Små virksomheder tilpasser sig i 2022

Forventet læsetid: 3 minutter

Uanset branche er de små virksomheders verden omskiftelig. I 2020 så vi fleksible ejere af små virksomheder ændre deres produktudbud og drift i kølvandet på COVID-19. I 2021 så vi effekten af denne tilpasningsevne og en fornyet interesse i at købe småt og lokalt. Nu ser vi fremad på, hvordan små virksomheder fortsat vil ændre sig i 2022.

Vi arbejdede for nylig sammen med Andrew Grill, en førende fremtidsforsker, som har forudsagt nøgletendenser, der vil påvirke små virksomheder i løbet af de næste fem år. Han bemærker, at pandemien permanent har ændret brugeradfærden og udløst en nulstilling af den måde, små virksomheder driver forretning på. Og fordi små virksomheder har vist sig at være så agile, er de i en god position til at udnytte dette skift.

Sådan ser fremtiden ud for disse små virksomheder i de næste fem år:

  • Fitnessbranchen skal være klar til at tage VR-wearables til sig såvel som fortsat træning hjemme og hjemmeudstyr.
  • Kreative sjæle og skabere bør holde øje med udvidet, tilgængelig 3D-udskrivning.
  • Byggebranchen kan forvente en stigning i on-demand og tilpassede tilbud og også være på udkig efter løsninger med 3D-udskrivning af reservedele.
  • Inden for wellness tror Andrew på, at de fleste forbrugere vil bruge en eller anden form for wearable teknologi for at få indsigt i deres helbred. Han forudser også en stigning i “digitale piller”, der kan hjælpe med at forbedre stemmeassistenter.
  • Restauranter og caféer bør forvente en hurtig indførelse af robotter og automatisering i tilberedning af mad- og drikkevarer.

Er du klar til at blive klar til fremtiden? Her er nogle måder, hvorpå du kan forberede din lille virksomhed til en stærk start i det nye år – og derefter:

  • Hold udkig efter nye muligheder, og lær så meget, du kan.
  • Tag forandringer til dig.
  • Forny (eller skab!) din onlinetilstedeværelse.
  • Fokuser på gratis markedsføring på sociale medier.

Hold udkig efter nye muligheder, og lær så meget, du kan.

Andrew foreslår, at ejere af små virksomheder bruger lidt tid på at opdatere deres digitale færdigheder, uanset om de tilmelder sig et kursus eller finder en mentor i samme branche. Det betaler sig senere, hvis du opdaterer dine kompetencer, især i en verden, der er under konstant forandring.

En anden måde at bevise din tilpasningsevne og reaktionsevne på er at være på udkig efter og skabe nye muligheder. Da pandemien var på sit højeste, så vi alle slags små virksomheder tilpasse sig – som et spinning-center, der tilbyder virtuelle hold og udlejer cykler til lokale deltagere.

Professionelle partnerskaber er også vigtigt, når man skaber nye muligheder. Du kan vælge at sælge en anden fabrikants produkter i din onlinebutik eller samarbejde med andre lokale fitnesscentre om en pop op-begivenhed. Der er masser af muligheder for at støtte andre små virksomheder i dit lokalområde og samtidig booste din egen virksomhed.

Tag forandringer til dig.

Når vi ser mod fremtiden, foreslår Andrew, at ejere af små virksomheder begynder at eksperimentere med ny teknologi. Han anbefaler også at udforske, hvordan ejere af små virksomheder med fysiske rum og processer kan forandres via automatisering. Andrew anbefaler at udnævne en “datamester” i virksomheden, hvis det er muligt. Derved har du en person, der er dedikeret til at forstå de data, du har nu, og vide, hvad du får brug for i fremtiden.

Forny (eller skab!) din onlinetilstedeværelse.

Under sidste års nedlukning hørt vi fra mange ejere af små virksomheder, at de brugte den tid på at få opdateret deres hjemmeside og sider på sociale medier. Har du ikke opdateret din hjemmeside, siden du oprettede den for fem år siden, så er det et godt tidspunkt at få det gjort på nu. Se din hjemmeside som din butiksfacade, og brug den til at genskabe den stemning, der er i din fysiske butik. Din side skal være mere end bare en virtuel butik. Medtag også en “Om os”-side, kundeudtalelser og nogle flotte billeder. Sørg også for, at din side har alle de informationer, potentielle kunder skal bruge, såsom kontaktoplysninger og åbningstider.

Tip fra VistaPrint

Hvis du har brug for hjælp med at designe eller redesigne din lille virksomheds hjemmeside, er 99designs fra Vista klar til at hjælpe.

Fokuser på gratis markedsføring på sociale medier.

Sociale medier er et godt gratis markedsføringsværktøj til alle typer små virksomheder og kan bruges til alt fra at vise nye produkter til at interagere med nye kunder eller afholde giveaways på. Flere virksomhedsejere har fortalt os, at de har lagt mere tid og energi på sociale medier med såvel skarpe produktbilleder på Instagram som liveudsendelser af Q&A-videoer på Facebook. Ejere af små virksomheder har også eksperimenteret med billige reklameformer på sociale medier og Google Ads. Disse er gode muligheder, hvis du er villig til at bruge lidt penge.

Tip fra VistaPrint

Lav iøjnefaldende opslag på de sociale medier med VistaCreate. Find en skabelon, som du synes om, og tilpas den så med dit logo og budskab.