Hvis du vil markedsføre din mindre virksomhed på en effektiv måde, skal du bruge de rigtige markedsføringsværktøjer. Marketing er trods alt et af de vigtigste elementer i at få gang i en ny virksomhed. En samling veldesignede, brandede markedsføringsmaterialer kan hjælpe dig med at få kontakt med dine ideelle kunder og klienter, sprede budskabet om dine produkter eller ydelser, øge din troværdighed samt skabe stor opmærksomhed på din virksomhed.
Men hvilke markedsføringsmaterialer er de helt rigtige for mindre virksomheder? Lad os kigge på de seks værktøjer, som enhver ejer af en mindre virksomhed bør have … især i opstarten af firmaet.
- Et logo
- Visitkort
- En hjemmeside
- Postkort og flyers
- Brochurer
- Sociale medier
1. Et logo
Se dit logo som din virksomheds ansigt. Logoet kommer på alt, der er relateret til din virksomhed (såsom hjemmeside, visitkort og tøj), og bliver derfor det designelement, som klienter og kunder vil associere med dit brand. Og som din virksomheds ansigt er det også et af de stærkeste værktøjer, du har til rådighed.
Men ikke alle logoer er skabt lige. Du kan ikke bruge et generisk, sjusket eller uprofessionelt logodesign og forvente, at det sætter gang i virksomheden. Hvis dit logo effektivt skal markedsføre din virksomhed, opbygge brandgenkendelse og skabe forbindelser til dine kunder, skal det være godt designet og præcist repræsentere dit brand.
Og medmindre du er designer, vil det nok indebære at få en professionel til at specialdesigne et logo til dig. Det er helt sikkert en investering, men den er pengene værd. Det rette logo gør ikke alene din branding stærkere og din virksomhed mere mindeværdig, men bliver også en uvurderlig del af brandingpakken for din lille virksomhed i de kommende år.
Tip fra VistaPrint
Usikker på, hvor du kan finde en professionel designer? Se nærmere på 99designs fra Vista for at få et unikt look til din mindre virksomhed.
2. Visitkort
Når dit logo er designet, er det tid til at lave resten af dine markedsføringsmaterialer. Begynd med dit visitkort. Til dit visitkort behøver du ikke andet end et logo, kontaktoplysninger og de rette mål på kortet. Når du har de ting, kan du designe dit visitkort og bruge det til at skabe forbindelser og sprede budskabet om din virksomhed.
Visitkort er et utroligt alsidigt markedsføringsværktøj for mindre virksomheder, og du kan bruge dem til:
- At få kontakt med klienter og kunder. Den mest traditionelle måde at bruge visitkort på er også en af de mest effektive. Når du møder en potentiel klient eller partner, så giv dem et visitkort, så de kan læse oplysningerne om din virksomhed, og hvordan de kan komme i kontakt med dig.
- At blive synlig i dit lokalsamfund. Mange mindre virksomheder er afhængige af deres lokalsamfund – og et visitkort er en god måde at nå ud på. Du kan eksempelvis hænge dit visitkort på opslagstavler i den lokale Rema eller præsentere dig selv for andre lokale virksomhedsejere og lægge en stak kort hos dem. Jo flere visitkort du får ud i lokalsamfundet, desto mere synlig bliver din virksomhed – og desto mere succes får du med din markedsføring.
- Markedsføring på farten. Muligheder for at markedsføre din virksomhed kan opstå, når du mindst venter dem – og med visitkort ved hånden er du forberedt. Det kan være, du møder en interesseret investor i køen i supermarkedet eller en potentiel kunde, mens du er på ferie. Hvis du er godt forberedt med et visitkort, kan du udnytte de tilfældige møder og vækste din virksomhed på farten.

3. En hjemmeside
De fleste mennesker går på nettet, når de gerne vil vide noget mere om en virksomhed. Så det er en nødvendighed at have en godt designet hjemmeside. En hjemmeside øger virksomhedens troværdighed og er en oplagt måde, hvorpå du kan dele oplysninger om det, du tilbyder, vække tillid hos klienter og kunder samt vise dem, hvorfor de netop skal vælge dig.
Ligesom med dit logo skal du se din hjemmeside som et markedsføringsmateriale, der får masser af eksponering – så det er vigtigt, at designet sidder lige i øjet. Medmindre du har en baggrund inden for webdesign, bør du planlægge at få din hjemmeside lavet af en professionel, så du er sikker på, din hjemmeside opnår de resultater, du går efter.
Et effektivt hjemmesidedesign vil afhænge af din specifikke virksomhed og dine kunder, men her er seks universelle elementer, du bør have med:
- Din branding. For at din hjemmeside kan være et effektivt markedsføringsværktøj, skal folk kunne se, at det er en hjemmeside for netop din virksomhed. Sørg for at gøre brug af dit brands farvepalet og inkludere dit logo på hver side.
- Kontaktoplysninger. Ligesom på dit visitkort skal du skrive dine kontaktoplysninger (herunder også mail, telefonnummer og adresse) på din hjemmeside.
- ‘Om os’. På din hjemmeside har du en fantastisk mulighed for at fortælle potentielle kunder om, hvem du er – og en “Om os”-side, hvor du fortæller historien om din virksomhed, er et perfekt sted at gøre det.
- Informationer om produkter og tjenester. På din hjemmeside bør du både fortælle kunderne om, hvem du er, og hvad du laver – så informér om de produkter og/eller ydelser, du tilbyder. (Afhængig af din virksomhedsmodel kan det eventuelt indebære at sælge dine produkter og ydelser direkte på hjemmesiden.)
- Åbningstider. Hvis du har en fysisk butik, skal dine kunder vide, hvornår du holder åbent. Skriv dine åbningstider på din hjemmeside på et sted, hvor de er nemme at finde.
- Handles til sociale medier. Tilføj links til dine profiler på sociale medier på din hjemmeside, så kunderne nemt kan finde dig.
4. Postkort og flyers
Postkort og flyers er nogle af de mest alsidige markedsføringsmaterialer for mindre virksomheder – især til begivenheder eller lokal markedsføring. De er større end visitkort, så du kan skrive flere oplysninger om din virksomhed sammen med interessante billeder eller måske endda en rabatkode. Men ligesom visitkort er postkort og flyers nemme at have med dig. Du kan lægge en stak postkort hos andre lokale virksomhedsejere for at nå ud til nye kunder, eller du kan prøve at slå flyers op på lokale opslagstavler for at øge din synlighed. Du kan også lægge postkort og flyers i indkøbsposer og æsker til forsendelse af ordrer for at opfordre kunderne til at komme igen. Postkort fungerer også rigtig godt til postmarkedsføring. På grund af deres størrelse og finish har de det med at skille sig ud fra andre typer post, så det er nemt at få kundernes opmærksomhed.
Postkort og flyers fås i en række forskellige design, finishes og papirvægte, og det, du markedsfører, bestemmer, hvor mange du bør bestille. Det er for eksempel en god idé at bestille en stor stak postkort og flyers med mere generelle oplysninger, imens du ikke får brug for så mange til tidsbegrænsede kampagnetilbud.

5. Brochurer
Nogle gange har du brug for at dele mange oplysninger med dine kunder – men du har brug for at levere oplysningerne i et kompakt format. Her kan du bruge brochurer.
Brochurer kan hjælpe dig med at markedsføre din virksomhed på forskellige måder. Med en brochure kan du eksempelvis fortælle historien om din virksomhed, lidt ligesom i “Om os” på din hjemmeside. Du kan bruge brochurer til at dele dybdegående oplysninger om et særligt produkt eller en ydelse, reklamere for en kommende begivenhed eller sælge dig selv til potentielle investorer.
Tip fra VistaPrint
Når du har designet din brochure, er der ingen grund til at begynde designprocessen forfra, når det er tid til at promovere noget nyt. Du kan i stedet bytte billeder og tekst ud for at fremhæve et andet produkt, opdatere en rabatkode eller ændre datoerne for din næste begivenhed – eller tilføje en QR-kode, som videresender kunderne til en hjemmeside fyldt med nyheder og opdateringer.
6. Sociale medier
En tilstedeværelse online er ekstremt vigtig for alle mindre virksomheder, særligt hvis du er i opstartsfasen … og udover din hjemmeside bør du være aktiv på sociale medier. Overvej i første omgang, hvilke platforme der passer bedst til din virksomhed. Instagram er en salgsplatform, som er meget visuel – så hvis du har smukke billeder af dine produkter, kan det være den perfekte platform for dig. Har du brug for et sted til at poste opdateringer om din virksomhed, eller vil du gerne kommunikere med dine kunder på en afslappet måde? Prøv Twitter eller Facebook. Eller måske bruger du allerede en masse af din fritid på TikTok – hvorfor så ikke oprette en separat konto til din virksomhed, hvor du deler vejledningsvideoer eller giver et kik bag kulisserne? Uanset hvilken branche du arbejder i, er sociale medier et markedsføringsværktøj, som kan hjælpe dig med at få dit publikum til at vokse, kommunikere med dine kunder og fremvise alt det, din virksomhed har at byde på. Se nærmere på VistaCreate for at få adgang til gratis skabeloner til sociale medier, som kan personligt tilpasses, så dit indhold virkelig skiller sig ud.
