Takket være social afstand, masker og øget vaccinationshastighed rykker vi tættere på normale omstændigheder end vi har været siden pandemien begyndte.
Selvom det er gode nyheder for alle (især ejere af små virksomheder) er der meget at overveje, når det gælder din brandstrategi. Hvis du ændrede din strategi som reaktion på pandemien sidste år, er din branding måske ikke ligeså effektiv eller relevant, når vi vender tilbage til “normale” omstændigheder.
Så hvis du ønsker at din virksomhed får succes i nær fremtid, kan du overveje en ny brandstrategi for bedre kontakt til dine kunder , som de er i dag. Sådan kan du gøre det.
Sørg for ensartet branding.
Tillid har altid været et vigtigt element af kunde/virksomheds-forholdet… og efter et år med uvished, er tillid mere vigtigt end nogensinde før. Hvis du ønsker, at folk får interesse for din virksomhed og bliver loyale kunder, skal du opbygge tillid. Du kan opnå dette med ensartethed i din branding og budskab.
Hvis du har foretaget ændringer i din branding (eller planlægger at foretage ændringer snart) skal du sikre ensartethed for din branding alle de steder, hvor dine kunder kan støde på din virksomhed. Lad os sige, at du for nylig har fået nyt logodesign. Sørg for, at dit nye logo er opdateret på alle berøringspunkter, både fysiske og digitale (f.eks. din skiltning, dit websted og sociale mediekanaler). Har du ændret din brand-stemme – den måde, du taler med dine kunder på? Sørg for at du opdaterer dit websteds tekst, så den reflekterer din nye stemme.
Når din branding er ensartet, ved dine kunder, hvad de kan forvente fra din virksomhed – og den ensartethed i din branding hjælper med at opbygge tillid og styrke dit forhold til dit publikum.
Tip fra Vistaprint
Har din branding brug for en opfriskning – men du er ikke sikker på, hvordan? Eksperterne hos 99designs by Vistaprint kan hjælpe dig med at skabe et nyt udseende til din mindre virksomhed.
Opdater dine kunder om nye ændringer for din virksomhed.
De fleste ejere af mindre virksomheder blev nødt til at foretage ændringer for at holde deres virksomhed i gang under pandemien. Og du fortalte dine kunder om disse ændringer, når de skete – hvordan vil du fortsat opdatere dine kunder, når restriktionerne bliver løftet? Det er en god mulighed for at huske dem på disse ændringer – og samtidig styrke dit brand.
Lukkede du din fysiske butik for at fokusere på e-handel? Sørg for at sende en e-mail til din kundeliste og præsenter dem for din online butik igen – og tilbyd dem noget særligt (f.eks. gratis forsendelse) til deres næste køb. Eller lad os sige, at du ejer en restaurant. Hvis du har omlagt driften til takeaway og levering i det sidste års tid, men du er klar til at byde gæster velkommen i din restaurant, så send et postkort eller flyer med branding, som annoncerer din genåbningsdag.
Virksomheder har tilpasset sig i de sidste års tid, og de vil sandsynligvis fortsætte med at udvikle sig i takt med at vi navigerer en gradvist genåbnet verden. Sørg i mellemtiden for at dine kunder har alle de oplysninger, de skal bruge for at have en positiv oplevelse med din virksomhed.

Postkort
Spred budskabet om din store genåbningsdag – og overvej at omfatte et særligt tilbud.
Fortæl dine kunder, hvordan tingene ændrer sig – eller ikke ændrer sig – i takt med at restriktionerne løftes.
Mange områder ser COVID-relaterede restriktioner løftes, bla. ændrede retningslinjer for ansigtsmasker, social afstand og kapacitetskrav. Mange forbrugere håber, at disse retningslinjer betyder, at alle virksomheder vender tilbage til “normale” tilstande… men det er ikke nødvendigvis tilfældet. Uanset hvad du beslutter at gøre for din virksomhed, så sørg for at fortælle dine kunder, om der kommer ændringer eller ej.
Måske ejer du en salon – og da COVID var på sit højeste måtte du indskrænke din kapacitet til 50 %. I takt med at restriktioner løftes beslutter du måske at genoptage driften med 100 % kapacitet… eller du har måske opdaget at dine stylister arbejder bedre (og din virksomhed kører bedre) med færre kunder. Uanset hvad skal du fortælle dine kunder hvad de kan forvente fra din salon i de kommende måneder. Ellers risikerer du at kunder, som stadig er bange for større forsamlinger, bliver bekymrede, hvis du genoptager drift ved fuld kapacitet uden varsel. Og hvis du fortsætter drift ved lavere kapacitet uden varsel risikerer du at kunder bliver frustrerede, når de ikke kan bestille en tid lige så nemt som før pandemien.
Jo tydeligere du kommunikerer til dine kunder om ændringer (eller ingen ændringer) for din virksomhed, jo bedre kan du bevare dine kundeforhold – og jo stærkere bliver dit brand som resultat.

Udforsk muligheder for samarbejde med andre virksomheder.
COVID-19 har taget hårdt på mindre virksomheder. Med i disse udfordringer er der en mulighed for at stå sammen som et virksomhedsfællesskab og indgå samarbejde med andre lokale virksomhedsejere… og samtidig styrke dit brand.
Se efter virksomheder, som har en lignende kundebase, men ikke er konkurrenter – og se efter måder, I sammen kan skabe øget værdi på, både for jeres virksomheder og jeres kunder. Hvis du f.eks. ejer en møbelvirksomhed, kan du indgå samarbejde med en indretningsarkitekt om at tilbyde designtjenester til hjemmet fra start til slut. Hvis du ejer en virksomhed, der fremstiller økologisk juice, kan du måske finde et lokalt yoga-studie, som du kan afholde en pop-op-begivenhed sammen med. Hvis du driver en e-handelbutik, der sælger solbriller, kan du indgå partnerskab med en e-handelbutik, som er specialiseret i badetøj – og kryds-reklamere for hinandens butikker på jeres respektive e-maillister.
Disse partnerskaber er en fantastisk måde at få forbindelse til nye kunder, forstærke dit brand og fremme vækst – så sørg for, at du aktivt søger og udnytter muligheder for samarbejde, som giver mening for dit brand.
Tip fra Vistaprint
Hvis du virkelig vil udnytte dit samarbejde med andre virksomheder, så tænk på hvordan, du kan motivere kunder. Som eksempel kan du tilbyde en eksklusiv rabatkode, når en partner skriver om din virksomhed på deres e-mailliste.
Se efter nye muligheder til at styrke dit brand.
COVID har ændret den måde, vi driver virksomhed på. Som resultat skal du planlægge den måde, du markedsfører dit brand på – inklusive at se efter nye, uventede muligheder for at få kontakt til kunder og markedsføre din virksomhed.
Måske markedsfører du typisk din håndværksvirksomhed online og ved at sælge på Etsy. I takt med at der sker ændringer, kan du overveje lokal marketing for at få kontakt med kunder i dit område – for eksempel på håndarbejdsmesser. Eller måske ejer du en virksomhed, der sælger vin, og du sælger mest til tredjeparts distributører, som f.eks. supermarkeder. Du kan overveje direkte kontakt til dine kunder – f.eks. med et månedsabonnement eller lokale vinsmagningsarrangementer.
Pointen er at der er mange måder at styrke dit brand på og få kontakt til kunder – og hvis du ønsker at din virksomhed trives i takt med at COVID-relaterede restriktioner løftes, skal du planlægge at se på nye, anderledes måder at opbygge (og styrke) den kontakt på.
Opgaveliste
- Gør din branding ensartet.
- Del nyheder.
- Opdater dine kunder om restriktioner.
- Udforsk partnerskaber.
- Markedsfør din virksomhed på nye måder.