Birds Relations og KoldBath er vindere af vores anden konkurrencerunde for nystartede virksomheder, Njord Nest. Vi fik en snak med grundlæggerne for at høre mere om deres idéer, og hvad de har lært fra deres oplevelser med deres virksomheder og partnerskabet med Njord Nest.

Njord Nest-konkurrencen for nystartede virksomheder er et samarbejde mellem Vistaprint og iværksætter-drivkraften Drivhuset, designet til at hjælpe iværksættere med at virkeliggøre deres drømme på en bæredygtig måde. I løbet af et iværksætterprogram af 12 ugers varighed med workshops, mentoring og regelmæssig kundefeedback udvikler finalisterne deres eksisterende stærke idéer til endnu mere overbevisende, bæredygtige initiativer.
Birds-appen gør det nemt og sjovt at arbejde på dit parforhold

En tredjedel af par er ulykkelige i deres parforhold. Dette påvirker deres mentale og fysiske sundhed, både på et individuelt niveau og på familieniveau. Parterapi i dag finder ofte først sted, når forholdet næsten er slut og ses som “sidste udvej”. Teamet bag Birds ville fjerne stigmaet omkring at arbejde på sit parforhold og finde en måde at nå par i en tidligere fase, før problemerne bliver for store. Clara og Helga, psykologerne bag Birds, gik sammen med Sofia, som har en baggrund i konsulentydelser for ledere og virksomhedsudvikling, og Isa, som har en baggrund i produktudvikling. Sammen grundlagde de Bird Relations.
Parudvikling i daglige øvelser
Birds er en app, som par kan bruge til at forstå hinanden bedre, forbedre deres interaktioner og styrke de positive sider af deres forhold. Evidensbaserede metoder fra parterapi pakkes i mindre indholdsdele i en app, der passer til hverdagen. Øvelserne kan udføres alene eller sammen som et par. Du får redskaber og viden til at forbedre dit forhold – til at blive set og værdsat, acceptere hinandens forskelle, løse konflikter og komme tættere på hinanden.
– Idéen er at gøre det nemt og sjovt at arbejde på dit parforhold på en proaktiv måde. Og alle skal arbejde på deres parforhold. Tænk på det ligesom dit helbred: Det skal plejes for at forblive stærkt.
Sådan udviklede Birds deres idéer med Njord Nest
Birds-teamet deltog delvist i Nord Nest-konkurrencen for præmien, hvor man kan sælge sin idé til en stor jury. Muligheden for at møde andre iværksættere var også interessant. Da Birds er en app, der fokuserer på mental sundhed, føltes fokus på bæredygtighed som den perfekte partner.
– Der er meget, der tyder på at mange ting i verden ikke går den rigtige vej, og vi skal finde en måde at bidrage til et bedre miljø, et bedre fællesskab, bedre sundhed, en bedre verden. Bæredygtighed skal være kernen i alle virksomheder. Vi er stolte over at arbejde med det hver dag.
“Alt, hvad vi ønskede!”
De deltagende nystartede virksomheder i Njord Nest-konkurrencen har alle forskellige perspektiver og konkurrerer ikke om de samme kunder, noget, som teamet fra Birds satte pris på. Det, de lærte mest af, var salgstalerne, fra skitsen i begyndelsen til det endelige resultat i takt med at de udviklede sig.
– Juryen var fantastisk og havde fantastiske spørgsmål. De forstod hurtigt produktet, og stillede spørgsmål, som var relevante og interessante at diskutere. Det var en sjov og god oplevelse, og vi nød også at høre de andre salgstaler.
Sådan vil Njord Nest-præmien blive brugt
Indtil videre har Birds-teamet selv håndteret det meste af marketingsopgaverne og det design-relaterede arbejde. De har samarbejdet med en virksomhed, der lavede illustrationerne og videoerne for dem.
– Vi har samarbejdet med folk i vores netværk, som er gode til marketing, men vi havde ikke mange ressourcer, så vi måtte gøre det selv og finde det bedste måder.
De vil bruge gavekortet fra Vistaprint på WordPress, så deres websted kan få en ansigtsløftning. Lige så snart de har logoet, vil de også bruge noget af gavekortet på trykte materialer.
– Nu har vi penge til at arbejde med marketing. Ikke kun til annoncer, men også til at lave ting. Vi vil spørge designerne og webudviklerne hos Vistaprint til råds.
Snart får Birds en ny CTO, Eric. Derefter skal der indbygges mere indhold og flere funktioner i appen, og startkapitalrunden skal afsluttes.
KoldBath forbinder svenske bedstemødre med nyankomne kvinder

Audrey fra Frankrig og Cara fra USA mødtes på en online platform for kvinder i erhvervslivet, da de begge netop var flyttet til Sverige. Da de besluttede at mødes til en kop kaffe, bemærkede de, hvor meget de havde tilfælles og begyndte straks på et projekt sammen.
Før Cara blev iværksætter, var hun ekspert i international immigration for FN og Røde Kors. Men hendes kreative idéer førte hende mod socialt iværksætteri. Hun grundlagde en virksomhed, som forbinder kunsthåndværkere i fjerntliggende flygtningelejre med modedesignere i hele verden. Cara har en tro på både økonomisk og kreativ inklusion, og at folk ikke vil være afhængige af velgørenhed, men vil skabe deres egen indtægt med deres evner.
Audreys karriere var i luksusmodebranchen som indkøber af stof og læder. Hun udviklede en påskønnelse af håndlavede kvalitetsprodukter og var også vidne til det omfattende spild, der foregik bag scenerne. Hendes iværksætteri begyndte med, at hun blev læderkunsthåndværker og førte til samarbejde med kunsthåndværkere i Afrika.
Ubrugt svensk uld bliver til smarte, håndstrikkede huer
Udover at være indvandrere i Sverige og have stor interesse for kunsthåndværk og bæredygtighed, deler de også livssyn. De ville skabe balance og forstå deres nye omgivelser, og de så muligheder i samfundsmæssige udfordringer. Deres samtaler resulterede i KoldBath – en nyopstartet virksomhed, som indsamler ubrugt svensk uld og forbinder svenske bedstemødre med nytilkomne kvinder og skaber en håndstrikket uldhue.
I Sverige bortskaffes eller brændes 80 % af al uld i landet pga. en manglende uldbranche. I 2020 rapporterede Sveriges sundheds- og socialstyrelse, at 50 % af landets ældre følte sig ensomme. Og selvom Sverige er kendt for at have en imødekommende immigrationspolitik, forbliver fire ud af fem nyankomne kvinder arbejdsløse, efter de har opnået opholdstilladelse (i deres første 4 år i Sverige). Det var disse udfordringer, eller muligheder, som Cara og Audrey følte, at de kunne skabe positive forandringer med.
Sådan udviklede KoldBath deres idéer med Njord Nest
Cara og Audrey var interesserede i Njord Nest-programmet som en mulighed for at møde andre iværksættere i Skandinavien. Programmet var motiverende, støttende og hjalp dem med at opbygge et netværk.
– Energien i Njord Nest-programmet var fantastisk! Alle havde viljen til at vinde, men det føltes aldrig overdrevent konkurrencebetonet. Seminarerne var designet, så vi samarbejdede. Facilitatorerne var meget støttende og professionelle. Hvert eneste seminar havde værdi, hvilket siger en del, taget i betragtning af at Audrey og jeg allerede er iværksættere.
– At vinde Njord Nest-konkurrencen betyder meget for os, da det føltes som en godkendelse fra vores nye hjemland.
Sådan vil Njord Nest-præmien blive brugt
KoldBath ser frem til samarbejdet med Vistaprint i forbindelse med marketing og design.
– At have et professionelt og virkningsfuldt logo er vigtigt for KoldBath, så vi kan skabe et brand, der kan sælges og en bæredygtig forretningsmodel.
– På vores iværksætterrejse lærer vi, hvad vi er gode til, og hvad vi er mindre gode til. Vi fik hjælp til marktingsstrategien fra vores netværk, og vi ser frem til at begynde vores logodesign med Vistaprint. At have et rigtig godt professionelt logo er meget vigtigt for os. Det har været meget vigtigt for os, at det går godt med marketing og branding for KoldBath helt fra starten af, så vi kan skabe en bæredygtig virksomhed. Vistaprint giver os hjælp til at designe et professionelt logo og nogle andre marketingsmaterialer, og det er præcis den slags støtte og starthjælp, vi har brug for. Samarbejdet med Vistaprint vil hjælpe os med at bygge et stærkt grundlag for at blive et velkendt brand.
Vi modtager ansøgninger
Er du klar til at løfte din mindre virksomhed til det næste niveau? Vi modtager nu ansøgninger til den tredje runde i bæredygtighedskonkurrencen Njord Nest. Ansøg i dag for en chance for at vinde konsulenthjælp, designtjenester, marketingsmaterialer og en kontantpræmie på 2500 EUR.
