Det kan være spændende at starte en mindre virksomhed. Men *lanceringen* af din virksomhed er kun en brik i puslespillet. Når du først er i gang, skal du finde ud af, hvordan du bedst får kontakt til dine ideelle kunder og holder dem engageret – det vil sikre, at din virksomhed fortsætter med at vokse.
Uanset om det er en nyere virksomhed, eller om du vil give din eksisterende virksomhed et løft, så tjek disse 5 måder at få en mindre virksomhed til at vokse på.
- Start med en markedsføringsplan.
- Udvid din digitale tilstedeværelse.
- Søg efter muligheder for partnerskab.
- Eksperimentér med forskellige markedsføringsstrategier.
- Udnyt din eksisterende kundekreds.
1. Start med en markedsføringsplan.
Inden du gør noget for at få din virksomhed til at vokse, har du brug for en markedsføringsplan – se på den som en køreplan for din virksomhed. Din mindre virksomheds markedsføringsplan skal hjælpe dig med at komme fra der, hvor du befinder dig nu (en nystartet virksomhed, der ønsker at vokse) til der, hvor du ønsker at være (en sund forretning med masser af kunder og indtjening), samt sikre at alle strategier og taktikker, du anvender, hjælper dig med at nå derhen.
Din lille virksomheds markedsføringsplan skal indeholde alle de oplysninger og detaljer, som du har behov for, så du effektivt kan markedsføre og få din virksomhed til at vokse, inklusive:
- Dine kunder. Hvem er din ideelle kunde? Jo mere specifikt du beskriver, hvem du prøver at nå ud til med din markedsføring, jo mere effektiv vil din indsats blive.
- Dine konkurrenter. Hvem er dine konkurrenter på markedet? Hvordan opnår de forbindelse til dine kunder? Jo mere du ved om konkurrenterne, jo bedre er du rustet til at præsentere dig selv som et bedre alternativ.
- Din markedsføringsstrategi og dine mål. Hvilke markedsføringsstrategier vil du anvende for at få forbindelse til din målgruppe? Hvad er dine mål for disse strategier? Hvis du ikke har klarlagt, hvad du prøver at opnå med din markedsføring, bliver det svært at evaluere, om din strategi har været en succes.
Husk nu, at din markedsføringsplan kan udvikle sig og ændre sig over tid. Men at have en plan på plads vil give dig en klar retning for, hvordan du får din virksomhed til at vokse – og sørge for, at de trin, du tager, bringer dig tættere på din målsætning.
2. Udvid din digitale tilstedeværelse.
En digital tilstedeværelse er et nøgleelement i at få en mindre virksomhed til at vokse. Men for mange virksomhedsejere har de digitale initiativer ligget i skyggen af at opbygge deres virksomhed personligt. Hvorfor så ikke tage dig tid til at omprioritere din digitale strategi? Fokuser på at udvide din digitale tilstedeværelse til at opbygge relationer, få forbindelse til nye kunder og sælge til de eksisterende.
Der er flere måder at få en mindre virksomheds tilstedeværelse til at vokse på online – begynd med denne huskeliste.
- Optimer din hjemmeside. Alle, der besøger din hjemmeside, er potentielle kunder. Find metoder til at engagere disse besøgende og fremdrive vækst for din hjemmeside. Du kan for eksempel starte en blog med nyttige oplysninger til din målgruppe, installere AI-chatbot-software til at besvare almindelige spørgsmål fra kunderne eller strømline din e-handelsstrategi.
- Bliv social. En af de gyldne regler for markedsføring er at engagere din målgruppe, hvor de allerede er … og lige nu er din målgruppe på de sociale medier. Sociale medier kan være en fantastisk måde at skabe forbindelse til nye kunder og skabe relationer på – for ikke at nævne, at det er en af de bedste måder at få en mindre virksomhed til at vokse på. Begynd at skabe indhold og føre samtaler på de platforme, som dine kunder bruger mest, og tilbyd dine sociale følgere gode grunde til at engagere sig med din virksomhed (f.eks. eksklusive rabatkuponer).
- Prøv reklamer på sociale medier. Indlæg på de sociale medier er en god måde at få forbindelse til din målgruppe på. Men hvis du ønsker at præsentere dit brand for nye kunder, kan reklame på sociale medier være en god metode. Og fordi reklameplatformene på de sociale medier (som Facebook-reklamer og Instagram-reklamer) lader dig tilpasse, skræddersy og målrette dine reklamer, kan du sikre, at dit brand bliver vist for mennesker, som har den største sandsynlighed for at blive til kunder.
3. Søg efter muligheder for partnerskab.
Det kan være svært at få en virksomhed til at vokse – men du behøver ikke at gøre det alene. Partnerskab med andre virksomheder, der ikke er konkurrenter (men med lignende kundebase), kan være en god måde at få din mindre virksomhed til at vokse på. Du får dit brand vist for potentielle kunder og udvider din rækkevidde.
Lad os sige, at du ejer en økologisk juice-bar, og du vil gerne tiltrække lokale fitnessentusiaster til din butik. Måske kunne du tage kontakt til fitnesscentre i nærheden for at høre, om du måtte være vært ved et pop-op-arrangement i deres lokaler, hvor deres kunder kunne prøvesmage dit produkt og få mere at vide om din mindre virksomhed. Eller måske prøver du at skabe lidt opmærksomhed omkring din vinabonnementstjeneste. Her kunne du kontakte firmaer med måltidskasser for at se, om de ville være åbne over for at vedlægge en smagsprøve (sammen med en rabatkupon) i deres kommende kasser, så kunderne kunne nyde din vin til deres middag.
Når du kontakter potentielle partnere, skal du sørge for at demonstrere den værdi, du vil tilføre partnerskabet. Hvad kan du tilbyde dem (og deres kunder), som vil få dem til at arbejde sammen med dig? Overvej en procentdel af henvisningssalget, en kampagne på de sociale medier eller en velkomstrabat.
Tip fra VistaPrint
Når du har dannet et partnerskab, skal du sørge for at promovere det. Du kan annoncere dit nye foretagende i et nyhedsbrev, på nogle skilte i butikken eller med et par indlæg på de sociale medier. Design et indlæg, der afspejler begge dine brands, med VistaCreate.
4. Eksperimentér med forskellige markedsføringsstrategier.
Der findes ikke én løsning, der passer til alle, når man ønsker at få en lille virksomhed til at vokse. En strategi, der hjælper én virksomhed med at komme i kontakt med hundredvis af nye kunder, fungerer måske slet ikke for en anden. Hvis du vil få din virksomhed til at vokse på en effektiv måde, er en af de bedste ting, du kan gøre, at eksperimentere med forskellige strategier, indtil du finder det, der fungerer for din virksomhed og dine kunder.
For eksempel kan du opleve, at din indholdsmarkedsføringsstrategi konsekvent giver dig kvalificerede kundeemner, som du er i stand til at konvertere til betalende kunder – men at dine brochurer ikke giver den samme slags ROI. Eller måske lærer du, at personlige markedsføringsbegivenheder giver dig et væld af nye handler, men at du ikke ser den samme form for indtægtsstigning efter at have udrullet en ny digital annoncekampagne.
Husk: Der findes ikke en enkelt, universel eller fejlsikret måde at få sin virksomhed til at vokse på, så du skal eksperimentere med forskellige markedsføringsstrategier, indtil du finder det, der fungerer bedst.
5. Udnyt din eksisterende kundedatabase.
Dine nuværende kunder ved allerede, hvordan det er at arbejde med dig, uanset om det ved at gøre brug af dine tjenester eller købe dine produkter. Og hvis de bliver ved med at komme til dig, betyder det, at de er glade for oplevelsen … så hvorfor ikke udnytte din nuværende kundebase for at få din virksomhed til at vokse?
Bed dine eksisterende kunder om at henvise deres venner og familie til din virksomhed, eller bed dem om at skrive anmeldelser på Google eller Trustpilot. Find dine mest loyale kunder, og bed dem om at skrive en anbefaling til din hjemmeside – eller, endnu bedre, optage deres kundeudsagn på video, så du kan dele det på dine sociale medier. Glem ikke at takke dem for deres hjælp, for eksempel ved at give dem et gratis produkt eller en rabatkupon.