Table of Contents

Vi snakkede med Tristan LeBreton, kreativ direktør hos 99designs fra Vista, for at få tips til at skabe en hjemmeside, der får mest muligt ud af din onlinebutiksfacade. Læs videre for at få Tristans råd, og lær, hvordan du kan lave en side, der er funktionel, appellerende og passer til dit brand.
Vi talte med Tristan LeBreton, der er kreativ direktør hos 99designs fra Vista, for at få tips til at lave skilte, der skiller sig ud. Læs videre for at få Tristans råd og lære, hvordan du laver skilte, bannere og plakater, der vækker opmærksomhed og er nemme at læse.
Skilte er et utroligt effektivt værktøj til at levere vigtige budskaber, fange dine ideelle kunders opmærksomhed og inspirere folk til at handle – uanset om det drejer sig om at shoppe i din tøjbutiks store udsalg, deltage i en begivenhed på din restaurant eller tilmelde sig et månedligt medlemskab i dit fitnesscenter.
Men ikke alle skilte er skabt lige – dit skilts gennemslagskraft afhænger af, hvor godt det er designet. Hvis du vil designe skilte, der gør indtryk på dine kunder – og hjælper dig med at nå dine forretningsmål – så følg disse tre tips til design af skilte.
- Kontrast hjælper dit design med at skille sig ud.
- Hierarki viser folk, hvad de skal læse først …
- … og læsbarhed sikrer, at folk kan forstå, hvad de læser.
1. Kontrast hjælper dit design med at skille sig ud.
“Brug af kontrast er en effektiv metode til at sikre, at folk kan læse dit skilt hurtigt og nemt,” siger Tristan. “Hvis du vil skabe kontrast med farve, skal du styre væk fra lag med komplementærfarver eller farver, der ligner hinanden, såsom orange tekst på en rød baggrund. Sæt i stedet farver sammen, der skiller sig ud fra hinanden, f.eks. rød tekst på en hvid baggrund.”
Et design med høj kontrast er godt for læsbarheden – det sikrer, at dit budskab (bogstavelig talt) skiller sig ud. Som en tommelfingerregel er dét at bruge en mørk farve til din baggrund og en lys farve til din tekst (eller omvendt) den bedste måde at skabe kontrast i dit skiltedesign.


Hvis dit skiltedesign f.eks. har hvid tekst mod en mørk baggrund, vil den hvide tekst “poppe” mod den mørke baggrund, hvilket gør dit budskab væsentligt lettere at læse. Bagsiden ved det er, at hvis dit skiltedesign har marineblå tekst mod en sort baggrund, skiller teksten sig ikke ud … og dine kunder vil skulle anstrenge sig for at læse det. Og når de ikke umiddelbart kan tyde, hvad dit skilt siger, går de formentlig bare videre – og dit budskab går tabt.
Nogle farvekombinationer, der kan arbejde for at skabe kontrast i dit skiltedesign, omfatter:
- Sort og hvid
- Sort og gul
- Blå/marineblå og hvid
- Grøn og hvid
Du kan også lege lidt med forskellige elementer for at skabe yderligere kontrast og rette opmærksomheden mod bestemte dele af dit skilt. Hvis du for eksempel designer et banner for at reklamere for et kommende udsalg, kan du vælge en mørk baggrund og en lys tekst – men tilføj en firkant på banneret med en lys baggrund og mørk tekst for at gøre opmærksom på en bestemt del af dit budskab (som en rabat på 50 %).
Hvis du skaber visuel kontrast ved at sætte lyse og mørke farver sammen, vil det ikke kun fange dine kunders opmærksomhed – det vil også sikre, at når du først har deres opmærksomhed, kan de nemt læse dit skilts budskab.
2. Hierarki viser folk, hvad de skal læse først …
Dine kunder skal kunne læse dit skilt. Men det er lige så vigtigt, hvordan de læser det – og det er her, hierarki kommer ind i billedet.
Hierarki er et designhierarki, der bruger størrelse og skala til at formidle betydning. I skiltedesign kan du bruge hierarki til at vise dine kunder, hvad de skal læse først – og til at fremhæve de vigtigste oplysninger i dit design.
Tekststørrelse er en nem måde at bruge visuelt hierarki i dit skiltedesign. Den største skrifttype fanger først din opmærksomhed – så den vigtigste del af dit budskab skal være den største. Derfra kan du bruge mindre skriftstørrelser for at formidle mindre vigtige detaljer.
Det er også vigtigt, hvor og hvordan du placerer teksten. I mange sprog læser man fra venstre til højre og ovenfra og ned – så sæt den største (og vigtigste) tekst øverst, og brug derefter en mindre tekststørrelse, hvilket er en effektiv måde at kommunikere vigtigheden af hvert tekstelement.
Lad os for eksempel sige, at du designer en plakat for at reklamere for din restaurants nye frokostret. Du kan for eksempel sætte “Ny frokostret” med stor skrift øverst på siden og derefter skrive detaljerne om retten i en mindre skrifttype midt på siden – og til sidst dele din restaurants kontaktoplysninger nederst på siden.
Konklusion? Når det kommer til visuelt hierarki, gælder reglen, at jo større og jo mere prominent et element er, jo mere sandsynligt er det, at det fanger nogens opmærksomhed.


Tip fra VistaPrint
Hvis du ikke er sikker på, hvordan du udnytter visuelt hierarki i dit skiltedesign, kan en skabelon, hvor hierarkiet allerede er på plads, være superhjælpsom. Har du brug for hjælp med at komme i gang? VistaPrint har hundredvis af skilteskabeloner for at kickstarte dit skiltedesign!
3 … og læsbarhed sikrer, at folk kan forstå, hvad de læser.
Som nævnt skal kunderne kunne læse, præcist hvad dit skilt siger, for, at det er effektivt. Og mens kontrast og hierarki spiller en stor rolle i, om dine kunder kan læse dit skilt, er der andre elementer, der spiller ind i dit skilts læsbarhed.
Så hvad præcist er de elementer? Nogle designelementer, der kan have en stor indvirkning på dit skilts læsbarhed (og derved hvor effektivt skiltet er), omfatter:
- Skrifttype. Der er få designelementer, der er så vigtige som dine skrifttyper. “Dit valg af skrifttyper kan være afgørende for et skilt,” siger Tristan. Nogle skrifttyper er lettere at læse end andre. En simpel sansserif-skrifttype (som Arial) er for eksempel lettere at læse end en mere kompleks skrifttype eller en pensel-skrifttype (som Pinyon Script) – især hvis dine kunder ser dit skilt på afstand. Hvis du vil lave det mest mulige læsbare skilt, skal du holde dig til en mere simpel skrifttype – og hvis du beslutter dig for at vælge en pensel-skrifttype eller én, der ligner håndskrift, så husk at vælge en større skrifttype.
- Plads. Du kan blive fristet til at fylde hver en centimeter af din plakat, banner eller anden type skilt med information. Men det kan være visuelt overvældende at prøve at proppe for meget ind i dit skiltedesign – og det gør det sværere for dine kunder at læse. Indregn i stedet plads i dit design. “Overfyldte skilte er meget sværere at læse, så vær ikke bange for ‘negativ’ eller ‘hvid’ plads,” siger Tristan. “Sigt efter, at 30-40 % af dit skilts overflade skal være hvidt, for at sikre, at vigtige elementer som dit logo og dit budskab står tydeligt frem.”
- Store og små bogstaver. Brug af store og små bogstaver kan være en effektiv måde at henlede opmærksomheden på et bestemt ord eller en sætning i dit skiltedesign. Men hvis du bruger det for meget, KAN STORE BOGSTAVER FAKTISK GØRE DET SVÆRERE AT LÆSE DIT SKILT. (Kan du se, hvad vi gjorde der?)
- Højden på bogstaverne. Højden på dine bogstaver afgør, hvor let dit skilt vil være at læse; jo højere bogstaverne er, jo nemmere er dit skilt at læse på afstand. Dette diagram vil give dig en idé om hvor høje, dine bogstaver skal være, baseret på hvor langt væk dine kunder vil være, når de læser dit skilt:

Konklusion? “Læsbarhed er uden tvivl den vigtigste faktor i et skiltedesign,” siger Tristan. “Et skilt handler om at formidle et ønsket budskab, klart og hurtigt – og alle dine designvalg skal tages med dette i tankerne.”
Flere idéer til skiltedesign til at hjælpe dig med at få mest muligt ud af dit skilt
Har du brug for mere indsigt i, hvordan du designer det mest virkningsfulde skilt? Her er nogle få tips, du kan huske på under designprocessen:
- Brug farve til at inspirere til handling. Farve er et effektivt virkemiddel. “Farver har specifikke psykologiske, følelsesmæssige og kulturelle konnotationer, som kan påvirke forbrugeradfærd og købsbeslutninger,” bemærker Tristan. Så hvis du vil have et effektivt skiltedesign? Brug de konnotationer til din fordel. Hvis du for eksempel vil have, at folk bliver spændte på dit kommende udsalg, kan du prøve at tage farven rød med i dit skiltedesign, da rød er forbundet med spænding. Hvis du ønsker, at dit skilt indgyder tillid i dine kunder, kan du bruge farven blå i dit design, hvilket er forbundet med pålidelighed og troværdighed.
- Tænk over, hvor dit skilt skal være. Når du designer dit skilt, er det vigtigt at tænke over slutfasen – og lade det drive dine designbeslutninger. “Det er altafgørende at forstå, hvordan og hvor dit skilt bliver set,” siger Tristan. “Vil det blive set af forbipasserende til fods eller fra et bilvindue? Vil det konkurrere om opmærksomheden i et travlt indkøbscenter eller hænge på et stille lokalt strøg? Hvis du kender svaret på disse spørgsmål, er det nemmere at vælge en størrelse, form og et design, der er mest passende og effektivt.”
- Brug dit skilt til at styrke dit brand. Skiltning er en mulighed for at styrke dit brand hos dine kunder – og det er en mulighed, du bør udnytte. “Dit skilt skal designes i overensstemmelse med resten af dit brands elementer, såsom dit logo, skrifttyper, mærkefarver og endda tonefald,” råder Tristan. “Selv om du ønsker, at [skiltet] skiller sig ud, skal det stadig være en forlængelse af dit brand. Denne konsistens sikrer, at du er genkendelig, og indgyder en følelse af pålidelighed og tillid hos dit publikum.”
- Tag kreativt skiltedesign til dig. Din skiltning skal fange dine ideelle kunders opmærksomhed – og for at gøre det skal du tænke ud af boksen med dine forretningsskilte. Vær kreativ! Se efter nye og anderledes måder at levere dit budskab på og skabe et effektfuldt design; jo nyere, friskere og mere innovativt dit skiltedesign er, jo mere vil det fange dine kunders opmærksomhed – og skabe resultater for din virksomhed.