Forventet læsetid: 7 minutter
Vi har talt med tre eksperter fra VistaCreate, et gratis værktøj, der gør det nemt og hurtigt at lave enestående indhold til sociale medier…ingen designerfaring påkrævet. Med VistaCreate kan du vælge mellem tusindvis af skabeloner til enhver tænkelig social medieplatform og derefter tilføje billeder, videoer og grafik fra et stort mediebibliotek, så alle dine indlæg bliver unikke for din virksomhed. Her deler Sandra Iakovleva (Head of Content Marketing), Maria Petrova (Social Media Team Lead) og Oksana Tunikova (Brand Manager) insidertips til, hvordan du får mest muligt ud af de sociale medier.
Uanset om du har haft din virksomhed i flere årtier eller kun lige har startet din allerførste sidebeskæftigelse op, er sociale medier en af de mest omkostningseffektive måder at markedsføre dig på. Og selv om du måske i mange år har haft en personlig konto på f.eks. Instagram eller Facebook, er legen en helt anden, når du bruger disse kanaler til at markedsføre din virksomhed.
Du kan bruge sociale medier til forskellige formål såsom at opbygge dit brand, etablere troværdighed, generere god omtale eller skabe et stærkere bånd til eksisterende kunder. Eller måske vil du bare bruge de sociale medier til at føre folk til din hjemmeside, hvor de potentielt kan blive til kunder.
“Udover at bruge dine sociale medier til at lave opslag, skal du huske at bruge dem til at interagere med dine følgere. Vær nærværende, engagerende, og interager med alle, der udviser interesse for dit brand”, siger Sandra.
I denne artikel kan du læse tips til små virksomheder på sociale medier og eksempler fra virkelighedens verden. Vi håber, de vil inspirere dig til nye idéer, så dine opslag og opdateringer kan blive mere relevante.
- Find det netværk, der passer bedst til din lille virksomhed.
- Få en større målgruppe.
- Interager med dine følgere.
- Vær loyal over for dit brand.
- Brug skabeloner, hvis du har brug for det.
- Vær opmærksom på opslagstidspunkter.
- Skab forbindelse til andre små virksomheder.
1. Find det netværk, der passer bedst til din lille virksomhed.
De store sociale medier har hver forskellige styrker, så det er vigtigt at markedsføre din virksomhed på de platforme, der egner sig bedst. “Det kan være en god ide at fokusere på 1-2 sociale platforme, så du kan vie tid til de kanaler, der er mest effektive for din virksomhed”, lyder Sandras råd. Hun siger også, at du skal vælge disse kanaler på baggrund af, hvor din målgruppe bruger sin tid.
Her får du en oversigt over de største sociale medier, så du kan beslutte dig for, hvilke der passer bedst til din virksomhed.
- Twitter er for eksempel bedst til korte tekster som linkdeling, samtalestartere og svar på andre tråde. På denne måde kan folk holde sig ajour med din virksomhed og få opdateringer om nye tilbud, særtilbud eller ændringer i den normale drift.
- Instagram er et netværk med det visuelle i fokus, som også kan bruges som salgsplatform: Når du lægger et billede eller en video op af dit produkt, kan det kædes sammen med et link til produktsiden på din hjemmeside. Så skal kunderne bare trykke på linket for at købe produktet! Når du lægger noget op på Instagram, bør du vælge billeder eller videoer, der understøtter dit brand eller produkt, og interagere med kunderne i kommentarerne. Du kan også bruge Instagram Stories til at give følgerne et mere ufiltreret kig ind i din virksomhed. Her er det oplagt at lave spørgsmål og svar, lave en rundvisning i dit studie eller genposte kundeanbefalinger.
- Facebook gør mange af de ting, andre netværk også gør, men på ét enkelt sted. Du kan lægge billeder og videoer op, have samtaler med folk, skrive opdateringer om din virksomhed samt dele rabatkoder. Facebook er et godt sted at skabe opmærksomhed på dit firma – bed kunderne om en anmeldelse og synes godt om din side. Det giver dig eksponering hos deres facebookvenner og sender potentielt nye kunder din vej. Planlægger du en butiksevent eller en onlineevent? Opret en Facebook-begivenhed for at sprede nyheden og få folk til at svare på, om de deltager. Du kan også tilføje en “Køb nu”-knap og linke til produkter på din hjemmeside igennem dine opslag.
- Pinterest er en meget visuel platform. Ifølge Shopify planlægger over 90 % af Pinterests brugere køb ved hjælp af platformen. Mange søger inspiration på Pinterest til indretning af hjemmet, nye opskrifter, hår- og skønhedstrends eller bryllupsplanlægning. Så hvis dit firma er relevant for de kategorier (catering, blomsterhandler, indretningsarkitekt, frisør), skal du helt klart begynde at pinne.
- TikTok er en social platform, hvor man kan være kreativ med videoer, musik og lydeffekter. Hvis du vil give kunderne et kig bag facaden i din virksomhed, eller du vil filme en vejledningsvideo, kan TikTok være perfekt til dig.
Tip fra VistaPrint
Hvis du mener, at din virksomhed vil have gavn af at være til stede på mere end to kanaler, skal du sørge for at få mest muligt ud af de enkelte opslag. Med værktøjer som f.eks. VistaCreate kan du med nogle få klik ændre størrelsen af og formålet med det visuelle indhold, alt efter hvilken kanal det er til.
2. Få en større målgruppe.
Når du opretter en konto på sociale medier, kan du begynde med at følge familie og venner og bede dem om at dele dine opslag eller konti med deres sociale omgangskreds. Maria anbefaler endvidere, at du beder kunder om at følge dig og promovere dig på deres egen side på det sociale medie. “Bed altid trofaste kunder om at skrive en anmeldelse af dit brand og nævne dig i et opslag. Det er ikke dem alle, der vil gøre det, men nogle vil helt sikkert. Du bliver måske overrasket, men folk vil tit gerne gøre dig en tjeneste, hvis de er virkeligt glade for brandet. Det er sådan, man opbygger et community.” Du kan også opmuntre folk til at tale om dit brand ved at lave en giveaway eller et særligt tilbud. Du kan for eksempel sige, at de deltager i konkurrencen, hvis de deler dit seneste Instagram-opslag i deres story og tagger to venner.
Husk at linke til dine konti på sociale medier på din hjemmeside eller blog og i den kommunikation, du sender ud (nyhedsmails, postkort, takeaway-menuer og m.m.). Maria foreslår også at bruge e-mailmarkedsføring til at få flere følgere på de sociale medier. “Hvis du har en kundemailingliste, kan du sende dem en invitation til at følge dine sider på sociale medier. Men husk, at folk værner om deres tid, og at de har brug for en god grund til at følge et brand.” Så sørg for at fortælle dem, hvad de får ud af at følge dig, uanset om det er tidlig adgang til dit næste udsalg eller en rabatkode til gratis levering.
Når der er sagt, skal du stadig prioritere kvalitetsindhold over antal følgere. “De tider er for længst forbi, hvor antallet af følgere var det ypperste succeskriterium i forhold til sociale medier”, siger Maria. Så selv om det er vigtigt at have følgere på dine sociale medier, er Marias råd, at det er endnu vigtigere at skabe meningsfuldt indhold, der vækker genklang hos dine følgere og får dem til at engagere sig. “Hvis du gør det, får du som regel også flere følgere.”
En anden måde at få flere følgere på er at samarbejde med andre brands, influencere eller meningsdannere. Oksana råder til, at du er opmærksom på kvaliteten af en potentiel samarbejdspartners publikum og vælger samarbejdspartnere på baggrund af fælles værdier. “Foretag selv baggrundstjek af et brand, før du vælger at samarbejde med det.” Ud over indgå reelle partnerskaber, kan det være nyttigt at udvælge nogle vigtige konti og følge dem. Interager med influencere inden for din branche, virksomheder i dit område eller bloggere, du godt kan lide. Hvis den slags konti følger dig tilbage, kan det måske give dig flere følgere.
3. Interager med dine følgere.
Når du har besluttet dig for, hvilken platform der er mest velegnet til dig, er det vigtigt at holde gang i samtalen… og opretholde dine følgeres engagement. Når alt kommer til alt, er det at være aktiv den mest simple måde at få en jævn følgertilgang. Lav spændende opdateringer, giveaways eller rabatter til dine følgere. Ideelt set vil dine følgere synes godt om, dele, retweete eller genopslå opslag fra din konto og øge din eksponeringsflade. Overvej også at stille spørgsmål og bede om feedback fra dine følgere – folk elsker at deltage i konkurrencer og afstemninger og give deres mening til kende.
Tag for eksempel Sally’s Cottages. Firmaet, der udlejer ferieboliger, har en ‘Cottage giveaway’ på Facebook hver måned, hvor de udlodder et gratis ophold i en af deres hytter. For at deltage i konkurrencen skal deres følgere besvare et spørgsmål i kommentarsporet, hvorefter der vælges en tilfældig vinder. En konkurrence som denne fastholder folks interesse i facebooksiden og trækker nye følgere til hver måned.
Sandra tilføjer, at det er vigtigt at holde sig opdateret om tendenser for at tiltrække nye følgere og bevare dine eksisterende følgeres engagement. “Du behøver ikke altid være ‘trendy’, men hvis du kender til de aktuelle tendenser på de sociale medier, er det en god hjælp til at kunne lave indhold, der fanger folks opmærksomhed.”
4. Vær loyal over for dit brand.
Dit brand er unikt, og det bør dine opslag på de sociale medier afspejle. Sandra anbefaler, at du finder en visuel stil og holder dig til den, så du sikrer dig, at alle dine opslag har samme brand feel. “Det er fristende at eksperimentere med visuelle udtryk og stilarter for at skille dig ud, og du kan også sagtens prøve nye ting, men sørg for, at der er en rød tråd i tone og stil. Find den stemme og det udtryk, der passer til dit brand.”
En måde at sikre sig, at dit indhold på sociale medier føles som dit brand, er at oprette en style guide for din lille virksomhed. Hvis du allerede har en for dit brand (super!), så kan du overveje, hvordan du kan overføre den til dine sociale medier. Måske kan du bruge samme skrifttype i dine Instagram-stories som i marketing-mails, eller måske kan du vælge en stilart for illustrationer, der fungerer for alt lige fra animationer på sociale medier til indhold på din hjemmeside.
Tip fra VistaPrint
Hvis du bruger VistaCreate, gør Brand Kit-værktøjet det nemt for dig at have alle dine brand-elementer lige ved hånden. “Dette er en stor hjælp til at bevare ensartethed i forhold til logoer, skrifttyper og brand-farver, når du opretter visuelle elementer,” siger Sandra.
5. Brug skabeloner, hvis du har brug for det.
Et af Sandras bedste råd i forbindelse med sociale medier er at opskalere det visuelle. “På alle sociale medier gælder det, at du har større chance for at fange folks opmærksomhed, når de scroller gennem deres feed, hvis du har flotte og fængende visuelle elementer. Thumb-stopping indhold skaber opmærksomhed, og i vore dage er den eneste vej frem den visuelle.”
Det er selvfølgelig ikke alle ejere af små virksomheder, der har erfaring med grafisk design, og Sandra erkender, at det kan være overvældende at skulle lære, hvordan man får mest muligt ud af alle de værktøjer og funktioner, der findes til de forskellige sociale platforme. Heldigvis er skabeloner en god mulighed for ejere af små virksomheder. Med en platform som VistaCreate kan du vælge en skabelon til den sociale platform, du har valgt, og derefter tilpasse den.
“Skabelonerne er udviklet af professionelle designere – du skal bare tilpasse dem til dig. Det er meget nemmere at arbejde med indhold, der allerede er lavet”, siger Sandra. VistaCreate har desuden et stort udvalg af billeder, du kan bruge til dit design. “Du er dækket ind, også selv om du ikke er professionel designer eller fotograf.”
6. Vær opmærksom på opslagstidspunkter.
Sociale medier er kun effektive, hvis dine opslagstidspunkter passer til dine følgeres aktivitet. (Måske har du hørt det berømte citat: “Hvis et træ vælter i skoven, og ingen hører det, laver det så en lyd?” Brug samme tankegang på dine opslag på sociale medier.) Hvis der ikke er nogen, der ser dine opslag, har de så nogen effekt? Måske har det, men der er megen interaktion, der går tabt.
Det er ikke nok at lave opslag, når du lige husker det, eller når du får tid. En social kalender bør være en del af din marketingplan, da opslagsfrekvensen er næsten lige så vigtig som selve opslagenes kvalitet. Gå efter at slå noget op flere gange om ugen, og tænk på at variere opslagene. Du kan jo blande retweets med nyheder om din virksomhed og generel hyggesnak med dine kunder.
Brug din platforms analyser og dataværktøjer, så du kan holde øje med, hvornår dine følgere er mest aktive, og tilpasse dine opslag dertil. Når der kommer nye opslag, når dine følgere bruger platformen, er det mere sandsynligt, at de vil kommentere eller dele, end når de ser opslaget nogle timer eller dage senere. Integrer disse bestemte tidspunkter i din redaktionskalender og i dit marketingværktøj for sociale medier for at skabe kontinuitet for dine opslag.
Realtidsopdateringer er mere spændende for følgere, da nogle gerne vil være første ‘like’ eller kommentar eller være den første til at dele noget med deres netværk. Timing er vigtig på sociale medier, og er du opmærksom på timingen, vil du se en forbedring i kundeengagement.
7. Skab forbindelse til andre små virksomheder.
En af de andre store fordele ved sociale medier er, at de kan facilitere, at du kan netværke online – især på LinkedIn. LinkedIns målgruppe er professionelle, og platformen kan bruges til at skabe kontakt til andre virksomhedsejere. Den er særligt nyttig til ‘thought leadership’, som er en tilgang, der gør en virksomhed til en vigtig stemme inden for dens felt. Du kan blogge, lave diskussionsgrupper og lave opdateringer, der giver dig ekspertstatus.
Ligesom alle andre sociale platforme bør du overveje, hvilken målgruppe du vil forbindes med på LinkedIn, og så kan du målrette de informationer til dem, som er relevante for dem. Derved styrker du også dit brand og hjælper dig mod ekspertstatus. En af de store fordele ved LinkedIn er, at du kan se folks arbejdsplads og jobtitel. Så du ved, hvem der reagerer på det, du lægger ud, og får et tydeligere billede af, hvem der interagerer med dig. Disse mennesker kan blive til gode forretningsforbindelser og kunder.
Nu, hvor du har en bedre idé om, hvordan du med sociale medier kan nå dine kunder og styrke dit brand, er du klar til at gå i gang! Husk, at kundeengagement handler om kommunikation og om at vise dine kunder, at du interesserer dig for dem, deres tid og deres interesser. Brug dit brands stemme til at tiltrække og fastholde deres opmærksomhed, mens du krydrer det med thumb-stopping visuelle elementer for at give liv til din virksomhed og opbygge langsigtet loyalitet.