Julen er lige om hjørnet. Og for detailbutikker er julesæsonen også tilfældigvis også årets travleste tid – og årets største mulighed for at fremme salget.
PĂĄ denne tid af ĂĄret gør smĂĄ virksomheder alt, hvad de kan for at fĂĄ kunderne ind ad døren til juleindkøb … og det kan være udfordrende at bryde igennem og fĂĄ kontakt med dine ideelle kunder og fĂĄ deres opmærksomhed. Udfordrende – men ikke umuligt! Med lidt indsats kan du blive organiseret, gøre dig klar til julen og gøre de nødvendige ting for at hjælpe din detailbutik til at skille sig ud – og pĂĄ samme tid fremme salget.
Her kan du opdage de 3 markedsføringselementer, du har brug for til at forberede din forretning og skulle dig ud i julesæsonen.
1. Vinylbannere
Vinylbannere er et af de mest alsidige markedsføringsværktøjer for detailbutikker. De kommer i en række forskellige størrelser, hvilket gør det muligt for dig at reklamere store og små steder. Du kan bruge dem i eller uden for din butik, og de er den perfekte mulighed for at gøre folk spændte på det kommende juleudsalg eller begivenhed. Og så er bannere en god måde at vise og styrke dit brand. Sørg for, at dine flot designede vinylbannere, der viser dit logo, er klar i god tid, uanset om du vil reklamere for dit største juleudsalg eller få forbipasserendes opmærksomhed og få dem ind i butikken.
Tip fra Vistaprint
Du kan tage juletemaet til dig med designet på dit vinylbanner – men du skal også sørge for, at dit brand skinner igennem, så sæt dit logo et fremtrædende sted. Sørg for, at dit logo ser godt ud på dit julemarkedsføringsmateriale med lidt hjælp fra eksperterne 99designs fra Vistaprint.
2. Flyers
De kunder, der har shoppet i din butik *før* højsæsonen, er typisk de kunder, der mest sandsynligt vil shoppe i din butik *under* højsæsonen – så det er en god idé at give dem oplysninger om, hvad du har planlagt i juletiden, mens de shopper lige nu. Flyers er en god måde at dele detaljer om kommende julearrangementer, tilbud og udsalg. Læg en stak flyers ved kassen, eller hæng et par stykker op i butiksvinduet og rundt om i butikken. Hvis du vil være sikker på, at alle kunder forlader butikken med en flyer, kan du lægge en i deres pose, når de har købt noget.
3. Loyalitetskort
Som ejer af en lille virksomhed ved du allerede, at julen er ĂĄrets travleste shoppingsæson. Hvorfor ikke give kunderne det incitament, de har brug for til at klare alle deres juleindkøb hos dig? Loyalitetskort er en god mĂĄde at fremme salget i julesæsonen pĂĄ … og resten af ĂĄret! Lav et ved at bruge en skabelon til et standard-visitkort til designet – medtag dit logo, navnet pĂĄ din virksomhed eller andre relevante oplysninger pĂĄ den ene side af kortet. Sæt derefter smĂĄ firkanter til stempler eller huller pĂĄ den anden side. Del dem ud, og fortæl kunderne, at de kan tjene et hul eller et stempel for hvert køb. NĂĄr de nĂĄr et bestemt antal huller eller stempler, fĂĄr de en særlig gave (som reklameartikler med logo eller en rabat pĂĄ deres næste køb).



Flere tip til at fĂĄ mest muligt ud af juletiden:
Invester i emballage med logo.
Nøgleordet i begrebet ‘højsæson’? Sæson. Indkøb til julen finder ikke kun sted over Ă©n dag … eller endda en uge. Mange kunder fordeler indkøbene over hele juleperioden. SĂĄ hvis du vil have, at folk husker dig – og opfordre dine loyale kunder til at komme tilbage for mere juleshopping – kan du investere i emballage med logo. NĂĄr kunderne ser din emballage (mĂĄske en papirpose med logo eller en kasse med klistermærker med logo), vil det minde dem om den oplevelse, de havde med din butik, og fĂĄ dem ind ad døren igen. Det samme gælder for sendte bestillinger: I stedet for at bruge en generisk kasse, vil emballage med logo minde dine kunder om, hvor de fik den fede julegave fra, og have dig i tankerne, selv nĂĄr julesæsonen er slut.
Tænk kreativt med dine julekampagner.
Der er tilbud overalt i julesæsonen – alle detailbutikker har en form for udsalg, begivenhed eller kampagne for at få folk ind i butikken. Hvis du vil skille dig ud, er det *nu*, du skal begynde at tænke over din egen salgsstrategi for julesæsonen. Vær ikke bange for at tænke kreativt og prøve noget nyt og anderledes. I stedet for at tilbyde 15 % rabat på alle varerne, kan du måske prøve noget nyt og give dine kunder mulighed for at dreje et hjul, der indeholder en række købsincitamenter – som 20 % rabat på det samlede beløb, en gave med et køb eller et vildt tilbud.
Brug din butiksfront som en mulighed for at skille dig ud.
I højsæsonen er folk konstant ude på juleindkøb – og din butiksfront er den perfekte mulighed for, at du kan skille dig ud, få deres opmærksomhed og få flere kunder i butikken. Så giv den gas! Vis dine bedste varer, sæt plakater op for at reklamere for juleudsalget, skab en festlig stemning med julepynt. Kun fantasien sætter grænser. Jo mere din butiksfront skiller sig ud, jo mere vil selve butikken skille sig ud – og jo mere sandsynligt er det, at kunderne kommer inden for og køber noget.
Tip fra Vistaprint
Når kunderne går forbi din butik, vil du gerne have, at de ved, hvem du er. Et vinduesklistermærke på din butiksfront er en god måde at vise dit brand til kunder på gaden – del også oplysninger om dine åbningstider.
Få din onlinetilstedeværelse i form.
Din fysiske butik er en god mĂĄde at fĂĄ folks opmærksomhed pĂĄ i julen. Men husk ogsĂĄ din digitale butiksfront! Pynt din hjemmeside til julen ved at ændre dit design, sĂĄ det afspejler ĂĄrstiden og det, du laver i din butik. Hvis du har valgt ‘snefnug’ som tema pĂĄ dine butiksvinduer, hvorfor sĂĄ ikke ogsĂĄ bruge et snefnugsinspireret julebanner pĂĄ din hjemmesides startside? Denne form for konsistens opbygger troværdighed for din lille virksomhed og føles sĂĄ festlig.
Alt, du har brug for for at gøre dig klar til en vellykket juletid:
- Vinylbannere
- Postkort
- Loyalitetskort
- Emballage med logo
- Kreative julekampagner
- En spændende butiksfront