Sådan åbner du en restaurant på 8 nemme trin

Forventet læsetid: 8 minutter

Har du en idé til den perfekte restaurant, men ved du ikke, hvordan du kommer i gang? Du er ikke alene. Med mindre du er erfaren restauratør, kan de finere detaljer ved åbning af en restaurant være lidt af et mysterie. Men det behøver det ikke at være! Med den rigtige plan kan din idé til en restaurant starte med det (en idé) og blive en vellykket virksomhed i vækst.

Lad os se på de 8 trin til start af en restaurant – så du ved præcis, hvordan du gør dine kulinariske drømme til virkelighed.

  1. Beslut, hvilken slags restaurant, du vil åbne.
  2. Definér dit brand.
  3. Lav en virksomhedsplan for din restaurant.
  4. Tag dig af de juridiske aspekter.
  5. Find (og indret) dine restaurantlokaler.
  6. Ansæt medarbejdere.
  7. Lav din menu.
  8. Begynd at markedsføre din restaurant.

1. Beslut, hvilken slags restaurant, du vil åbne.

Allerførst skal du beslutte, hvilken slags mad, du vil servere, før du kan begynde at arbejde på at åbne en restaurant. Skal det være en grillbar eller en kaffesalon? En taco truck eller en tapasbar? Det er vigtigt at have klarhed over dit restaurantkoncept, før du går i gang.

Et klart koncept giver dig retning for de trin, du skal tage for at få kunder i din restaurant, når du åbner den. For eksempel vil processen til at åbne en finere italiensk restaurant være anderledes end at åbne en burgerbar på hjul. Det vil også hjælpe dig med at identificere konkurrenter på markedet – og begynde at overveje, hvordan du vil differentiere dit spisested, få kundernes opmærksomhed og få dem ind i din restaurant.

Hvis du ikke er sikker på, hvilken type spisested, du vil åbne, er her nogle spørgsmål, du kan stille dig selv, hvis du vil grave dybere og opnå mere klarhed for dit koncept:

  • Hvilken type mad vil jeg servere?
  • Hvilken kundetype går jeg efter?
  • Hvilken slags mad eller spiseoplevelse mangler der på mit marked – og hvordan kan jeg opfylde det behov?
  • Hvordan kan jeg være anderledes og bedre end eksisterende restauranter på mit marked? Hvad kan jeg give mine kunder, som ingen andre kan?

2. Skab din brandidentitet.

Når du har indsnævret, hvilken slags restaurant, du vil åbne (og du har valgt et navn!), skal du definere, hvem du er som brand, og hvordan du vil give det brand liv. Denne brandidentitet omfatter alle de elementer, du vil bruge til at kommunikere dit brand til dine kunder. De primære brandelementer (eller byggeklodser), som du skal definere, er bla.:

  • Logo
  • Brandets skrifttyper
  • Brandets farvepalette

Når du har dine brandbyggeklodser på plads, kan du bruge dem til at bygge alt, hvad du har brug for til at få vækst i din virksomhed og markedsføre den, lige fra din hjemmeside til din skiltning og visitkort.

Din branding er vigtig, fordi den visuelt kommunikerer, hvem du er som restaurant – hvilket kan hjælpe med at få kontakt til dine målgæster. Forskellige brandingstyper giver forskellige budskaber og tiltrækker forskellige kundetyper… så sørg for, at din branding afspejler hvem du vil have som kunder og hvad du vil servere for dem.

Lad os sige, at du åbner en finere restaurant, som serverer retter lavet af råvarer, der kommer direkte fra en gård, som du nøje har udvalgt. En tegneseriemaskot i din branding vil ikke kommunikere det rigtige brandbudskab til dine kunder. Overvej istedet et minimalistisk, monokromatisk logodesign til dit koncept, som ikke er alt for familievenligt.

Tip fra Vistaprint

Afhængigt af din viden om design og branding kan det være en god idé at hyre en ekspert til at hjælpe med at definere dit udseende. Med 99designs by Vistaprint er det nemt at finde erfarne kreative fagfolk i hele verden, som kan hjælpe med at virkeliggøre din vision om din restaurant.

3. Lav en virksomhedsplan for din restaurant.

Når du ved, hvilken retstaurant, du vil åbne, kan du gå i gang med at skitsere en virksomhedsplan. Tænk på en virksomhedsplan som en rutevejledning til din restaurant: Den giver vejledning til hvordan du går fra hvor du er nu (en person med en idé til en restaurant) til hvor du vil være (en etableret restauratør med et vellykket spisested i vækst.

Din virksomhedsplan kortlægger din strategi til åbning og lancering af din restaurant – jo mere detaljeret, du er, jo nemmere bliver det for dig at implementere den strategi og få åbnet din restaurant. Sørg for at omfatte alle de oplysninger og detaljer, du har brug for at til gå videre med din idé til en restaurant, bla.:

  • Virksomhedsnavn og beskrivelse. Hvad skal din restaurant hedde – og hvad er konceptet? Prøv at finde på et fængende slogan eller signatur-hastag til at forstærke dit spisesteds identitet.
  • Ram plet med din markedsføring. For at din restaurant kan blive en succes, har du brug for kunder – og for at tiltrække disse kunder, skal du vide, hvilken slags gæster, du går efter. Undersøg dit marked, de spisesteder, som det går godt for, og hvilke typer gæster, disse spisesteder tiltrækker. Fokuser derefter på din restaurants målmarked.
  • Konkurrentanalyse Hvilke spisesteder ser du som dine konkurrenter? Hvordan er disse restauranters ydelse? Og hvad er din plan for at din restaurant vil skille sig ud og få gæster? Det er vigtigt at gøre dig bekendt med konkurrerende små virksomheder i dit område, så du kan tage de korrekte trin for at skille dig ud.
  • Restaurantens startkapital. Før du kommer alt for godt i gang med at opbygge din restaurant, skal du være bekendt med udgifterne til at åbne en restaurant i forhold til dit budget. Eksempel: Hvor mange penge skal du bruge til at åbne din restaurant? Hvad bliver dine månedlige driftsomkostninger? Hvor meget startkapital har du – og har du brug for at udforske eksterne finansieringsmuligheder (f.eks et virksomhedslån)? Klarhed om omkostningerne lige fra start af vil hjælpe med at opnå økonomisk succes senere.
  • Sikkerhedsplan. Et sikkert miljø for dine medarbejdere og kunder er nødvendigt. Hvordan får du et sikkert miljø for dine kunder og medarbejdere? Hvilke protokoller til fødevaresikkerhed vil du implementere? Sørg for, at du har en plan for hvordan du sørger for sikkerhed omkring fødevarer, arbejdsmiljø og medarbejderrelaterede protokoller (for eksempel hånddesinfektion til medarbejdere og kunder eller 2 m bordafstand for at sikre social afstand.
  • Eksempelmenu. Hvilken smags mad/retter vil du servere?
  • Valgtmuligheder Der er mange måder at drive restaurant på – og før du åbner dørene, skal du indsnævre hvilke tjenester, du vil tilbyde dine gæster. Skal det for eksempel være en traditionel restaurant med bordservering? Vil du have fokus på takeaway og levering? Eller planlægger du at have flere muligheder? En beslutning om hvordan du vil drive restaurant fra start af vil hjælpe med at sikre, at din restaurant kan understøtte disse valg.
  • Medarbejderbehov. Du er kun lige så god som dine medarbejdere. Det gælder både for erhvervslivet og restaurationsbranchen. Før du kommer alt for godt i gang med at åbne en restaurant skal du identificere, hvem du skal ansætte for at åbne og drive din restaurant. (Mere herom senere!)
  • Marketingplan. At finde ud af hvordan du åbner en restaurant er en vigtig del af ligningen, men markedsføring er lige så vigtigt. Skitser de forskellige strategier til hvordan du vil få opmærksomhed på din nye virksomhed – og hvodan du får gæster ind i restauranten.
  • Omsætningsmål. For at din virksomhed kan forblive åben på længere sigt, skal den være økonomisk bæredygtig – og du skal definere hvordan det ser ud helt fra start. Hvad er dine økonomiske mål for din restaurant, og hvordan håber du at nå de mål?

4. Tag dig af de juridiske aspekter.

Når du lancerer en ny restaurant (eller enhver mindre virksomhed) er der nogle juridiske trin, du skal gennemføre. Før du åbner dørene og begynder at betjene kunder, skal du kontrollere alle relevante juridiske og overholdelsesmæssige punkter på din opgaveliste, bla.:

  • Registrering af din virksomhed
  • Evt. bevillinger, tilladelser eller certificeringer (f.eks. en alkoholbevilling eller et certifikat for fødevaresikkerhed).
  • Åbning af en bankkonto til virksomheden

Det er vigtigt at bemærke, at processen for juridisk etablering af din virksomhed kan variere efter et antal faktorer, bla. din placering og virksomhedstruktur. Sørg for due diligence for at sikre, at du følger alle relevante love og regler, når du åbner din virksomhed. Hvis du vil være helt sikker på at din restaurant er etableret korrekt (også juridisk) kan det være en god idé at søge rådgivning hos en erhvervsadvokat.

5. Find (og indret) dine restaurantlokaler.

Når du har udøfrt de juridiske trin til at åbne din restaurant, skal du finde et sted.

Når du evaluerer potentielle restaurantlokaler, skal det ideelt være et sted i et populært område med mange forbipasserende. På denne måde ser forbbipasserende dit nye spisested og fristes til at gå ind – hvilket kan være en god måde at finde dine første kunder på og begynde at generere nysgerrighed om din restaurant.

Når du har fundet dine restaurantlokaler, skal du udstyre den med alt hvad du har brug for til at begynde at betjene kunder, både i køkkenet (komfur, køleskab, medarbejderuniformer) og i selve restauranten (borde, stole, bestik). Afhængigt af dit budget har du mulighed for at købe eller leje det meste, som du skal bruge til din restaurant. Når du har et overblik over hvad du har brug for, kan du sammenligne omkostningerne og fordelene ved at købe eller leje hver enhed – og tage den beslutning, der giver mest mening for dig.

Tip fra Vistaprint

Har du brug for uniformer til dit team? Klæd hele din medarbejderstab på i udstyr med brand for at sprede viden om dit spisested og forstærke din brandidentitet. Sæt din restaurants logo på T-shirts, poloskjorter, hatte, jakker og mere – og sørg for at dit personale betjener kunder med stil.

6. Ansæt medarbejdere.

Måske har du en fantastisk idé til en restaurant, men du skal ansætte det rigtige team for at gøre den idé til virkelighed. Hvem, du skal ansætte afhænger af din restaurant, men disse medarbejdere skal du have helt fra start (både i køkkenet og i selve restauranten):

Selve restauranten:

  • Vært
  • Restaurantchef
  • Tjenere
  • Afryddere

Køkkenet:

  • Kok
  • Kokkeassistent
  • Rengøringspersonale
  • Køkkenchef

Overvej også at ansætte nogle folk til at hjælpe dig med drift og marketing. Find en revisor eller bogholder til at hjælpe dig med skat og moms, eller en lokal webdesigner, som du kan bytte tjenester med.

Husk, at en stor del af din restaurants succes er afhængig af de folk, du ansætter. Sørg for at bruge rigelig tid og energi på ansættelsesprocessen og interviews, så du ansætter de rigtige personer.

7. Lav din menu.

Enhver restaurants hjerte er den mad, den serverer. Så hvad er noget af de vigtigste, når du starter en restaurant? Menuen.

Din menu skal bestå af retter, som viser, hvem du er som restaurant, og tiltrækker den kundetype, du er ude efter. Arbejd sammen med kokken om at sammensætte retter til menuen. Uanset om den er trykt eller digital, skal din menu udtrykke dit brand og beskrive hver ret på en måde, som fanger potentielle kunders opmærksomhed.

Tip fra Vistaprint

Planlægger du at opdatere din menu ofte? Udskrivning af papirmenuer, hver gang du har en ny ret, kan være dyrt. Prøv i stedte at bruge en QR-kode til din menu. Du kan placere en QR-kode på hvert bord og i vinduet for at friste sultne forbipasserende. Når du skal opdatere din menu eller tilføje en ny ret, kan du bare ændre din menu digitalt.

8. Begynd at markedsføre din restaurant.

Du har lavet din virksomhedsplan for din restaurant. Du har fundet dine restaurantlokaler og udstyret den. Du har ansat fantastiske medarbejdere, du har lavet en lækker menu… hvad er der så tilbage at gøre? Spred budskabet. Nu skal du fortælle kunder, at du er åben og begynde at få gæster ind ad døren.

Der er mange måder at markedsføre din restaurant på – det handler om at afprøve forskellige taktikker, indtil du finder det, der virkelig fanger dine kunder. Her er nogle relativt billige måder at begynde at markedsføre din restaurant på:

  • Tilbyd en åbningsrabat til at opfordre kunder til at spise på din restaurant i åbningsugen.
  • Inviter lokale bloggere eller journalister og få dem til at skrive om din restaurant og dele fotos med deres følgere.
  • Få reklamer på dine foretrukne sociale mediekanaler for lokale.
  • Indgå samarbejde med andre lokale virksomheder og giv deres kunder rabat. Hvsi du for eksempel åbner en vegansk restaurant, kan du kontakte det lokale fitnesscenter eller helsekostbutik – og give dem en eksklusiv rabatkode, som de kan sende til deres e-mailliste og/eller papirkuponer, som de kan give deres kunder.