Sådan markedsfører du dit kursted, din salon eller dit træningscenter igen

Forventet læsetid: 3 minutter

COVID-19 var hårdt for små virksomheder i alle brancher – herunder også for firmaer, der specialiserer sig i wellness og personlig service som fitnesscentre, saloner og kursteder.

Da pandemien var på sit højeste, var du nok nødt til at blive kreativ med din markedsføring for at holde gang i maskineriet. Men efterhånden som restriktionerne bliver ophævet, bliver flere vaccineret, og kunderne føler sig mere trygge ved at tage ind i butikkerne og handle igen. Så det er tid til at omlægge dine markedsføringsmetoder, få fat i kunderne igen og gøre din virksomhed klar til succes lige nu.

Men hvordan gør man helt præcist det? Lad os kigge på fire markedsføringsidéer, du kan bruge til at gentænke din marketingstrategi og få kunderne ind i dit kursted, din salon eller dit træningscenter igen.

Hold kunderne opdateret på, hvad der ændrer sig, og hvad der ikke gør.

Som nævnt har de fleste kursteder, saloner og træningscentre måttet gentænke deres drift, mens pandemien har været på sit højeste. Og når du bevæger dig ind i den nye fase for din virksomhed, er det vigtigt at holde dine kunder opdateret på, hvordan tingene vil ændre sig (igen) – samt hvilke COVID-relaterede ændringer, der er kommet for at blive.

Det kunne være, at dit yogastudie holdt op med at tilbyde fysisk undervisning sidste marts og i stedet begyndte at livestreame. Om du lod dine lokaler stå helt tomme for at vi dig 100 % til digitale løsninger, og nu bevæger dig væk fra livestream igen, så du nu kan byde kunder velkommen tilbage i butikken, eller om du vil fortsætte med en kombination af begge dele, er det vigtigt at dele de oplysninger med alle kunderne. Afhængig af din marketingstrategi kan du føre kunderne ajour med en mailopdatering eller ved at lægge en video på din hjemmeside eller YouTube-kanal. På den måde kender alle dine kunder dit skema, og hvilke hold du ændrer (eller beholder) fremover – det kan hjælpe med at drive din virksomhed fremad og give dig flere tilmeldinger.

Tip fra Vistaprint

Mails og sociale medier er gode steder at holde kunderne opdateret på ændringer i din virksomhed på. Men ikke alle kunder tjekker digital kommunikation – så sørg for også at designe en flyer eller brochure, hvor du beskriver ændringerne, og gør disse tilgængelige i din salon, dit kursted eller dit træningscenter.

Gentænk din tekst efter behov.

Den måde, du talte til kunderne på, da pandemien var på sit højeste, kommer ikke til at tale til kunderne på samme måde i dag. Tingene har ændret sig – og du har brug for at revidere dine markedsføringstekster, så de afspejler disse ændringer.

Hvis dit kursted fx ikke kunne tage kunder ind eller måtte køre på lavere blus, har din markedsføring måske haft stort fokus på gavekort. Men nu hvor du har helt åbent igen, kan du gentænke din markedsføring, så du fokuserer på at få indløst de gavekort.

Det kan også være, du har fokuseret markedsføringen af dit fitnesscenter på nye sikkerhedsprocedurer (såsom at holde afstand eller tjekke temperaturer) for at gøre dine medlemmer mere trygge. Men nu, hvor det er knap så presserende at holde afstand, skal du måske omlægge dit marketingfokus til de andre ting, dit studie kan tilbyde, såsom nye holdplaner, opdateret udstyr eller genåbnede faciliteter.

Den bedste markedsføring taler til kunderne der, hvor de er lige nu, så hvis din markedsføring skal ramme kunderne, skal den være relevant.

Indbyd til en fysisk begivenhed.

Mange mennesker gør sig klar til at komme i fitnesscenteret igen, få en massage eller bare blive forkælet lidt. Og hvis du (under sikre forhold) kan være vært for en begivenhed, bør du helt klart planlægge en sådan som en del af din marketingstrategi.

Hvis du har en frisørsalon, kan du invitere til en “glow up”-begivenhed og give rabat på blowout eller makeuplægning, så du kan gøre kunderne klar til en aften i byen. Hvis du har et fitnesscenter, kan du afholde en “mød trænerne”-begivenhed, hvor kundeemner kan komme og prøve et hold med hver af dine trænere – og få rabat på deres medlemskab, hvis de skulle beslutte sig for at tilmelde sig.

Motiver dine kunder.

Selvom de fleste kunder bliver mere og mere trygge ved at tage ned at træne eller få en pedicure igen, er der måske stadig nogle, der stadig er på vippen. Foruden at forsikre dem om de sikkerhedshensyn, du fortsat vil tage, kan du motivere kunderne til at komme tilbage med et særligt tilbud.

Har du kunder, hvis medlemskab stadig er på pause? Send dem et postkort, hvor du skriver, at du savner at se dem nede hos dig – og giv dem rabat på den første måned tilbage. Kæmper dit kurcenter med at få fyldt alle tider ud til ansigtsbehandlinger og massage? Lav en pakkeløsning med forskellige ydelser til rabatpris – og send en mail til dine kunder om det. Nu, hvor vi er på vej mod lysere tider, kan du give kunderne en klar motivation for at besøge din virksomhed igen.

De 5 hovedpointer

  1. Opdater dine kunder om nye ændringer for din virksomhed.
  2. Kommuniker disse ændring både digitalt og på tryk.
  3. Din markedsføring skal ramme folk der, hvor de er i dag.
  4. Brug fysiske begivenheder til at få kunder i virksomheden igen.
  5. Motiver kunderne