Forventet læsetid: 6 minutter
Hvis du er indehaver af en lille virksomhed, ved du nok, hvor vigtigt det er, at man kan finde og nå dig online. Søgemaskineoptimering (SEO) til din hjemmeside og digitale aktiver – såsom profiler på sociale medier – er det element, der får dig til at vækste online.
SEO til små virksomheder kan være forvirrende, hvis du ikke er inde i digital markedsføring. Men bare rolig. Du kan booste din virksomheds tilstedeværelse online og få flere kunder ind i butikken. Her kan du læse alt, hvad du har brug for at vide om SEO samt optimering af din online tilstedeværelse som indehaver af lille virksomhed.
Hvad er SEO?
Lad os tage det fra begyndelsen. SEO er kort sagt at forbedre den trafik, der er på din hjemmeside. Denne optimering øger det samlede antal besøgende, hvor ofte din virksomhed figurerer i en søgning med et givent søgeord og booster besøgenes kvalitet.
Helt generelt er SEO en organisk, ikke-betalt strategi. Det primære fokus er en kombination af søgeordsresearch, contentstrategi og en forståelse af, hvordan du sikrer dig, at din virksomhed bliver vist i lokale søgninger.
Bag enhver SEO-plan ligger der en søgeordsstrategi. At vide hvilke ord, folk bruger til at søge efter dine produkter og tjenester, kan hjælpe dig til at forstå, hvordan du skal formulere din plan.
Solidt indhold i kombination med en stærk SEO-strategi kan hjælpe dig til at komme højere op i søgeresultaterne. Som indehaver af en lille virksomhed skaber det mere trafik og flere konverteringer at være på første side af Googles søgeresultater… og ideelt set skaber det også nye kunder. Hvordan du rangerer på de efterfølgende sider giver et langt mindre boost, da mange søgere hellere foretager en ny søgning end læser videre end første side af resultaterne.
SEO er en indgående markedsføringsstrategi, hvilket betyder, at folk ser resultater fra din virksomhed, når de selv aktivt søger. Det adskiller sig fra udgående markedsføring, der selv finder sit publikum, såsom en TV-reklame.
Hvorfor er SEO så vigtigt for en lille virksomhed?
Der er mange grunde til, søgemaskineoptimering er vigtigt for små virksomheder. Og vigtigst af alt kan det hjælpe de rette folk med at finde din virksomhed på det rigtige tidspunkt… nemlig når de leder efter den!
SEO er baseret på søgeord og søgetermer, som folk skriver i søgemaskiner (som Google) eller siger til virtuelle assistenter som Siri eller Alexa. Som indehaver af en lille virksomhed er det dit mål at komme på den første side af resultaterne for ethvert givent søgeord. Det vil føre til:
Mere trafik på din hjemmeside: Mere trafik for visse søgeord fortæller søgealgoritmerne, at dit indhold er værdifuldt og vigtigt, og som resultat deraf vil din hjemmeside med tiden rangere højere i søgeresultaterne.
Leads: Et af de bedste tips til små virksomheder er at bruge din hjemmeside til at skabe leads. Selv hvis du ikke sælger noget online, kan du bruge en formular til at indsamle mailadresser og sende info til besøgende. Giv en rabatkupon til din fysiske butik, eller send en mail med indhold fra din blog. Alle, der tilmelder sig, bliver en direkte markedsføringslead med en bedre forbindelse til din virksomhed.
Konverteringer: Det er veldokumenteret, at de fleste, der søger efter noget, klikker på nogle af de første resultater, de ser. Disse kliks kan føre til salg, at folk udfylder en formular eller andre konverteringer på de pågældende hjemmesider.
Hvad er forskellen på normal SEO og lokal SEO?
Der findes to slags SEO til små virksomheder, du skal kunne skelne mellem: normal SEO og lokal SEO.
Normal SEO hjælper dig med at komme højere op i søgeresultaterne, uanset brugerens placering. Det er en generel strategi, der hjælper med at tiltrække hjemmesideinteraktioner udelukkende baseret på søgeord og -emner. Det er velegnet til små virksomheder, der kun arbejder online og sender til hele verden, eller iværksættere, der sælger virtuelle ydelser.
Lokal SEO til små virksomheder er en strategi, der øger den fysiske trafik i din forretning. Det hjælper folk i dit nærområde med at finde dig i søgninger. Folk, der søger via deres mobiltelefoner, søger eksempelvis ofte efter virksomheder tæt på dem.
Lokale søgetermer indeholder et søgeord plus områdespecifikke ord som:
- ‘Nær mig’
- En bestemt by, fx Holstebro
- Et område, fx hovedstadsområdet
En lokal søgning kan se sådan ud:
- Dyrlæge nær mig
- Dyrlæge i Holstebro
- Dyrlæge, hovedstadsområdet
Så hvis du går efter de søgeord, potentielle kunder søger efter, har du en bedre chance for at blive vist i søgeresultaterne. Ifølge HubSpot går 72 % af de forbrugere, der søger lokalt, i en butik inden for 8 km fra dem selv, og 92 % af disse vælger en butik fra første side af søgeresultaterne.
Sådan opsætter du Google My Business og Bing Places
De to primære kilder inden for lokal SEO er Google My Business og Bing Places, fordi de er forbundet til de to mest anvendte søgemaskiner.
De fleste indehavere af små virksomheder kan selv opsætte en side på disse tjenester.
Sådan opsætter du Google My Business
- Gå til Google My Business’ hjemmeside og log ind (eller tilmeld dig) med din mailadresse.
- Indtast dine virksomhedsoplysninger, såsom navn, adresse og kontaktoplysninger. Du kan også blive bedt om at markere adressen på et kort.
- Angiv en virksomhedskategori.
- Angiv din hjemmesides URL.
- Bekræft din virksomhedskonto og dine oplysninger. Så beviser du, at du er godkendt til at administrere kontoen på vegne af din virksomhed.
- Når virksomheden er bekræftet, kan du tilføje flere ting til din side, såsom billeder, åbningstider og særlige opslag.
Sådan opsætter du Bing Places
- Gør krav på din virksomhed på Bing. De fleste steder findes allerede i Bings database.
- Udfyld felterne med ydelser, åbningstider og adresse.
- Bekræft din virksomhed med en af de tilgængelige metoder.
Sådan researcher du, hvilke søgeord du skal gå efter
Søgeordsresearch er den mest værdifulde proces, når du skal planlægge og udvikle en SEO-strategi til en lille virksomhed. Effektiv søgeordsresearch kan hjælpe dig til at forstå, hvad dine besøgende søger efter, når de kommer ind på din hjemmeside, og hvilke søgeord de brugte til at finde dig. Søgeordsresearch kan også involvere ord eller termer, du ikke skal bruge, hvis du genererer den forkerte slags trafik, så du kan hjælpe dine besøgende det rigtige sted hen.
Søgeordsresearch kan være uoverskueligt i starten, men der findes værktøjer, der kan hjælpe dig. Google har et keyword planner tool til brugere af Ads, hvor der også er søgeordsoplysninger om hjemmesider, der er kædet sammen med deres Search Console. Der findes også en række betalte værktøjer på markedet, der kan være gode, afhængig af din virksomheds størrelse, antal konkurrenter og budget.
Sådan optimerer du din on page-SEO.
Lokale SEO-muligheder for små virksomheder sker på hver enkelt side af din hjemmeside. On page-SEO inkluderer søgeord og deres kontekst på hver enkelt side samt andre søgesignaler, såsom metatags og sideopsætning.
Det er vigtigt at inkludere relevante søgeord og bruge et naturligt sprog på hver side af din hjemmeside, hvis du vil forbedre din placering i søgeresultaterne. Sørg for at inkludere søgeordene i indholdet af disse dele af hver side:
- Title Tag: Hjemmesidens primære beskrivelse bør fortælle brugerne tydeligt, hvad siden handler om, ved at bruge det primære søgeord. Strukturer dit title tag, så det er skrevet til gennemsnitsdanskeren – se det som en kort overskrift, der indeholder et søgeord.
- Metabeskrivelse: Denne sekundære information kommer lige under overskriften i søgeresultater. Du har 155-160 tegn til at forklare dit indhold, så sørg for at bruge søgeordet igen og opfordre søgerne til at klikke på linket.
- Alt information: Beskrivelser af billed- og videoindhold bør også indeholde søgeord.
- URL: Hvad handler din side om? Det bør fremgå af din URL. En beskrivende URL bekræfter besøgende i, at de har fundet det rigtige indhold det rigtige sted, og at det er relevant for deres søgning.
- Body copy: Endelig bør søgeord relateret til din side på basis af research blive skrevet rundt omkring i teksten på en naturlig måde. Hvis der i overskriften står noget om “dyrlægepriser”, skal der også skrives om dette i selve teksten på siden, og selve søgeordet skal også fremgå. Brug søgeordet og andre sekundære søgeord i brødteksten og i mindst én overskrift eller underoverskrift i sidens kontekst.
Lad os samle det i et eksempel for en dyrlægeklinik. Metainformationen til siden ‘Priser’ bør gå efter søgeordet ‘dyrlægepriser’ og se ca. sådan her ud:
Title Tag: Dyrlægepriser: Priser i dyrlægeklinikker i Holstebro
Metabeskrivelse: Vores dyrlægepriser er blandt de bedste i dit område. Rutinetjeks, vaccinationer, tandrensning, kastrering af katte og hunde fra 280 kr.
Alt information: Hvis du beslutter dig for at bruge et billede af en hund på den side, kan din alt information være: “Dyrlægepriser til en gøende hund med en logrende hale.”
URL: URL’en bør være kort og præcis og indeholde dit søgeord. I dette tilfælde ville det være dit domænenavn plus en skråstreg eller bindestreg efterfulgt af dit søgeord: ABCdyrlæge.dk/dyrlægepriser
Inkluder NAP-oplysninger
Det sidste og måske vigtigste element i en lokal søgning er NAP-oplysninger. NAP står for navn, adresse og telefonnummer (phone number).
For at maksimere dine NAP-data skal du altid kalde din virksomhed det samme. ‘Dyrlægerne I/S’ kan hedde ‘Dyrlægerne’ i din hjemmesides sidefod, på Google My Business og på Bing Places. Det er fint, så længe det er det samme alle stederne. Men skift ikke mellem Dyrlægerne, Dyrlægerne I/S og Dyrlægerne, Holstebro, for det vil tage sig ud som tre forskellige firmaer for en søgemaskine.
TIP FRA VISTAPRINT
Hurtigt SEO-tip: For at få mest muligt ud af dine NAP-data skal du bruge et konsekvent navn, adresse og telefonnummer alle steder.
Det samme gælder dit telefonnummer og din fysiske adresse (brug den adresse, der er bekræftet af Google, overalt). En ofte begået fejl er at skifte mellem de forskellige telefonnumre, du måtte have – brug det samme overalt.
Anmeldelser er også en vigtig del af dine NAP-data. Du har måske bemærket, at mange små virksomheder viser anmeldelser i deres søgeresultater. Flere anmeldelser og bedre bedømmelser kan hjælpe dig med at blive vist hyppigere i lokale søgninger. Brug NAP konsekvent, og gør det nemt for fans og kunder at finde din virksomhed online og skrive en anmeldelse.
På Google bliver anmeldelserne fx knyttet direkte sammen med Google My Business. Du kan endvidere kæde dem sammen med din hjemmeside.
Alle små virksomheder bør bruge SEO til at generere trafik, såvel fysisk som online. Med en stærk strategi, søgeordsresearch og optimeret indhold til den rette kundetype kan du med tiden booste din placering i søgeresultaterne.