Table of Contents
- Tjekliste til etiketdesign:
- Hvad skal der være på etiketten?
- Produktetiketter
- Tip fra Vistaprint
- Etiketter til emballage
- Postlabels
- Hvilken størrelse etiket skal jeg bruge?
- Hvordan vælger jeg en form?
- Hvilken finish skal jeg vælge?
- Skal etiketten være vandafvisende?
- Skal etiketterne sidde på en tør overflade?
- Hvilket udtryk vil du gerne opnå?
- Hvor mange skal jeg bruge?
- Etiketter på ark
- Etiketter på rulle
- Enkeltvise klistermærker
- 3 designtips til etiketter
Personaliserede etiketter er en overkommelig måde at tilføje professionalisme og personlighed til dine produkter, emballage og meget mere. Men med så mange størrelser, former og finisher tilgængelige, hvordan ved du, hvad der er bedst til dig? Vi har lavet en praktisk tjekliste, der kan hjælpe med at beslutte, hvilken etiket der passer bedst til dine behov.
Tjekliste til etiketdesign:
- Beslut, hvad der skal være på etiketten.
- Vælg en etiketstørrelse.
- Vælg en form.
- Vælg den rette finish eller materiale.
- Tænk over, hvor mange etiketter, du skal bruge.
Hvad skal der være på etiketten?
Inden du går i gang med at designe etiketten, skal du overveje, hvilke oplysninger, den skal indeholde. Tænk på, hvad etiketten skal bruges til – er den til et produkt? Skal den sætte dit brand på emballage? Eller er den til forsendelse af pakker? Afhængig af formålet, skal du tilpasse de oplysninger, den indeholder.
Produktetiketter
Hvis du sætter en etiket på de produkter, du sælger, skal du medtage dit logo og produktoplysninger. Dette omfatter navnet på produktet samt ekstra oplysninger, som kunden har brug for såsom ingredienser, smag eller brugsvejledning.
Tip fra Vistaprint
Vil du fremhæve en særlig egenskab ved produkterne eller give kunderne særlig info om en vare? Brug klistermærker til at fremhæve særlige ingredienser og allergener eller til at fremhæve, hvis noget er naturligt eller lokalt.
Etiketter til emballage
Til at sætte et afsluttende præg på emballagen er det bedst at holde designet simpelt med kun dit logo eller firmanavn. Sørg for at disse etiketter passer sammen med resten af emballagen – så forstærker du din brandidentitet og skaber et sammenhængende look.
Postlabels
Labels, der sættes på udgående post, skal indeholde dit logo og din virksomheds adresse. På denne måde kan du sætte et brandet præg på pakker, inden de får påsat en forsendelsesetiket fra en tredjepart.
Hvilken størrelse etiket skal jeg bruge?
Størrelsen på etiketten afhænger af, hvad du skal bruge den til. Til emballage og post giver det mening med en lille størrelse til at sætte dit præg på mindre varer. Adresselabels har den perfekte størrelse til at indeholde din virksomheds adresse og logo på en konvolut på en pæn måde.
Hvis du laver produktetiketter, har du nok brug for noget lidt større, så det er lettere for kunderne at læse, men det afhænger dog også af størrelsen på produktet. Det, der ser godt ud på en flaske shampoo, passer ikke på et lille krydderiglas.
Vi anbefaler, at du måler produktet, så du kan beslutte, hvad der ser bedst ud. Afhængig af dit design er det måske også nødvendigt at vælge større eller mindre etiketter. Hvis du har et større logo eller behov for at medtage mange oplysninger, skal du huske dette, når du vælger størrelse.
Hvordan vælger jeg en form?
Etiketformen skal passe til formålet og dit brand. Kvadratiske og rektangulære former tilbyder lidt mere plads, men i sidste ende er det vigtigere, hvad der ser bedst ud med dit logo og design. For nogle vil runde eller ovale former passe bedst til deres brand end en traditionel rektangel. For andre vil en kvadratisk form få deres design til at stråle.

Hvilken finish skal jeg vælge?
Når du designer din etiket, skal du vælge en finish og en materialetype. Dette vil påvirke udseendet på etiketten. Udover hvad der passer bedst til dit brand, skal du også tænke over andre ting, når du vælger finish.
Skal etiketten være vandafvisende?
Hvis produkterne med etiketten kommer i kontakt med vand eller skal opbevares i køleskab eller fryser, skal du vælge plastiketiketter. Dette materiale er bedst til ting som skønhedsprodukter, og det sidder godt fast på afrundede overflader som flasker og krukker.
Skal etiketterne sidde på en tør overflade?
Papiretiketter er god til mange slags tørre overflader, hvor det ikke er nødvendigt at være vandafvisende. Det er også et økonomisk godt valg til emballage som papirposer og æsker.
Hvilket udtryk vil du gerne opnå?
Hvis du kan lide etiketter, der lader produktet blive set, skal du vælge en gennemsigtig etiket. Denne mulighed er god til glas og plastik, hvor kunderne skal kunne se, hvad der er indeni. Skal det være lidt luksuriøst? Folietryk i guld eller sølv kan gøre produkter og emballage mere sofistikerede. Dette valg er godt til gaver eller gourmet-produkter.
Hvor mange skal jeg bruge?
Dit etiketdesign er på plads, og du ved, hvordan de skal se ud. Det sidste, du skal tænke på, inden du begynder at skabe dem, er antallet, du har brug for. Afhængig af hvordan du bruger dem, kan forskellige formater være mere passende til dine behov.
Etiketter på ark
Hvis du har brug for et mindre antal, er etiketter på ark et godt og økonomisk valg. De leveres på A4-ark og i en lang række størrelser og former. Det er et godt valg, hvis du lige er startet.
Etiketter på rulle
Hvis du skal bruge et større antal, så er etiketter på rulle det rette. De leveres rullet op på et rør og er lette at opbevare. Dette valg giver lavere omkostninger ved store mængder, og de leveres i et større udvalg af former.
Enkeltvise klistermærker
Hvis du skal bruge klistermærker til at give væk eller til events, så er enkeltvise klistermærker det rette for dig. De fås i større mængder, og disse klistermærker er gode at dele ud til kunder og ved handelsmesser.
3 designtips til etiketter
- Overvej formen på det billede, du bruger, når du skal vælge formen på etiketten.
- Brug større skrifttyper og færre bogstaver, for at øge læsbarheden.
- Fokuser på et enkelt, fængende element, såsom et logo, en rabat eller en produktegenskab. Husk, at folk måske ser på en hylde med mange produkter, hvor du skal sørge for, at dit skiller sig ud.