Markedsføringstips til julen 2022 for din lille virksomhed

Forventet læsetid: 8 minutter

Julen er lige om hjørnet. Og julesæsonen plejer at være en utroligt travl tid, både personligt og professionelt, for næsten alle – inklusive ejere af små virksomheder. Lad os være ærlige. På en skala fra et til ti, hvor klar og velforberedt er du på den kommende travlhed?

Uanset om du føler dig til et selvsikkert nital, et moderat femtal eller et panikslagent total, så er det nu tid til at gøre sig klar til julehandlen. Det kan betyde at undersøge markedsføringstendenserne for julen i din branche, konkretisere din markedsføringsstrategi for julen eller planlægge de tilbud, du vil dele med kunderne.

Og selvom det altid er vigtigt at forberede sig på julehandlen, er det særligt vigtigt at være på forkant med din markedsføringsplan for julen 2022, da en ny bølge af COVID-19-relaterede problemer kunne medføre visse udfordringer for små virksomheder.

Men selvom vi befinder os i en tid med mange udfordringer, vil folk stadig holde jul og udveksle gaver – og det vil hjælpe dig med at få det meste ud af denne periode med øget forbrug at have dine markedsføringsideer og -strategi for julen på plads.

Ikke sikker på, hvor du skal starte? Bare rolig, vi hjælper dig på vej. Vi har skabt en månedsopdelt tjekliste med start i oktober, som er fyldt med markedsføringstips til julen med mere. Du lærer, hvordan du får din strategi på plads, og vi sørger for, at du er forberedt på at håndtere den kommende juletravlhed, skabe meningsfulde forbindelser med kunderne og drive salget i vejret. Du kan også tjekke vores guide til planlægning af julesæsonen for at se, hvad du kan gå i gang med allerede nu for at være velforberedt.

Markedsføringstips til begivenheder i oktober

Oktober er måske nok måneden for nedfaldne blade, indehygge og varme trøjer – med det er også en mulighed for at få et forspring med din markedsføring til julen. Her er et par markedsføringsopgaver, du kan krydse af listen i oktober (og dermed sikre din succes i de kommende måneder):

  • Udarbejd en detaljeret plan for julehandlen. Hvis du laver lidt forarbejde og planlægger i god tid, sikrer du dig, at du er klar til højtiden – så kan du også bedre komme i julehumør (i stedet for at gå i panik), når julen rammer for alvor.
  • Lav et julebudget. Du kan være fristet til at bruge mere på din virksomhed i julen, men du skal passe på ikke at bruge mere, end du har råd til. Opstil et budget, hold det realistisk, og overhold det.
  • Bliv inspireret. Lav lidt research, og se, hvad andre virksomheder gør for at reklamere for deres virksomhed i julen. Brug tid på at gennemse deres sociale medier (herunder Pinterest, Facebook og Instagram) for at se, om der er noget, som også kan skabe kontakt til dine kunder – brug så disse ideer som inspiration, når du sammensætter din egen markedsføringsplan for julen.
  • Undersøg markedet. Hvad er kunderne på udkig efter denne jul? Hvordan vil du imødekomme disse ønsker? Nu er det rette tidspunkt til at lave research – så er du klar til at levere, når julesæsonen er i fuld gang.
  • Forbered din varebeholdning. Det kan muligvis se ud, som om du har masser af tid fra nu og indtil julehandlen er på sit højeste, men sandheden er, at juletravlheden rammer dig hurtigere, end du tror. Bestil sæsonvarer og organiser dem.
  • Bestil markedsføringsmaterialer. Det er tid til at indkøbe markedsføringsmaterialer til eventuelle udsalg eller juletilbud, som du har planlagt. Uanset om du har brug for bannere, postkort, flyers, plakater eller skumpapskilte til at sprede juleglæde, skal du begynde at indkøbe de materialer, du får brug for til at komme igennem resten af året.
  • Skaf det, du har brug for til juleindpakningen. Julehandlen handler om gaver – og måden, hvorpå disse gaver præsenteres, kan spille en stor rolle i, hvordan de modtages. Beslut, hvordan du vil emballere webordrer og pakke gaver ind i butikken – og hvordan du vil give indpakningen en ordentlig omgang julehumør. (Du kan f.eks. overveje at medsende et klistermærke med julemotiv i hver ordre eller pakke din kasse med specialdesignet pakketape.)
  • Planlæg dit udsalg til Black Friday og/eller Cyber Monday. Kunderne elsker udsalg i juleperioden – men hvis du ønsker, at udsalget bliver effektivt, har du brug for en klar plan. Hvilke udsalg afholder du? Hvornår starter hvert udsalg? Hvordan vil du reklamere for vinterens store udsalg? Få din plan på plads, og begynd at skrive reklame-e-mails nu. På den måde vil du være klar til at trykke “send”, når den tid kommer.

Tip fra VistaPrint

Black Friday og Cyber Monday er måske årets to største udsalgsdage – men du behøver ikke at vente til slutningen af november med at køre en kampagne! Hvis du vil lokke nye kunder til, kan du prøve at køre dagstilbud og lynudsalg for abonnenter.

Markedsføringstips til begivenheder i november

Når de fleste mennesker hører ordet “november”, begynder de at tænke på den forestående jul (med gaver, lækker mad og julefrokoster på arbejdet). Men november er også tidspunktet for to store udsalg: Black Friday og Cyber Monday.

Da disse to store udsalg falder sidst på måneden, har du tid til at køre et par små kampagner i starten af november for at tiltrække proaktive kunder – og forbedrede dem på de store indkøbsmuligheder, der kommer senere på måneden. Det er også et godt tidspunkt at dekorere butiksfacaden – både digitalt og fysisk.

  • Pynt din butiksfacade. Hvis du har en fysisk butik, er det tid til at finde pynten frem og udsmykke vinduerne. Du kan pynte med julebilleder, bannere og klistermærker. Inde i butikken kan du få kunderne i julehumør ved at afspille din yndlingsjulemusik og tænde nogle duftlys med efterår- og vinterdufte for at sætte stemningen. Hvis din butik ikke er så stor, og du er bekymret over kapaciteten, kan du overveje andre måder at få folk til at købe ind på, uden at de står for tæt – det kan være afholdelse af virtuelle begivenheder eller begivenheder med begrænset adgang eller bestilling af personlige shoppingaftaler.
  • Pynt din hjemmeside. Din digitale tilstedeværelse er lige så vigtig som din fysiske butik. Så hvis du har en hjemmeside, skal du også sørge for at pynte dette digitale butiksvindue – om det så er ved at oprette en side med udvalgte gaveideer, tilføje et mistelten-banner på forsiden eller ændre farveskemaet, så det indeholder flere julevenlige farvetoner.

Tip fra VistaPrint

Tilbyder du særlige produkter eller kampagner i løbet af den travle julehandel?

Oplys om det i forvejen med et e-nyhedsbrev, postkort eller opslag på sociale medier.

  • Bestil takkekort eller gaver med dit logo. Juletiden er det perfekte tidspunkt at sige “tak” til kunderne og medarbejderne på, uanset om det er gennem en håndskrevet besked eller produkter med logo. At udtrykke taknemmelighed er ikke kun en god måde at komme i julehumør på, det kan også hjælpe med at styrke relationerne til det kommende år.
  • Bestil julekort i god tid. Julekort er gode til at skabe forbindelser til dine kunder, medarbejdere og leverandører. Sørg for at bestille dem i god tid, og bestil altid flere, end du har brug for (der er sikkert flere mennesker, der fortjener et julekort, end du tror!). Hvad nu hvis du bestiller for mange julekort? Intet problem! Du kan bare vedlægge dem webordrerne eller indkøbsposerne sidst i december.
  • Begynd at planlægge dine markedsføringsideer til jul. Mange forbrugere shopper julegaver på Black Friday og Cyber Monday – så du skal planlægge din markedsføring til julehandlen, før disse udsalg går i gang.
  • Sæt gang i dit Black Friday-udsalg. Dagen efter den amerikanske højtid Thanksgiving – bedre kendt som Black Friday – er en af de vigtigste handelsdage i året. Sørg for, at dit budskab er klart, og at dine kunder ved, præcis hvilke udsalg og tilbud, de kan forvente. Hvis du er bekymret over, at for mange kunder besøger din butik på samme tid, kan du overveje at bruge et tidsbestillingssystem til at styre trafikmængden.
  • Deltag i Small Business Saturday. I år er Small Business Saturday lørdag den 26. november. Hvis du vil drage fordel af kunder, der gerne vil bruge deres penge hos små virksomheder, bør du overveje at afholde en kampagne, der løber henover denne weekend.
  • Sæt gang i dit Cyber Monday-udsalg. Black Friday og Small Business Saturday kan være kæmpe store indkøbsdage. Men hvad med de forbrugere, der foretrækker at handle hjemmefra? Der kommer den efterfølgende mandag i spil: Cyber Monday. Udnyt denne digitale indkøbsdag, og reklamér for eksklusive tilbud (såsom tidlig adgang til tilbuddene) for e-mailabonnenter og følgere på sociale medier.
  • Hæng plakater og bannere op. Kampagnerne slutter dog ikke efter denne weekend – så brug plakater og bannere til at reklamere for kommende udsalg, tiltrække potentielle kunder og skabe begejstring for julen og juleudsalget blandt dine eksisterende kunder.

Markedsføringstips til begivenheder i december

December markerer slutspurten på julehandlen. Og selvom du skal fortsætte markedsføringen over for dine målgrupper og sørge for, at de bliver ved med at handle hos dig indtil nytår, så bør du selv sætte farten lidt ned sammen med den aftagende juleindkøbsaktivitet. December giver dig gode muligheder for at reflektere over dine succeser i 2022 og se frem mod det kommende år og tænke over, hvordan du kan få et endnu mere succesrigt år i 2023.

  • Registrer og analyser resultaterne fra dine Black Friday- og Cyber Monday-udsalg. Hvis du vil fortsætte med at forbedre dine udsalg til Black Friday og Cyber Monday hvert år, er du nødt til at se på, hvad der virkede, og – lige så vigtigt – hvad der ikke virkede. Gennemgå dine salgstal, og skriv ned, hvilke udsalg og tilbud der dominerede, og hvilke der var fusere, og brug så denne viden til at udvikle din strategi for næste års jule- og vinterkampagner.
  • Gennemgå tidspunkterne for salg. Du skal sikre dig, at du har nok medarbejdere i 2023 til at følge med kundestrømmen – men du ønsker heller ikke at have for mange ansatte i butikken på noget tidspunkt. Så du skal se på kundernes besøgsmønstre. Var der stille om morgenen og lange (med afstand) køer om eftermiddagen? Når du kender trafikken af kunder i 2022, kan du bedre fastlægge vagtplanerne for 2023. (Hvis tingene ændrer sig, og antallet af kunder i butikken øges i 2023, kan du altid genevaluere situationen og tilpasse medarbejderstaben.)
  • Overvej en opdatering. Det nye år byder på nye muligheder – og hvis du har tænkt på at give dit brand en overhaling (uanset om det er et nyt logodesign eller en opdatering af hjemmesiden), så er det et godt tidspunkt at gøre det på.

Tip fra VistaPrint

Har du brug for hjælp til at give dit brand en juleopdatering? Med 99designs fra Vista får du adgang til designere (som okdesignstudio), der kan hjælpe med alle dine design- og branding-behov.

  • Tænk over, hvad du vil forbedre næste år. Det er lige meget, hvor stor succes du har. Der er altid plads til forbedringer. Bestilte du et stort antal af en varer, som du forventede ville flyve af hylderne – men som ikke solgte som forventet? Løb du tør for vigtige produkter (som poser og emballage med logo) halvvejs gennem juletravlheden, så gode råd var dyre i december? Nu er et godt tidspunkt at se på, hvor du havde problemer, lære af dem og udvikle en forbedringsplan for 2023.
  • Gør dig klar til at starte med fuld fart i januar. Du vil gerne starte 2023 med at være på forkant – og det betyder, at du skal tage de nødvendige skridt til at forberede dig selv på succes i det nye år. Uanset om det betyder at fylde lageret eller at lave en kalender med vigtige datoer (som medarbejderfødselsdage eller planlagte kampagner), så hjælper det at få styr på det hele nu, så du er klar til at komme i gang, når julehandlen er overstået, og 2023 officielt rammer os.

Vinter- og juletiden er fuld af gode muligheder for at skabe forbindelser med dine kunder og fremme salget – så længe du har den rigtige markedsføringsstrategi for perioden. Og nu, hvor du ved, præcis hvordan du håndterer markedsføringsopgaverne hver måned, har du alt det, du har brug for til at få en fantastisk julehandel i 2023. Så hvad venter du på? Kom ud af startblokkene, find julehumøret frem og sæt gang i festen med din julemarkedsføring!