Sådan laver du et logo til dit trænings- eller fitnesscenter

Forventet læsetid: 5 minutter

Vi har talt med Tristan LeBreton, som er kreativ leder hos 99designs fra Vistaprint og fået nogle tips til at få det rette look til ethvert fitnesscenter. Her kan du læse hans logodesigntips og nogle råd fra os om at markedsføre dit fitnesscenter.

Logoet til din lille virksomhed bør være unikt… men det skal også kommunikere, hvilken type gesjæft du har. Hvis du åbner et fitnesscenter skal dit logo gøre det tydeligt. Og lad kunderne vide, hvilken type fitnesscenter du har. Et styrketræningscenter og et pilatesstudie vil fx have overlappende designteknikker, men stadig føles meget forskellige. (Mere om dét senere!)

Når du har det perfekte logo, kan du bruge det til at forstærke dit brand og reklamere for din lille virksomhed med markedsføringsmaterialer, uddelinger og meget andet. Det kan være udfordrende eller overvældende at lave det perfekte logo, særligt hvis man ikke er designer. (Det er de færreste ejere af små virksomheder, så du er ikke alene!) Men med lidt snilde kan du skabe grobund for et godt logo.

Hvilken stemning er der i dit fitnesscenter?

Inden du går i gang med at lave et logo, anbefaler Tristan, at du definerer din overordnede brand-‘personlighed’. “Begynd med at spørge dig selv: ‘Er mit fitnesscenter livligt eller seriøst? Luksuriøst eller billigt? Har det en rustik charme eller et eksklusivt udseende?’ Svaret på de spørgsmål kan give dig en idé om, hvordan du gerne vil ses, og derefter kan du vælge farver og skrifttyper, der præcist indkapsler den personlighed.”

Dine svar på de spørgsmål kan også fortælle dig om, hvordan du markedsfører dit brand, når dit logo er færdigt. Hvis dit fitnesscenter er billigt, kan du uddele billige sager som klistermærker og kuglepenne. Hvis det er mere luksuriøst, kan du belønne nye medlemmer med noget lidt dyrere som en vandflaske.

Hvad vil du gerne have dit logo til at fortælle om dit fitnesscenter?

Som hjørnestenen i hele dit brand spiller dit logo en stor rolle, siger Tristan. “Det hjælper din målgruppe med at forstå, hvilken type fitnesscenter du har, og hvad der adskiller dig fra konkurrenterne. Du kan have et fantastisk flot logo, men hvis det er vagt og ikke siger så meget om din virksomhed, vil det falde til jorden. Det kan gøre forskellen på, om man kommer forbi en enkelt gang eller tegner et langt medlemskab – så det er vigtigt at ramme rigtigt.”

Du kan bruge designelementer til at adskille din virksomhed fra andre fitnesscentre. Tristan bruger CrossFit som eksempel. “Dine medlemmer vil sandsynligvis besøge dit fitnesscenter af helt andre grunde, end hvis de besøgte et pilatesstudie. For mange CrossFit-centre og deres medlemmer ligger fokus i træningen på styrke og kraft snarere end den afslapning og fleksibilitet, man finder, hvis man går til yoga eller pilates.”

Så dit styrketræningscenter bør bruge kraftige billeder, der fokuserer på styrke (såsom kæder eller vægtstænger), hvor et pilatesstudie bør bruge buede linjer til at repræsentere balance og fleksibilitet.

Designet af allyna

Designet af Ayra

Tip fra Vistaprint

Du kan også bruge sproget i dit logo til at fortælle folk, hvem du er. Tristan foreslår at tilføje et par ord i dit logo for at beskrive, hvad du kan, såsom ‘performancefitness’ eller ‘styrke og kondition’.

Er dit fitnesscenter maskulint eller feminint? Fuld af kraft eller fuld af leg?

Når du skal designe et logo til dit fitnesscenter, kan du bruge de farver, du har lyst til – bare husk, at farver har en stor psykologisk værdi. Tristan tilføjer, at de forskellige farver har forskellige følelsesmæssige og kulturelle konnotationer og kan påvirke, hvordan dit brand kan blive opfattet.

“Når du vælger en farve til dit fitnesscenter, bør du overveje, hvilke følelser du gerne vil have, at dit generelle brand bliver associeret med… og så skal du grundigt researche, hvad hver enkelt farve betyder. Vil du beskrive dit fitnesscenter som stærkt og dominerende? Brug de røde og sorte farvepaletter. Er der mere plads til leg og fokus på vitalitet? Så passer den orange farvepalette bedre til dig.”

Hvad vil du gerne have din skrifttype til at fortælle om dit fitnesscenter?

Skrifttyper og farver er byggestenene i dit logo, og det er helt essentielt at vælge den rigtige kombination til dit brand, når du skal kommunikere det rigtige budskab om din virksomhed.

Den skrifttype, du bruger til dit logo, bør afspejle dit brands personlighed. “Sansserif-skrifttyper er typisk populære blandt fitnesscentre pga. deres tykke, skarpe og simple udseende. Da disse skrifttyper går godt sammen med stærke farver, passer de godt til fitnesscenterlogoer, der vil signalere styrke og kraft (som CrossFit).”

Designet af Smeg!

Designet af banggayogia

Tip fra Vistaprint

Når du vælger en skrifttype til dit fitnessbrand, bør du sørge for, at den er let læselig på alt fra postkort til plakater.

Hvor fleksibelt skal dit logo være?

Dit logo skal se godt ud på alt. Tristan fortæller, at det er en hyppig fejl at lave et for detaljeret design, der påvirker logoets alsidighed. “Detaljerede logoer er ikke i sig selv dårlige, men fitnesscentre skal bruge logoer, der er skalerbare. Selvom noget detaljeret kan se godt ud på et skilt udenfor, kan det ofte blive ulæseligt ved nedskalering på fx merchandise… og en ting, fitnesscentre ofte er gode til, er at uddele fede ting!”

Hvis du allerede har et fantastisk detaljeret logo, kan du heldigvis stadig bruge det. “Et godt alternativ er at designe et sæt medfølgende ‘responsive logoer’. Det er varianter af det primære logo, der kan ændre størrelse og kompleksitet til at passe der, hvor de skal sidde.”

Så behold dit originale og mere detaljerede logo til skiltene på din bygning, og få lavet et andet logo til steder, hvor det skal være mindre. Brug de mere simple variationer af dit logo på mindre markedsføringsmaterialer, såsom klistermærker eller kuglepenne, og det mere detaljerede logo på skilte med mere plads (fx bannere og plakater).

Designet af Sava Stoic

Hvor skal dit logo kunne fungere?

Som Tristan påpeger, er logoet hjørnestenen i dit brand… og det er sandsynligvis den første visuelle interaktion, potentielle kunder har med din lille virksomhed. Så gør, hvad du kan, for at dit logo kan blive set. (Ligesom når du træner, er gentagelse helt essentielt for en god branding.)

Når du har designet et logo til dit fitnesscenter, kan du bruge det til at opbygge brandbevidsthed i dit lokalområde. De, der tager i fitness, elsker gaver… så brug dit logo på T-shirts, muleposer, kasketter og andet merchandise, dine kunder kan vise frem.

Kig efter muligheder for at vise dit logo frem i dit fitnesscenter eller studie. Sørg for, at din indgang er tydeligt markeret med et skilt eller banner, sæt dit logo på kalenderoversigterne og postkort, og udstyr dine medarbejdere med T-shirts eller poloshirts med logo.

Om designeren

Alle de logoer, du kan se i artiklen er skabt af eksperterne fra 99designs fra Vistaprint. Som din partner i en verden i konstant forandring er vi her for at hjælpe dig – besøg 99designs.com for at finde en designer og få et logo til din lille virksomhed.

FlyCycle

Designet af Dimitry99

Mashup Fitness

Designet af allyna

Elite Fitness

Designet af Ayra

Fit for Holiness

Designet af Smeg!

Fitness Camp 10X

Designet af banggayogia

Iron Buffalo CrossFit

Designet af Sava Stoic