5 fordele ved sociale medier for mindre virksomheder

Forventet læsetid: 3 minutter

Sociale medier har udviklet sig fra at være et rum til personlig interaktion til en levende marketingkanal for virksomheder af alle størrelser. I dag er sociale medier et musthave for enhver mindre virksomhed – uanset hvilken branche du er i. Du kan læse mere om fordelene ved markedsføring af din virksomhed på de sociale medier, uanset om du allerede har en stærk social tilstedeværelse, eller du ønsker at booste den.

  1. Opbyg brandgenkendelse.
  2. Yd en enestående kundeservice.
  3. Få kundeemner på en prisbillig måde.
  4. Lær mere om dine kunder.
  5. Øg webstedstrafikken og søgerangeringen.

1. Opbyg brandgenkendelse.

Stærk brandgenkendelse er nøglen til at opbygge troværdighed for din mindre virksomhed – og sociale medier er en god måde at skabe denne opmærksomhed på. Sociale medier giver din virksomhed mulighed for at dele dens brand på tværs af forskellige platforme og samtidig skabe et ensartet udseende. Denne sammenhæng er grundlaget for at opbygge et velrenommeret brand og forretning. Ved at bruge det samme logo, skrifttype og brandfarver kan du skabe en autentisk onlinetilstedeværelse … og autenticitet er et musthave, når det kommer til at opbygge tillid hos dine kunder.

Din brandstemme er en anden ting, du skal holde konsistent på tværs af dine sociale medier. Selv om billedteksten til et Facebook-opslag kan være anderledes end en TikTok-video, skal tonen stadig afspejle dit brand.

Tip fra VistaPrint

Prøv at samarbejde med influencere for at øge kendskabet til dit brand via sociale medier. Vælg influencere, hvis følgere har en demografi, der ligner de kunder, du prøver at nå, og samarbejd så med dem for at drive deres publikum til dit brands Instagram-, Facebook- eller TikTok-profil.

2. Yd en enestående service.

I en verden, hvor kunderne forventer hurtig, tilpasset kundeservice, er sociale medier en vidunderlig mulighed for at opfylde disse krav. Dine profiler på de sociale medier lader dig kommunikere, proaktivt eller reaktivt, med dine følgere i realtid. Når følgere kommenterer eller stiller spørgsmål, og et brand reagerer rettidigt og på en kyndig måde, afspejler det virksomhedens dedikation til kundetilfredshed og erfaring. Denne slags engagement er en god måde at fremme loyaliteten og gøre et positivt indtryk på dine følgere.

Der er et par forskellige måder at tilgå kundeservice på via dine sociale platforme. Hvis en utilfreds kunde tweeter om dig, kan det være bedst at undskylde og bede dem om at sende dig en DM. Hvis en af dine Instagram-følgere kommenterer, at de venter på, at en vare kommer på lager igen, kan du eventuelt svare direkte på vedkommendes kommentar, så det kan hjælpe andre.

Du behøver dog ikke være tilgængelig døgnet rundt. Lad kunderne vide, hvornår de kan forvente et svar, ved at medtage dine åbningstider og tilgængelighed i din bio. Det kan være noget så simpelt som “Vi svarer på DMs man-fre fra 10-18.”

Tip fra VistaPrint

Ud over at svare på forespørgsler eller klager kan du bruge de sociale medier som et sted til at engagere dig med dine kunder. Uanset om det er så enkelt som at ‘like’ deres kommentar eller sende et kort svar på en direkte meddelelse.

3. Få kundeemner på en prisbillig måde.

Som ejer af en mindre virksomhed er du formentlig altid på udkig efter billige markedsføringsløsninger – og her er de sociale medier heldigvis et perfekt medie. De fleste sociale platforme er gratis, og masser af brands er vokset eksponentielt via organisk markedsføring på de sociale medier. Og hvis du har et marketingbudget, er det også relativt billigt at booste dine indlæg eller køre annoncer på sociale platforme som Facebook og Instagram.

En anden billig måde at få flere følgere på de sociale medier er ved at motivere folk til at følge dig. Du kan for eksempel tilbyde 10 % rabat på en kundes samlede ordrebeløb, når de følger dig på TikTok, eller give dem en lille gave sammen med deres køb, når de “tjekker ind” på din virksomheds side på Facebook. Disse gestus er en god måde at opbygge positive relationer på med dine eksisterende kunder og skabe mere eksponering for dit brand.

4. Lær mere om dine kunder.

Ved at investere lidt tid i at forstå din målgruppe og skræddersy dine indlæg, æstetik og endda din tilstedeværelse på platformen kan en virksomhed hurtigt få et større antal følgere og få dine følgeres opmærksomhed. Mange sociale platforme har indbyggede værktøjer, der gør det nemt for dig at lære dit publikum at kende. Uanset alder, placering, køn eller interesser har du en masse data til din rådighed for at hjælpe dig med at lære mere om dine kunder. Disse oplysninger kan hjælpe dig med at skræddersy din marketingstrategi på de sociale medier til dit specifikke publikum og i sidste ende skabe mere engagerede følgere.

Tip fra VistaPrint

Ønsker du at få hurtig feedback på et nyt produkt eller tilbud? Vil du lære lidt mere om kundernes generelle præferencer? Kør en afstemning i dine Instagram Stories for at indsamle endnu mere data om, hvem der følger dig.

5. Øg webstedstrafikken og søgerangeringen.

En anden fordel ved sociale medier for virksomheder er dens direkte påvirkning på webstedstrafikken og søgerangering. Sørg for at medtage URL-adressen til din hjemmeside i bioen på alle dine profiler på de sociale medier, så potentielle kunder hurtigt kan finde din hjemmeside. Udover din bio er det en god idé at medtage et link til din hjemmeside, når du deler et indlæg på dine sociale kanaler. Jo flere klik på URL-adressen, jo flere besøg på hjemmesiden får virksomheden.

Interessant nok påvirker sociale medier også din søgerangering. Når dine indlæg på sociale medier linker til din hjemmeside eller blogindhold, hjælper disse links søgemaskiner med at se, at din hjemmeside er velrenommeret og bør rangeres for specifikke søgeord. Googles algoritme udvikler sig hele tiden for at fjerne spamhjemmesider og rangordne hjemmeside, der er legitime, korrekt. Ved at inkorporere sociale medier i din marketingstrategi kan du påvirke din søgerangering positivt uden at være en søgemaskineoptimeringsguru.