Alt, hvad du behøver at vide om TikTok som ejer af en lille virksomhed

Forventet læsetid: 6 minutter

De sociale medier er et af de bedste steder at markedsføre din lille virksomhed og få forbindelse til dine kunder, mens du driver engagement, salg og omsætning. Og mens de fleste små virksomheder allerede bruger Facebook, Instagram og Twitter, er der en ny social medieplatform, der tager verden med storm – og det er TikTok.

Siden lanceringen i 2017 har TikTok fået hele 1 milliard aktive månedlige brugere. Og efterhånden som platformen er vokset, har brands erkendt, at markedsføring på TikTok er en ideel måde at skabe forbindelse til deres målgruppe og skabe resultater for deres virksomhed.

Hvis du ønsker, at din virksomhed skal trives i 2022 (og derefter!), er det et must at forstå alle detaljerne af markedsføring og reklamering på TikTok. Her dykker vi ned i alt det, du skal vide om TikTok som ejer af en lille virksomhed – herunder tips til hvordan du bruger TikTok-platformen til at give din virksomhed et løft.

Hvad er TikTok – og hvorfor skal du bruge det til din lille virksomhed?

Før vi dykker ned i, hvordan du bruger TikTok til din lille virksomhed, vil vi hurtigt gå over, hvad TikTok er, og hvorfor markedsføring på TikTok er et must for brands på sociale medier i dag.

TikTok er en social medieplatform, der giver brugere mulighed for at skabe og dele korte videoer samt at se, dele og kommentere på indhold fra andre brugere. Mens brugere kan skabe videoer om stort set alt, er der nogle trends, der virkelig har taget fart – herunder udfordringer, danse, pranks, produkt- og instruktionsvideoer.

Mens TikTok har fået et ry som en app for yngre brugere, er platformens brugerbase forholdsvis jævnt fordelt på tværs af aldersdemografi. Ifølge data fra Statista er 47,4 procent af brugerne 29 år eller yngre, mens 42 procent er mellem 30 og 49 år (11 procent af TikTok-brugere er 50 år eller ældre). Og fordi TikTok tiltrækker så mange forskellige brugere, begynder en lang række virksomheder at indse, at platformen tilbyder en mulighed for at forbinde med deres kundebase på en ny, meningsfuld måde.

Så hvad er nogle af fordelene ved markedsføring på TikTok? Der er masser af grunde til, at TikTok til små virksomheder er et smart træk, herunder:

  • TikTok er mindre mættet end andre sociale medieplatforme. Selvom TikTok hurtigt vinder popularitet hos små virksomheder, er det stadig ikke så kendt som andre platforme. Så TikTok har mindre konkurrence end andre kendte platforme, og det kan være nemmere (og billigere!) at nå ud til brugeren.
  • Platformen tilbyder forskellige markedsførings- og reklamemuligheder. Der er flere måder, du kan nå ud til kunder på TikTok. Du kan skabe indhold og opbygge dine følgere organisk – eller du kan bruge reklamer på TikTok til at nå ud til din ideelle målgruppe gennem en betalt indsats.
  • TikTok giver dig analyse af din markedsføringspræstation, der kan hjælpe med dig med at optimere din markedsføringsstrategi. For at kunne gøre dette har du brug for data – og TikTok leverer disse data via deres funktioner til markedsføringsanalyse (som er tilgængelige med TikTok Business Accounts). TikTok giver dig de data i realtid, som du har brug for for at forstå, hvilken slags videoindhold, der passer til din ideelle kunde – så du kan optimere din indholdsstrategi og skabe og vise de videoer, der kommer til at få betydning for din virksomhed.
  • Det er let at skabe, redigere og dele videoer af høj kvalitet. Hvis tanken om at skabe videoindhold føles overvældende, så bare rolig: TikTok har en lang række tilpasningsværktøjer, der gør det let at filme og redigere dit indhold (herunder tekstlag, lydeffekter og filtre).
  • Med TikTok kan du danne en mere autentisk forbindelse med dine kunder. Videoindhold giver dig mulighed for at give kunderne et kig bag kulisserne i din virksomhed. Hvis du for eksempel driver en restaurant, kan du lægge en spørgsmål og svar-video op med din kok. Eller hvis du ejer et tøjmærke, kan du dele en video om, hvordan dit tøj designes og fremstilles. Denne form for indhold kan skabe en dybere, mere meningsfuld forbindelse med dine følgere, hvilket i sidste ende kan udmønte sig i mere engagement og salg.

Er du klar til at begynde? Her er nogle få tips, vi vil gennemgå, til en effektiv markedsføringsstrategi på TikTok for små virksomheder:

  1. Brug tid på at udforske platformen.
  2. Skitsér dine mål.
  3. Skab betydningsfuldt, brugbart indhold.
  4. Tag trends til dig.
  5. Gør folk begejstrede over dine produkter og tjenester.

1. Brug tid på at udforske platformen.

Du er måske fristet til at springe direkte ud i markedsføring og reklamering på TikTok. Men hvis din TikTok-strategi skal være effektiv, skal du bruge lidt tid på at navigere på platformen. Dette vil hjælpe dig med at få en grundlæggende forståelse for TikToks funktionalitet, og hvilken slags indhold der fungerer på platformen. Så tilmeld dig en konto, og begynd at udforske!

Se hvilke slags videoer, der er på platformen, hvilke slags videoer, der er populære, og hvilke slags kategorier, der kan passe til din virksomhed. Hvis du har konkurrenter, der er på platformen, så undersøg hvilke slags videoer, de lægger ud. Du skal ikke stjæle deres idéer, men lidt research på konkurrenterne kan give dig nyttig indsigt i, hvilken slags videoer din ideelle kunde ser.

2. Skitsér dine mål.

Du ved ikke, om din markedsføringsstrategi på TikTok er vellykket, hvis du ikke ved, hvordan du definerer vellykket. Så før du udruller din TikTok-strategi, skal du bruge lidt tid på at definere dine mål – og hvordan du vil måle din fremgang.

Lad os for eksempel sige, at dit ultimative mål for TikTok er at få nye kunder i din fysiske butik. Hvor mange kunder vil du gerne have ind fra platformen – og hvordan vil du spore, om de kommer fra TikTok? Du kan måske dele en eksklusiv rabatkode i en af dine videoer og så spore, hvor mange kunder der bruger den rabatkode i de følgende uger.

3. Skab betydningsfuldt, brugbart indhold.

Hvis dine videoer ikke giver reel værdi for dine kunder, vil de ikke skabe reelle resultater for din virksomhed. Derfor er det så vigtigt, at du tænker over, hvilken slags værdi dit publikum skal have – og så skabe videoer, der leverer den værdi.

Får du for eksempel en masse spørgsmål om, hvordan man bruger et af dine produkter? Lav en hurtig videovejledning, der adresserer disse spørgsmål. Fabler kunderne om en bestemt dessert på din restaurants menukort? Lav en video, der viser de forskellige trin, der tager at lave desserten, så kunderne sætter større pris på den.

Husk på, at TikTok på mange måder er en underholdningsplatform, så nogle gange vil den værdi, du giver dit publikum, være underholdning i nogle få minutter. Vær ikke bange for at lave og dele videoer, der er sjove, finurlige eller på anden måde underholdende. At få nogen til at smile eller grine af din video kan være lige det, du har brug for for at fange en potentiel kundes opmærksomhed.

Tip fra Vistaprint

Har du ikke prøvet at lave videoindhold før? Start med en TikTok-skabelon på VistaCreate, og sæt så dit eget personlige præg på den.

4. Tag trends til dig.

Trends har en måde at få fat på på TikTok, uanset om det er en “TikTok challenge” eller en populær lyd – og når du bruger TikTok til din lille virksomhed, skaber du dit eget bud på den nyeste trend, hvilket er en god måde at udvide din rækkevidde på og få dit indhold ud til nye kunder.

Hvis du for eksempel er på TikTok for at markedsføre dine hårprodukter, kan du lave en video til “Beautiful Hair Challenge”, som opfordrer folk til at vise deres lokker. Hvis du bruger TikTok til at få omtale om dit nye fitnesscenter, kan du lave en række videoer, hvor dine medarbejdere genskaber TikToks største dansetrends.

Når du laver videoindhold om ting, der allerede trender på TikTok, kan det gøre det lettere at få dit indhold ud til et større publikum – og konvertere noget af det publikum til følgere og (forhåbentlig!) kunder. Hvis du viser, at du følger med tiden og kender de seneste trends, kan det også hjælpe dig med at få point for at være cool hos dine følgere – hvilket altid er godt.

Tip fra Vistaprint

Du kan få et helt nyt publikum, hvis du laver TikTok-trendvideoer, så sørg for, at dine videoer viser dit logo. Med brandede reklameartikler såsom T-shirts eller huer kan du sikre dig, at dit logo skiller sig ud i dine videoer.

5. Gør folk begejstrede over dine produkter og tjenester.

Det betyder ikke noget, hvor mange personer der ser dine videoer på TikTok. Hvis disse videoer ikke gør dem begejstrede for at engagere sig i din virksomhed, vil din TikTok-strategi for små virksomheder ikke omsættes til yderligere engagement, salg eller omsætning.

Så når du laver videoer, skal du sørge for at lave en masse videoer, der viser dine produkter og/eller tjenester – og viser dem på en måde, der skaber hype hos dit publikum.

Lancerer du for eksempel en ny serie af badebomber? Så kan du lave en video, der viser produktet, hvor du pakker det ud, putter det i badekarret, ser det syde og skumme til en regnbue af bobler. Bruger du TikTok til at få kontakt til nye kunder til din virksomhedsrådgivning? Lav en række videoer, hvor du tilbyder gratis rådgivning og tips til at drive en virksomhed.

Jo mere spændende dine videoer får dine produkter eller tjenester til at se ud, jo mere sandsynligt er det, at dit publikum vil engagere sig i din virksomhed i den virkelige verden.