8 restaurantpromoveringsidéer, der kan skabe flere kunder til takeaway og udbringning

Forventet læsetid: 5 minutter

Tilværelsen for små virksomheder har ændret sig gevaldigt det seneste år – men restaurationsbranchen har været særligt hårdt ramt. I kølvandet på coronarestriktioner (såsom begrænset kapacitet) har restauranter været nødt til at finde nye måder at betjene kunder på og holde gang i virksomheden. Mange restauranter har måttet fokusere på takeaway og udbringning.

Takeaway og udbringning er blevet den foretrukne (og mange steder den eneste) måde at benytte sig af restauranter på i 2020 – og tendensen er fortsat ind i 2021. Men takeaway og udbringning er noget helt andet end at have kunder i restauranten… og hvis man ikke er vant til at markedsføre takeaway, kan det være svært at promovere sin virksomhed.

En restauratør, der har ændret forretningsmodel det sidste år, er Johnny Burke, der ejer Johnny’s Takeaway. Da han åbnede sin virksomhed, måtte han tilpasse den til at overholde den komplekse lovgivning og de bureaukratiske krav, der er til en cateringvirksomhed. Han lærte meget af sine erfaring og har siden opbygget en skarp virksomhed, som sælger kokketilberedte måltider, der er klar til at varme og spise derhjemme.

Her kan du finde nogle friske tips til takeaway og idéer til restaurantpromovering fra Johnny og Vistaprint-teamet:

  1. Tilbyd rabatter før og efter de travle perioder.
  2. Sæt dit brand på alle bestillinger.
  3. Lav mange opslag på sociale medier.
  4. Tilbyd udbringning.
  5. Lav kundespecifikke specialiteter.
  6. Lav tidsbegrænsede menupunkter.
  7. Motiver dine kunder til at vende tilbage.
  8. Bed om feedback.

1. Tilbyd rabatter før og efter de travle perioder.

Fredag og lørdag aften er de mest populære til takeaway og udbringning. Men du kan ikke holde liv i restauranten, hvis du kun har kunder i butikken fredag og lørdag. Så hvis du vil vækste din lille virksomhed og få flere kunder til takeaway og udbringning, kan du prøve nogle særlige rabatter i de mindre travle perioder.

Hvis du fx næsten ingen frokostkunder har, kan du lave en frokostmenu med nogle af dine populære retter til nedsatte priser. Det kan også være, at det går særligt trægt på hverdagsaftener. I så fald kan du overveje at tilbyde gratis udbringning på hverdagsaftener og en gratis dessert oveni.

Du tjener måske ikke lige så meget på rabatpriser, men hvis du tilbyder rabatter i de perioder, hvor du har få (eller ingen!) kunder, er det stadig bedre at tjene lidt end ingenting.

2. Sæt dit brand på alle bestillinger.

Det er velkendt i kokkeverdenen, at man smager med øjnene først. Og i disse tider, hvor madbilleder er så udbredt, er forventningerne høje. Når du pakker din mad, skal du sørge for, at det er nemt for folk at varme maden og få den over på en tallerken, uden at det visuelle udtryk går tabt.

Det er afgørende, hvilken oplevelse folk får, når de modtager din mad. Speciallavede leveringsposer og beholdere med klistermærker og sætninger som “velbekomme” kan gøre en stor forskel, når du nu ikke selv kan sige det til kunden.

Og glem ikke at lægge et en flyer, et postkort eller et menukort i hver pose, så man kan læse om kommende tilbud, opdaterede leveringsinformationer eller måske bare din restaurants historie.

3. Lav mange opslag på sociale medier (og del mere end bare madbilleder).

Giv dine følgere en forsmag på, hvad du står og tilbereder i dit køkken. Kundernes appetit bliver vakt, når du deler billeder af din mad, og det bliver også nemmere at planlægge efter. Er ved at forberede en ret til senere på ugen – så fortæl folk om retten, hvordan du pynter den, og hvornår den kommer på menukortet. Hvor det i mange traditionelle køkkener er ilde set at bruge sin telefon, anerkender Johnny værdien i at dele billeder af sine retter på Instagram.

Men foruden maden påpeger Johnny, at det er en god idé at vise folk, hvad du gør for at sikre dig et sikkert miljø for dine medarbejdere, og lade folk se, hvor du tilbereder maden. “Vi lægger vores rengøringsprocedure på Instagram og Facebook. Vi vil nemlig gerne vise folk, at vi holder en god hygiejne, og at det er sikkert at bestille mad herfra. Vi fokuserer på at fremhæve ting som handsker og rengøringsartikler.”

Johnny har også et simpelt råd til alle, der ikke har prøvet at lægge opslag op før: “Læg op. Vær relevant. Og få folk til at tænke på dig.” Prøv at løse et simpelt problem for folk. Om sommeren kan du fx promovere udbringning af din mad med noget som “Du skal da ikke stå og svede i køkkenet på sådan en varm dag. Lad os klare det for dig.”

TIP FRA VISTAPRINT

En anden måde, restauranter kan holde sig relevante på, er ved at udnytte køkkenets mærkedage. Hold dig opdateret på disse dage, lav sjove opslag på sociale medier og inspirer med engangsretter.

4. Tilbyd udbringning.

Hvis der jævnligt sker udskiftning på dit menukort, kan det være meget tidskrævende også at skulle opdatere tredjepartsplatforme som just-eat.dk og hungry.dk hele tiden. Hvis du selv står for udbringningen, har du også selv kontrollen over hyppige menukortændringer, og så kan du sikre dig, at dine sundhedsmæssige retningslinjer bliver overholdt ved håndtering af din mad.

Da Johnny ville gå fra takeaway til udbringning, måtte han spørge han sine ansatte, om alle havde det fint med skiftet. Han spurgte sine medarbejdere, hvem der stemte for udbringning. Alle var med på den.

“Vi er med alle sammen.” Alle kører med leveringer, også kokken. Lige nu er det alle mand på dæk, så sikkert som det ellers kan gå til. Alle skal hjælpe til.”

5. Lav kundespecifikke specialiteter.

Hvor de har mulighed for det, vil kunder typisk vælge virksomheder, der har varer specifikt til dem – og det gælder også restauranter. Så hvis du vil have kunder til at bestille takeaway og udbringning fra din restaurant, kan du prøve at lave retter og andre ting på menuen, der er målrettet dem.

Har du en familievenlig restaurant, kan du lave en hverdagspakke til hele familien, der er rettet mod arbejdende forældre. Har du en mere romantisk, eksklusiv restaurant, kan du lave en ‘dateaften’-ret, der er målrettet mod par. Kan du lide at være kreativ med cocktails? Lav et gør-det-selv drinksblandingssæt, der kan følge med forskellige ting på din menu. Så kan kunderne selv blande deres egne drinks.

6. Lav tidsbegrænsede menupunkter.

Hvis du har en fast menu, ved dine kunder, at de kan bestille lige, hvad de vil have, når de vil. Og selvom den belejlighed kan være meget god, giver det ikke nogen knaphedsfornemmelse. Derimod kan det få kunderne til at udskyde at bestille hos dig… og det kan nemt ende med, at de slet ikke bestiller.

Så hvis du vil have så mange bestillinger som muligt, skal du gøre brug af knaphedsprincippet. En af de mest effektive takeaway-markedsføringsstrategier er at skabe en fornemmelse af knaphed med tidsbegrænsede retter på menukortet. Hvis der er noget nyt og spændende på menukortet – og dine kunder ved, at det kun vil være tilgængeligt i en kort periode – vil de ikke gå glip af det.

Hvis det er muligt for dig, kan du have en eller to tidsbegrænsede ting på menukortet på et hvilket som helst tidspunkt. Hav dem på menuen i kort tid (to uger til en måned er et godt pejlemærke), og sørg for, at kunderne ved, hvornår de bliver taget af menuen. Det vil skabe en knaphedsfornemmelse og inspirere flere kunder til at bestille hos dig og prøve den tidsbegrænsede ret, før den er væk. På den måde får du flere bestillinger af takeaway og udbringning.

7. Motiver dine kunder til at vende tilbage.

Hvis nogen allerede har bestilt takeaway hos dig og været glad for maden, er der gode chancer for, at de vil være interesseret i før eller siden at bestille hos dig igen. Dine eksisterende kunder er din bedste mulighed for at få flere takeawaybestillinger. Hvis du arbejder lidt for det, kan du forvandle enkeltbestillinger til ugentlige bestillinger – og hvis du gør det nok, får du en fast indtjening fra pålidelige kunder, så du kan holde gang i din takeaway- og udbringningsstrategi.

Nøglen til succes med denne strategi? Med hver bestilling skal du give kunderne et incitament til at komme tilbage. Du kan fx vedlægge en rabatkupon med “10 % rabat på næste levering” i hver bestilling eller lave en bonusordning (hvor du bruger bagsiden af et visitkort som klippekort), der fx giver en gratis bestilling, hver gang man har bestilt fem gange.

Hvis du vil tilbyde rabatkuponer eller klippekort for at motivere kunderne til at bestille takeaway eller udbringning oftere, bør du sørge for, at de er brandet. Inkluder dit logo, og brug dit brands farvepalette på bestillingerne, så de bliver stærkere visuelt og forstærker din brandidentitet.

TIP FRA VISTAPRINT

Inkluder et postkort eller en magnet med dit telefonnummer på og en menu som QR-kode. På den måde behøver kunden ikke bruge lang tid på at søge efter dine informationer, når de skal bestille… og dit spisested er det, de husker.

Bed dine kunder om feedback.

Sociale medier er et oplagt sted at bede om feedback på. Nogle har det bedre med at give konstruktiv kritik via Facebook eller Instagram end personligt.

Johnny anbefaler at bede om ærlig feedback fra dine stamkunder. “Hvis nogen kommer tilbage i min restaurant og siger, at risene i den burrito, de fik for en uge siden, ikke var kogt længe nok, er det en stor hjælp. Så sørger jeg for, at det ikke sker igen. På den måde kan vi hele tiden forbedre os.”