun kunne forvandle dem til noget ineteraktivt, som folk kan nyde og genbruge mere end en gang. I stedet for de traditionelle flyers med oplysninger designede Fie tre forsider og tre bagsider med en påkældningsdukke, origami, “prik til prik” og en labyrint for børn. Dette er et glimrende eksempel på, hvordan kreativitet og godt design kan skabe opmærksomhed om et brand på en uventet måde og samtidig underholde og skabe værdi for målgruppen.