Forankret i lokalsamfundet: Sådan skiller Kelly Polanco sig ud ved lokale begivenheder

Forventet læsetid: 4 minutter

Et af de bedste steder at vise din lille virksomhed frem er en lokal messe eller begivenhed. Du får en chance for at komme i kontakt med folk i lokalsamfundet, demonstrere dit produkt i det virkelige liv og give kunderne et indblik i personen bag virksomheden.

Kelly Polanco, ejer af Rooted Body Co., er ejer af en lille virksomhed, og hun trives ved lokale events. Hun sælger sine håndlavede naturlige sæber, salver, creme og lys på markeder, i pop op-butikker og mere. Vi talte med Kelly for at få mere at vide om hendes baggrund, hendes virksomhed, og hvordan det lykkes hende at få succes ved lokale arrangementer.

En fritidshobby med et formål

Som mange andre ejere af små virksomheder blev Kellys virksomhed til ud af en hobby – og en nødvendighed. Hun nævner sine egne såvel som sin søns hudproblemer som drivkraften bag Rooted Body Co. “Jeg har altid været meget fascineret af holistisk velvære … jeg søgte altid efter alternative sæber – alt, der var lavet fra bunden. En dag besluttede jeg mig bare for at lege lidt med nogle ingredienser og lave noget selv.”

Kelly researchede og så onlinevejledninger og begyndte så at lave naturlige sæber og dele dem med familie og venner. “Jeg var altid spændt på, at nogen prøvede den. På det tidspunkt tænkte jeg: “Okay, jeg er på rette vej her. Jeg kan gøre dette.” Hun nævner december 2019 som den måned, hvor hendes hobbyprojekt skiftede fra hobby til virksomhed. Her åbnede Kelly en Shopify-konto og lavede en hjemmeside.

Tip fra Vistaprint

Kelly arbejdede sammen med en kunstner om at skabe hendes logodesign. Du kan også arbejde sammen med en ekspert om at lave dit eget logo – find en på 99designs fra Vistaprint.

Satsede alt

Rooted Body Co. startede som en nebengesjæft. “Jeg er optiker, men jeg har altid forsøgt at bibeholde en eller anden form for sidebeskæftigelse med noget, jeg kan lide at lave. Da denne hobby blev til min virksomhed, slap jeg alle de andre hobbyprojekter og fokuserede på mine håndværksprodukter. Jeg tænkte: ‘Wow, her er det.'”

Der er intet helt som at drive ens egen virksomhed – og det kan Kelly vidne om. “Det er sådan en god følelse … især når folk elsker det, du laver, og de vender tilbage efter mere. Det føles virkelig rart at være i stand til at hjælpe andre med mit produkt.”

Det er dog noget af en rutsjebane at eje en virksomhed. Kelly siger, at det hårdeste ved at eje en lille virksomhed er at være ansvarlig for så mange forskellige ting og have styr på alt – især de opgaver, hun ikke er så vild med. “Hvis det ikke handler om at skabe og rent faktisk lave produktet og tage gode billeder af det, er det mere en byrde. Men jeg skal stadig tage mig af det. Jeg prøver at tackle så mange ting, jeg kan.”

Kelly tog for nylig springet og skar ned på sit almindelige arbejde, så hun har mere tid at bruge på Rooted Body Co. Hun siger, at COVID-19-pandemien har været held i uheld for hende, da hendes fuldtidsarbejde var lukket i 5 uger, hvor hun havde tid til at bruge sine kreative evner og forbedre sin virksomhed og endda færdiggøres sit logodesign. “Jeg spurgte mig selv, hvordan jeg kunne udnytte denne tid til at sætte skub i virksomheden. Det hjalp virkelig med at sætte tingene i perspektiv – hvor jeg gerne ville hen, hvilken retning jeg ville med virksomheden og med mit liv generelt. I den tid var jeg i stand til at jeg få ordnet så meget, hvilket virkelig hjalp med at sætte skub i Rooted Body.”

“Da denne hobby blev til min virksomhed, slap jeg alle de andre hobbyprojekter og fokuserede på mine håndværksprodukter. Jeg tænkte: ‘Wow, her er det.'”

Vigtige råd

“Et af de bedste råd, jeg nogensinde har fået, er at være mig selv i min mest rene og rå form.”

Opsætning af butikken

Størstedelen af Kellys salg stammer fra lokale markeder – og markeder er noget, hun var interesseret i lige fra starten. “Jeg har altid elsket at besøge lokale markeder, og jeg vil gerne støtte håndværkere, som er dedikerede til at skabe og dele deres håndlavede produkter.”

Hun elsker muligheden for at møde potentielle kunder ansigt til ansigt. “De kan møde mig og se det hele. Jeg kan godt lide at tale med og have med folk at gøre … det er en af mine stærke sider. Og jeg kan se, at det er godt for forretningen, for folk lader virkelig til at være glade for at møde personen bag det hele.”

Siden hun startede forretningen, har hun lagt mange kræfter i at gøre sin stand så indbydende som mulig. “Opsætningen er helt sikkert forbedret. Den er flottere – den har udviklet sig. Nu er det som om, folk ikke bare kan gå forbi – de stopper og kigger, og duften lokker dem ind.”

Kelly sælger også online, ofte til kunder, som først er stødt på hendes produkt på markedet. De samme personer bliver mine kunder [online]. Det er mennesker, jeg aldrig har mødt før, som jeg møder på disse markeder, og så ser jeg ordrer komme ind fra dem på hjemmesiden, hvilket er fantastisk.”

Kellys uundværlige i markedsføringen

Visitkort er det første markedsføringsredskab, Kelly købte til Rooted Body Co. “Når jeg er på markeder, lægger jeg dem ud på bordet. Jeg har dem i min taske, så når jeg er ude, giver jeg dem til folk og fortæller dem lidt om, hvad jeg laver. Og når jeg pakker mit produkt for at sende det til kunder, lægger jeg også et visitkort i kassen.” Hendes handles på de sociale medier er på den ene side af visitkortet for at opfordre kunderne til at se hendes Instagram-side eller besøge hendes hjemmeside.

På markeder bruger Kelly normalt bannere til at udsmykke sin stand. “Jeg har et banner som baggrund og har et andet banner, som jeg sætter foran på bordet.” Begge har mit logo og navnet “Rooted Body Co.”. I fremtiden planlægger Kelly at bruge flere markedsføringselementer såsom flyers, notesblokke, krus og hatte i sin markedsføring.

I stedet for emballage med logo sætter Kelly sit eget logo på miljøvenligt brunt papir og poser med klistermærker og etiketter. Hun pynter også emballagen med tørrede blomster og lægger enkeltvise klistermærker i æskerne med ordrer. “Jeg bruger brunt papir og genanvendt bastbånd, og jeg udsmykker emballagen med tørrede blomster og lægger klistermærker i æsken. Min emballage … den tiltrækker kunderne. Den ser simpelthen så indbydende ud.”

Hun bruger også sociale medier, især Instagram, til at give kunderne et kig bag kulisserne på Rooted Body Co. og fortælle sine følgere, hvilket marked de kan finde hende på. Hun poster også billeder af nye produkter og bemærker, at meget af hendes salg (85 %!) kommer fra klik på Instagram.

Ser fremad

Kelly har mange mål, små som store, for Rooted Body Co. “På sigt er mit mål, at min forretning kan løbe rundt. Hvor produkterne ikke er udsolgt, og hvor mit produkt altid er tilgængeligt online. Eller at jeg kan komme til det punkt, hvor jeg kan udvide og flytte min forretning fra mit hjem til et reelt arbejdsområde eller et industrikøkken med et par medarbejdere, der laver produkter, så jeg får tid til at lave mere af det, jeg nyder.”

Hun ved, at det er nødvendigt at ansætte medarbejdere for at nå sit mål. “Jeg har en 16-årig søn, som er superhjælpsom – han laver mange partier sæbe sammen med mig. Men jeg har brug for hjælp til administration af hjemmesiden, mine sociale medier og bogføring.”

Et mere kortsigtet mål for denne sæson er konstant at kunne booke stande på markeder – Kelly sigter mod at nå 3-4 pr. måned. “Jeg vil være lidt mere pågående og søge disse markedspladser og ikke kun vente på, at de kontakter mig.”

Vigtige råd

“Gør det, hvis du virkelig elsker det. Gå efter det, uanset hvilke forhindringer og kampe, det giver. Prøv det – du ved ikke, om det lykkes, før du prøver.”