I dag er influencermarkedsføring en af de varmeste strategier inden for markedsføring. Partnerskaber med influencere kan være en god måde at skabe brandgenkendelse på, få dine produkter og/eller tjenester ud til et nyt publikum og skabe gode resultater for din lille virksomhed.
Hvis du er helt ny inden for influencermarkedsføring, kan det dog være en udfordring at komme i gang. Hvordan laver du en effektiv influencerstrategi? Hvordan finder du og kommer i kontakt med influencere for små virksomheder? Hvordan opnår du de bedste resultater med dine influencerkampagner?
Lad os kigge nærmere på influencermarkedsføring – hvad er det, hvordan fungerer det, og vigtigst af alt, hvordan kan det generere profit for din lille virksomhed?
Hvad er influencermarkedsføring?
Influencermarkedsføring er en markedsføringsstrategi på sociale medier, der forbinder indflydelsesrige brugere af sociale medier med brands. Influencermarkedsføring hjælper brands med at skabe større brand-genkendelse og nå ud til et større publikum via anbefalinger, omtale og produktplacering fra influencere.
I influencermarkedsføringens spæde begyndelse var influencerne mest berømtheder med millioner af følgere på de sociale medier … hvilket betød, at et brands budget skulle være meget stort for at kunne være med. I dag oplever brands dog lige så stor succes ved at bruge “mikro-influencere“. Mikro-influencere er brugere af sociale medier, der har et mindre – men meget engageret – antal følgere, generelt 1000-10.000 følgere, men dette kan variere. Denne strategi er betydeligt mere tilgængelig og økonomisk overkommelig, og den har givet små virksomheder mulighed for også at lege med influencermarkedsføring.
Hvordan fungerer influencermarkedsføring?
I et samarbejde mellem et brand og en influencer vil virksomheden tilbyde influenceren kompensation –- det kan f.eks. være betaling pr. opslag eller gratis merchandise – til gengæld for omtale på deres sociale medier. Influencermarkedsføring bruger social proof til at skabe resultater. Idet influencerens følgere til en vis grad stoler på og er engagerede i influenceren, er der større sandsynlighed for, at følgerne foretager et køb eller benytter en virksomhed på baggrund af dennes anbefaling.
Hvordan ser influencermarkedsføring så ud i det virkelige liv? Lad os forestille os, at du har åbnet et nyt fitnesscenter, og du vil sprede nyheden i dit nærområde. Du skal starte med at identificere lokale influencere med interesse for sundhed og wellness. Måske er der en personlig træner i dit nabolag med en trofast følgerskare af hardcore fitness-entusiaster på Instagram eller en designer af sportstøj på vej frem, der for nylig har åbnet en butik lige rundt om hjørnet. Tag kontakt til dem og hør, om de har lyst til at samarbejde om kreativt indhold, og tilbyd dem derefter et incitament til at lave indholdet. Dette kan for eksempel være et gratis medlemskab til dit fitnesscenter, gratis merchandise eller et kontantbeløb, hver gang de omtaler din virksomhed.
Hvad er fordelene ved influencermarkedsføring for små virksomheder?
Det er en række fordele ved at bruge influencere til at promovere små virksomheder.
- Influencermarkedsføring er utroligt effektiv. Den nok største fordel ved influencermarkedsføring for små virksomheder? Det virker. Ifølge Influencer Marketing Survey foretaget af Mediakix (undersøgelse om influencermarkedsføring er influencermarkedsføring 11 gange mere effektiv end andre digitale mediestrategier – og mens virksomheder i gennemsnit tjener to dollars for hver dollar, de bruger på Google Adwords, er den gennemsnitlige tjente medieværdi ved influencermarkedsføring forbløffende 11,69 dollars for hver brugt dollar.
- Influencermarkedsføring giver dig mulighed for at drage fordel af den tillid, følgerne har til influenceren. Kunder køber hos eller hyrer virksomheder, de stoler på. Det gode ved influencermarkedsføring er, at den tillid allerede eksisterer mellem influenceren og dennes følgere – hvilket gør det mere sandsynligt, at følgerne vil have tillid til dig.
- Det er økonomisk overkommeligt at samarbejde med lokale influencere. Hvis du vil have størst muligt smæk for dine markedsføringskroner, findes der ingen bedre strategi end influencermarkedsføring. Influencermarkedsføring giver ikke alene et højt afkast, det har også en lav adgangsbarriere. Mange lokale influencere og mikro-influencere er villige til at skabe indhold til gengæld for gratis produkter – og udgiften til de influencere, der foretrækker at blive kompenseret i kontanter, er som regel mere overkommelig end andre markedsføringsstrategier (som for eksempel digitale annoncekampagner).
Hvordan laver du en influencerstrategi?
Influencermarkedsføring kan være en stor bonus for din virksomhed – men du har brug for en solid strategi. Sådan kommer du i gang.
1. Lav din research.
Du kan ikke udvikle en effektiv strategi for influencermarkedsføring, hvis du ikke forstår konceptet – så det første skridt i opbygningen af en effektiv strategi er at foretage ordentlig research. Her er nogle ting, du skal undersøge og overveje, før du vælger strategi.
- Platforme. Du kan anvende influencermarkedsføring på Facebook, Twitter, Instagram, TikTok …hvis det er en social platform, er der sandsynligvis influencere på den. Så før du begynder at udarbejde din strategi, er det vigtigt at, du beslutter dig for, hvilke platforme du vil være på.
- Lokale influencere. Før du bruger en masse tid og energi på influencermarkedsføring, er du nødt til at se på ideen med kritiske øjne og sikre dig, at der rent faktisk findes influencere, der vil give mening for din virksomhed. Undersøg tingene, og lav en liste over nogle få personer, du vil tage kontakt til. Du bør også sørge for at undersøge engagementet hos influencernes følgere, så du ikke kommer til at lave aftaler med en med (potentielt) falske følgere. Kig efter autentiske kommentarer til deres opslag for at få en idé om engagementet.
- Konkurrenter. Hvis du har konkurrenter, kan det være en hjælp at undersøge, hvordan de håndterer influencermarkedsføring. Du skal selvfølgelig ikke stjæle deres idéer, men din strategi kan drage fordel af, at du har en idé om, hvordan dine konkurrenter agerer på dette område – og så kan det hjælpe dig med at udvikle noget nyt, anderledes og interessant.
2. Opstil mål og målbare kriterier.
Når du har foretaget din research omkring influencermarkedsføring, skal du beslutte, hvad du vil opnå med din strategi. Så opstil dine mål, og definer, hvordan du vil måle dine fremskridt i forhold til at nå dine mål.
Vil du for eksempel øge brandgenkendelsen? Så kan det være en god idé at fokusere på influencere med over 10.000 følgere og måle dine fremskridt på baggrund af det antal visninger og eksponeringer, din kampagne genererer. Vil du øge salget? Så kunne du opstille et mål for indtægt, give dine influencere en unik kuponkode og følge med i, hvor meget salg din kampagne genererer.
3. Lav et budget.
Du har lavet din research. Du kender dine mål for influencermarkedsføring, og du har besluttet, hvordan du vil måle dine fremskridt. Nu er det tid til at snakke om tal. Før du begynder at implementere din strategi for influencermarkedsføring, skal du have et godt overblik over dit budget – så sørg for at definere, hvor meget du kan (og vil) bruge, før du begynder at kontakte influencere eller påbegynder kampagner. Det er essentielt, at du ved, hvor mangle midler du har at gøre godt med, så du kan træffe realistiske beslutninger om, hvor mange influencere du skal kontakte og hvordan du skal kompensere dem.
Er dit budget til den stramme side – pyt! Som vi har sagt tidligere, kan influencermarkedsføring prismæssigt være en meget overkommelig markedsføringsstrategi. Lokale influencere er tit tilfredse med nogle enkelte, gratis produkter eller en gratis serviceydelse – især hvis de er nye influencere.
Tip fra VistaPrint
En anden måde at få influencermarkedsføring og et stramt budget til at gå op i en højere enhed på er at slå sig sammen med andre små virksomheder. Lad os sige, at du promoverer en ny juicebar. Du tager måske kontakt til lokale helsekostforretninger og beder dem om at nævne dig på instagram med hashtagget #followfriday – og tilbyder at gøre det samme for dem. Det er en god måde at komme ud til hinandens følgere på, uden at det koster noget.
Hvordan rekrutterer du influencere til en kampagne?
Når du har besluttet dig for en strategi for influencermarkedsføring, og du har fundet ud af hvilke influencere, du gerne vil samarbejde med, er det tid til at tage kontakt og spørge lokale influencere, om de er interesserede i et samarbejde.
Her nogle tips og tricks, du bør have i baghovedet, når du kontakter influencerne (og skal overbevise dem om, at de skal samarbejde med din virksomhed!).
- Vis dem, at du er fortrolig med deres platform. Når det gælder influencermarkedsføring, skal du have en god forståelse af de influencere, du kontakter. Det indbefatter at vide, hvad de er interesserede i og brænder for, hvilken slags ting de slår op, hvorfor de passer godt til dit brand, og hvem deres publikum er – og det er vigtigt, du kan formidle din forståelse af disse ting til dem. Før du kontakter nogen influencere, skal du undersøge og blive fortrolig med deres platform – og når du så tager kontakt til dem, skal du være tydelig omkring, hvorfor du vil samarbejde med dem, med specifikke eksempler fra deres opslag.
- Kontakt dem på den rigtige måde. Hvis du kontakter en lokal influencer med et lille antal følgere, kan du prøve at sende dem en privatbesked, hvor du spørger, om I skal samarbejde. Hvis de influencere, du har besluttet dig for, har et lidt større antal følgere, eller har bevæget sig ind på området “professionel influencer”, kan du muligvis finde oplysninger på deres profil om, hvordan du skal kontakte dem i forhold til brandsamarbejde. Hvis de har det, skal du sørge for at følge deres anvisninger.
- Del dine idéer om, hvordan samarbejdet skal foregå. Når du tager kontakt til en influencer, skal du have en klar idé om, hvordan du forestiller dig jeres samarbejde. Vil du for eksempel have dem til at lave en giveaway med dine produkter? Vil du have dem til at tage nogle billeder eller videoer i din butik? Vær forberedt med idéer.
- Men vær også klar til at lytte til deres idéer. Influencere kender deres følgere bedre, end du gør – så lyt til deres idéer for samarbejdets skyld. Du synes måske, en giveaway er alletiders idé – men hvis de ved, at giveaways har det med at floppe hos deres følgere, har de måske en anden idé, der kan give bedre resultater.
- Gør det nemt. Når en influencer siger ja til at samarbejde med dig, skal du gøre oplevelsen så nem for dem som muligt. Vær lydhør, vær hjælpsom, og giv dem det, de har brug for, for at få succes – uanset om det er oplysninger om produkter, din virksomhed eller visuelle aktiver (som for eksempel til logo eller andet visuelt materiale relateret dit brand).
Tip fra VistaPrint
Vil du gøre det nemt for dine influencere? Giv dem skabeloner til deres opslag! Brug VistaCreate til at designe brandede skabeloner til de sociale medier – og del så skabelonerne med dine influencere.
Tilpas og tilret din strategi for influencermarkedsføring efter behov
Når du har indgået et samarbejde med influencere, der passer til små virksomheder, og de laver indhold, er det tid til at se din strategi blive til virkelighed.
Hold øje med influencerens indhold og hvordan det går med det, og tilpas din strategi efter det. Hvis du for eksempel opdager, at en influencers følgere ikke er interesserede i dit indhold, kan det være, du vil vælge ikke at samarbejde med den influencer om fremtidige kampagner. Og hvis en anden influencer skaber et stort engagement, kan det være, du vil vælge at bruge flere ressourcer på dette samarbejde fremover. Husk at måle din succes hen ad vejen og foretage ændringer, når det er nødvendigt, så du har den optimale strategi.