Sikker genåbning af dit træningscenter, salon eller spa

Forventet læsetid: 4 minutter

I takt med at COVID-relaterede restriktioner løftes, ændres verden for mindre virksomheder. Folk begynder at være mere afslappede – og de glæder sig meget til at vende tilbage til spaer, saloner, træningscentre og andre virksomheder med udgangspunkt i personlige tjenester.

Første gang du åbnede dørene igen, skulle du overholde strenge retningslinjer for genåbning af træningscentre, spaer og saloner. Men selv om det bliver sikrere og mindre strikt, er det vigtigt at fortsætte med at tage de nødvendige trin for at beskytte dine kunder. Og hvis du genåbner for første gang siden pandemien startede, skal du have de rette protokoller på plads for at sikre, at dit spa, salon eller træningscenter er et sikkert miljø for dine klienter.

Så hvordan ser det sikkerhedsniveau ud i praksis? Her er nogle sikkerhedstrin, du kan tage i takt med at vi bevæger os mod normale tilstande.

Opdater sikkerhedsprotokoller om nødvendigt.

I takt med at vi går ind i denne nye fase med færre restriktioner kan nogle af de sikkerhedsprotokoller, du havde, da pandemien var på sit højeste, nu være irrelevante. Du skal stadig prioritere sikkerhed for kunder og medarbejdere, men det er en god anledning til at evaluere og opdatere protokoller.

Under de oprindelige retningslinjer for genåbning af saloner havde du måske f.eks. begrænset antallet af daglige tider for at overholde kapacitetsgrænser. Men i takt med at disse restriktioner bortfalder, skal du måske opdatere dine sikkerhedsprotokoller. Måske skal du vende tilbage til fuld aftalekapacitet, men implementere andre sikkerhedsforanstaltninger (som f.eks. plastikpartitioner mellem salon-stationer) for at beskytte kunder og stylister.

Eller måske har du suspenderet træningshold i dit træningscenter for at holde antallet af tilstedeværende nede og muliggøre social afstand. I takt med at restriktionerne bortfalder, er du måske klar til at afholde daglige træningshold igen. Men når du gør det, skal du træffe ekstra forholdsregler (som opdatering af dit ventilationssystem, god tid i mellem hold for en grundig rengøring af lokalet og udstyr før næste hold deltagere ankommer, eller afholde træning udenfor) for at sikre, at de hold er beskyttede.

Sørg for utvetydig kommunikation af sikkerhedsprotokoller til kunder.

Da der sker ændringer, kan dine kunder føle sig usikre på hvilke sikkerhedsprotokoller, de skal følge, når de er i dit spa, salon eller træningscenter. De undrer sig måske også over, hvilke foranstaltninger du har for at beskytte dem.

Så uanset om du er på vej væk fra de oprindelige regler for genåbning af træningscentre, bevarer sine sikkerhedsprotokoller for din salon eller går efter en hybridtilgang, skal du sikre, at dine kunder informeres herom.

Hvis du er ejer af et træningscenter, er det ikke nok at angive dine sikkerhedsprotokoller på din virksomheds hjemmeside. Hvis kunder ikke kontrollerer din hjemmeside regelmæssigt, kan de bliver overraskede over at du stadig kræver mundbind eller tager deres temperatur. Eller modsat kan de blive bekymrede over at du har besluttet at fjerne disse sikkerhedsprotokoller, hvilket kan skade tilliden til din virksomhed. Sørg i stedet for at alle dine kunder er klar over dine sikkerhedsprotokoller ved at give besked via digitale kanaler og traditionelle kommunikationsformer. Send et postkort eller skriv et indlæg på dine sociale kanaler til dine kunder, og hæng skiltning op i dine vinduer og omklædningsrum som påmindelse.

Når du kommunikerer dine sikkerhedsprotokoller utvetydigt til dine kunder, undgår du misforståelser og forvirring senere.

Gør social afstand muligt.

Social afstand er en af de mest affektive måder at bevare et sikkert miljø i dit træningscenter, salon eller spa, så fortsæt med at opfordre dine gæster til at holde 2 m afstand. Sørg også for at din virksomhed giver mulighed for at holde 2 m afstand.

Hvis du f.eks. har et træningscenter, kan du overveje at have mindst 2 m afstand i mellem udstyret (med større afstand til trædemøller og lignende udstyr). Hvis du undervisere hold, så brug gulvklistermærker til at markere social afstand, hvor deltagere kan have deres udstyr. Hvis du ejer en salon, så overvej at placere stationer og stole 2 m fra hinanden, hvis det er muligt, eller kun have en kunde i hver 2. station. Hvis du ejer et spa, så bed dine kunder om at møde op præcis til deres tid for at undgå trængsel i venteværelset.

Jo mere afstand, du kan skabe mellem kunder, jo sikrere bliver din virksomhed.

Beskyt dine medarbejdere.

Som ejer af et træningscenter, spa eller salon er dine medarbejdere grundstenen i din virksomhed. De interagerer med dine kunder (ofte på et meget personligt niveau), så for alles bedste er det vigtigt at have utvetydige sikkerhedsforanstaltninger for medarbejdere på plads.

Foranstaltninger, som beskytter dine medarbejdere, er bla.:

  • Foranstaltninger, som beskytter dine medarbejdere, er bla.:
  • Dine medarbejdere skal blive hjemme, hvis de ikke er helt friske.
  • Giv dem personlige værnemidler, som de skal bruge, når de er i nærkontakt med kunder (f.eks. et mundbind eller handsker ved massage).

Dine medarbejdere holder din mindre virksomhed i gang, så sørg for at du tager de nødvendige forholdsregler for at beskytte dem. Du beskytter også samtidigt dine kunder.

Vær opdateret om anbefalede sikkerhedsprotokoller.

Situationen med COVID-19 ændrer og udvikler sig hele tiden. Som et resultat vil de foranstaltninger, du træffer for at beskytte din virksomhed, dine medarbejdere og dine kunder også ændres og udvikles.

Sørg for at være opdateret om alle de anbefalede sikkerhedsprotokoller, bla. Statens Seruminstituts retningslinjer for spaer, saloner og træningscentre og evt. anbefalinger fra stats- eller lokalt niveau. Hvis anbefalingerne ændres i fremtiden, er det en anledning til at se på dine sikkerhedsprotokoller – og træffe evt. yderligere foranstaltninger for at sikre et sikkert miljø i dit spa, salon eller træningscenter.

De bedste sikkerhedstip

  1. Opdater dine sikkerhedsprotokoller…
  2. … og fortæl dine kunder om dem.
  3. Gør social afstand muligt.
  4. Beskyt dine medarbejdere.
  5. Vær opdateret om sikkerhedsretningslinjer.