9 nye måder at sælge og markedsføre dine produkter på i den kommende juletid

Forventet læsetid: 4 minutter

Om du har en fysisk butik eller ej, er juletiden oplagt til at fokusere på din onlinebutik og blive kreativ med, hvordan du markedsfører og sælger dine produkter. Her er nogle kreative idéer til at sælge dine produkter i juletiden, nå ud til nye kunder og skabe en mindeværdig shoppingoplevelse.

Kreative måder at sælge dine produkter på i den kommende juletid:

  1. Deltag i en onlinemesse.
  2. Bortauktionér unikke varer på Instagram.
  3. Samarbejd med andre fabrikanter, og sælg samlede pakker.
  4. Tilbyd særlige shoppingmuligheder.

Er du klar til at sælge? Her er din markedsføringsliste:

  1. Spred budskabet.
  2. Maksimér din søgemaskineoptimering.
  3. Opdatér oplevelsen i din onlinebutik.
  4. Gør brug af kundeanmeldelser.
  5. Brug produktbilleder i høj kvalitet.

1. Deltag i en onlinemesse.

Hvis du ikke kan komme til messer eller markeder i denne juletid, kan du vise din stand frem online. Benyt muligheden til at sænke priserne, tilbyde nye produkter og, vigtigst af alt, skabe et behov. Hvis din onlinemesse kun er live i et par dage, bliver kunderne glade for de tidsbegrænsede tilbud og produkter. Skab interesse for din virtuelle messe ved at lave en begivenhed på Facebook eller sende en kalenderinvitation til dem, der er på din nyhedsbrevsliste… på den måde kan shopperne sætte kryds ved datoen og se frem til begivenheden.

Der findes mange tilgange til virtuelle messebegivenheder… og der findes ikke en “rigtig” måde at gøre det på. Her er nogle ideer til inspiration:

  • Lav en særskilt side på din hjemmeside kun med de produkter, der indgår i din messebegivenhed.
  • Sælg produkter igennem din begivenhed på Facebook.
  • Lav en hjemmeside dedikeret til din virtuelle begivenhed, og fremvis også andre fabrikanter. Brug denne nye side som landingsside, der linker til salgssider for hver enkelt virksomhed.
  • Tilmeld dig en onlinemesse – dette kan være en stor mulighed at deltage billigt eller gratis. Du sparer rejseudgifter og pladsgebyrer, og du kan sælge dine produkter sammen med andre passionerede fabrikanter.

2. Bortauktionér unikke varer på Instagram.

Vi har lagt mærke til, at antikke forhandlere og håndværkere bruger Instagram til at sælge unikke produkter. Læg billeder op af dine produkter, og gør det klart i billedteksterne, at produkterne er til salg. Brug enten auktionsprincippet, hvor byderne har 24 timer til at indsende deres højeste bud, eller først til mølle-princippet, hvor den første følger til at skrive og betale, får produktet.

Husk at gå tilbage til dit oprindelige opslag og markere det som ‘SOLGT’, men lad opslaget ligge, så folk kan se, hvad de gik glip af – på den måde skaber du begejstring og forventning til den næste omgang auktionsvarer.

Tip fra Vistaprint

Mangelfulde eller beskadigede produkter? Sælg dem til nedsat pris. Kunder elsker følelsen af at gøre et godt tilbud på en unik vare, og du får ryddet ud i lageret inden juletravlheden.

3. Samarbejd med andre fabrikanter, og sælg samlede pakker.

Små virksomheder handler om fællesskab – så gå sammen med nogle andre fabrikanter, og sælg samlede pakker eller gavekurve. De skaber øget eksponering for dine kunder og omvendt. Alle vinder. Begynd med at række ud til lokale virksomhedsejere, der har virksomheder, som komplementerer din. Hvis du fx sælger sportstøj, kan du gå sammen med et fitnesscenter og lave en ‘New year, new you’-pakke. Hvis du har et konditori, kan du kontakte nærliggende boligindretningsbutikker og lave en bagværksgavekurv (med spiseklare lækkerier selvfølgelig).

4. Tilbyd særlige shoppingmuligheder.

Det er årets største shoppetid… så giv kunderne andre mulighed for at se dine varer end blot på din hjemmeside eller i din butik.

Private ‘åbent studie’-begivenheder. Lav personlige aftaler i dit kreative rum for at gøre det nemmere for kunden og give dem en ny oplevelse. Shopperne får et intimt kig ind i dit værksted eller studie og får et smugkig på dine nyeste produkter.

Hjemmeshopping. Før din butik hjem til kundens hoveddør! Efter en indledende samtale over telefon eller videoopkald kan du tage et skræddersyet udvalg af produkter med hjem til kunden. Denne private shoppingoplevelse får med garanti kunden til at føle sig som noget særligt.

Virtuel personlig shopping. Hvis kunden foretrækker at shoppe hjemmefra, kan du tilbyde virtuel shopping. Inden aftalen får du kunden til at udfylde en formular med yderligere oplysninger om, hvad de søger. Når I er på skærmen sammen, kan du give nogle relevante anbefalinger til dem.

5. Spred budskabet.

Hvordan du end vælger at sælge dine produkter, bør du sørge for at give kunderne besked om nye tilbud. Lav et opslag på sociale medier med informationer om din kommende messebegivenhed, send et postkort med informationer om din ‘åben studie’-begivenhed, eller send en nyhedsmail med et tilmeldingslink til virtuel shopping.

6. Maksimér din søgemaskineoptimering.

Sørg for, at man kan finde din virksomhed online! Det er altid en god idé at holde kontakten til dit lokalsamfund, og med en hjemmeside kan du sælge til folk fra hele verden. Så når du lægger nye produkter på din side, så sørg for at bruge bedste praksisser inden for søgemaskineoptimering (SEO), så du får flere visninger på Google.

7. Opdater shoppingoplevelsen på din hjemmeside.

Der er flere end nogensinde, der shopper online… så sørg for, at din onlineoplevelse er gnidningsfri. Hvis du selv har designet og bygget din hjemmeside, har du måske nogle blinde vinkler i forhold til brugeroplevelsen. Bed i stedet venner og familie om at teste købsprocessen på hjemmesiden, og få deres feedback.

Tip fra Vistaprint

Mange shopper fra mobilen, så sørg for, at din side også fungerer på små skærme.

8. Gør brug af kundeanmeldelser.

Vær ikke bange for at bede kunderne om at skrive en anmeldelse. Skriv en påmindelse i bunden af fakturaerne, på bagsiden af dine brochurer, eller nævn det i slutningen af personlige sessioner. Gør brug af kundeanmeldelserne i din marketingplan – vis et par stykker på din Facebookside, skriv en i bunden af alle dine nyhedsmails, eller skriv en særligt god anmeldelse på dine næste flyers eller rackkort.

9. Brug produktbilleder i høj kvalitet.

Om du sælger en håndlavet hat på sociale medier eller uploader billeder til din online messebegivenhed, bør du sørge for, at dine billeder er i fokus og ser godt ud. Når man shopper online, kan man ikke se eller røre dit produkt i virkeligheden… så brug billeder til at genskabe oplevelsen. Vis dine varer i naturligt lys, og tag billeder fra forskellige vinkler, så kunderne kan se hele dit produkt.