August er global Pride-måned… og som mindre virksomhed er det et godt tidspunkt at vise din støtte til LGBTQ+, fejre lighed og fremhæve din virksomhed som et trygt sted for alle. Læs videre for stærke ord fra LGBTQ+ ejere af mindre virksomheder og tips til at hylde Pride.
Hvad er Pride-måned?
‘Gay Pride Day’ (eller ‘Christopher Street Day’) blev oprindeligt afholdt den sidste søndag i juni og mindesThe Stonewall Uprising i Manhattan – en vigtig begivenhed for Gay Liberation Movement i USA. The Stonewall Inn, en af de mest populære bøssebarer i New York, blev i juni 1969 ransaget af politiet. Mange medlemmer af LGBTQ+ blev arresteret og varetægtsfængslet, og hele byen snakkede om ransagningen… hvilket resulterede i en stor protestopstand, som fortsatte ind i den følgende uge. Selovm dette ikke var den første protest, anses den af mange som et vendepunkt i kampen for LGBTQ+ rettigheder.
Den første Pride-march fandt sted i New York det følgende år for at mindes årsdagen for The Stonewall Uprising. Og siden har Pride udviklet sig til en fest, der varer en måned for at øge bevidstheden om det fortsatte arbejde for at opnå lige rettigheder, lige muligheder og retfærdighed for LGBTQ+ i byer i hele verden. Juni anerkendes officielt som Global Pride-måned i mange lande, selv om nogle byer afholder deres Pride-begivenheder på alternative datoer. International Gay & Lesbian Travel Association (ILGTA) har en kalender over Pride-fester i byer og lande i hele verden.
Hvad betyder det at være allieret?
Du kan være allieret uanset om du opfatter dig selv som del af LGBTQ+ eller ej. Begynd med at oplyse dig selv om historien bag LGBTQ+, den fortsatte kamp og hvordan denne samfundsgruppe nu vil anerkendes. Findlitteratur og film fra LGBTQ+, og gør opmærksom på forkerte fremstillinger eller skadelige vittigheder (på sociale medier eller i det virkelige liv). Gå ikke ud fra, at du på forhånd kender en persons seksuelle retning, kønsidentitet eller foretrukne betegnelse – vær i stedet åben, villig til at spørge og udvide din forståelse for at blive en bedre allieret.
Som ejer af en mindre virksomhed kan du sikre, at dine medarbejdere og kunder ved, at din virksomhed er et trygt sted – ikke kun i Pride-måneden. Vi har set skilte hos mindre virksomheder med tekster som “Kærlighed overvinder alt”, “Et trygt sted for alle” eller “Alle identiteter er velkomne her”. Overvej at have en lignende tekst i dit butiksvindue, på dit websteds “Om os”-side eller i din bio på sociale medier. Og gør det synligt hele året.
Ejerne af Beekman 1802 Brent Ridge og hans mand Josh Kilmer-Purcell sørger for, at hver medarbejder ved, hvad det betyder at være allieret. “Vi sørger for, at alle vores teammedlemmer lærer at være inkluderende, accepterende og empatiske hver dag. Pride er et godt tidspunkt at huske dem på, at de skal være gode eksempler i vores lokalsamfund.”
Hvordan kan LGBTQ+ ejere markedsføre deres mindre virksomhed i Pride-måneden?
Hvis du opfatter dig selv som del af LGBTQ+, er august en god måde at virkelig fremvise din stolthed. I denne måned kan du skabe kontakt til dine kunder og give dem en dybere forståelse af hvem du er som virksomhedsejer, grundlægger og person.
Og i august måned kan du være opmærksom på specifikke muligheder for at markedsføre din mindre virksomhed til fordel for LGBTQ+. Uanset om det er en virtuel markedsplads eller en festival i nærheden, kan du markedsføre dine produkter og tjenester til et publikum, som støtter dig.
Fire måder ejere af mindre virksomheder kan fejre Pride-måned på:
1. Vær klædt i Pride.
Skift din medarbejderuniform i august måned ud med et Pride-design eller en særudgave med et regnbuelogo. Både T-shirts, ansigtsmasker klistermærker og knapper kan bruges til at vise din støtte til LGBTQ+.
2. Pynt din butiksindgang – online og i den fysiske verden.
Pynt din fysiske butik eller din hjemmeside med Pride-inspirerede design. Vis Pride med et opdateret banner til din hjemmeside og sprælske skabeloner til sociale medier. Udfold dine kreative evner i din butik med bannere, plakater og reklameskilte til at festligholde Pride-måneden, og lad dine kunder vide, at du er LGBTQ+ejer af en mindre virksomhed eller allieret. Vis din støtte hele året med noget mere diskret, som f.eks. et vinduesskilt (eller to).
Brent fremhæver også signalværdien i det ikoniske regnbueflag. “Pride-flaget er så enkelt, og har så meget betydning og værdi.” Når det ses, bemærkes det med det samme, at du støtter alles ret til at elske og trives uden grænser. Hvis du ejer en mindre virksomhed og er allieret, vil vi gerne understregge, hvor meget det betyder, at du hejser flaget.”
“Hvis du ejer en mindre virksomhed og er allieret, vil vi gerne understregge, hvor meget det betyder, at du hejser flaget.”
Dr. Brent Ridge, ejer af Beekman 1802
3. Skab et produkt i begrænset mængde for den gode sag.
Som allieret kan du designe et nyt produkt og donere en del af overskuddet til en nonprofitorganisation, som støtter den gode sag LGBTQ+. Uanset om du sætter en ny is på dit menukort eller designer krus, tæpper eller T-shirts i begrænset oplag, skaber du opmærksomhed om et nyt produkt og indsamler til en god sag.
Tip fra vistaprint
Design dit produkt i begrænset oplag sammen med en LGBTQ+ kunstner. Du løfter og festligholder deres kunst og skaber bevidsthed om LGBTQ+.
4. Kommuniker din støtte til kunder.
Hvis du ejer en mindre virksomhed og er del af LGBTQ+, kan du invitere kunder til at festligholde Pride sammen med dig. Skriv et indlæg på sociale medier eller send et nyhedsbrev ud via e-mail om din personlige tilknytning til bevægelsen, så de har en bedre forståelse af hvem du er.
Hvis du ikke er del af LGBTQ+, men opfatter dig selv om allieret, har du nu chancen for at øge bevidstheden. Sørg for, at dine kunder ved, hvor du står med et indlæg på Instagram eller et banner i butikken. Pak bestillinger med klistermærker med tekst som f.eks. “Pride-allieret” eller “Kærligheden overvinder alt”, og send takkekort til kunder, som har støttet din indsamling.

Fem måder til at festligholde Pride i 2021
- Pride på en T-shirt eller et klistermærke.
- Sæt et Pride-inspireret design på din hjemmeside.
- Pynt din butiksindgang med flag, plakater og mere.
- Start en indsamling til fordel for en organisation, der støtter LGBTQ+.
- Fortæl dine kunder, at du er allieret.
Denne artikel er skrevet sammen med Vistaprints LGBTQ+ medarbejdergruppe.