Derfor har din virksomhed brug for QR-koder

Forventet læsetid: 4 minutter

Nu, mere end nogensinde, har små virksomheder brug for kreative måder at få forbindelse med deres kunder på. Dagene, hvor man kunne have en hyggelig snak ved kassen eller holde kundeevents, er forsvundet. Kommunikation bliver nu serveret virtuelt.

Hvad kan en lille virksomhed så gøre? Prøv at bruge Quick Response (QR)-koder. Disse små, kvadratiske sort/hvide symboler er en hurtig, nem og effektiv måde at dele en række forskellige budskaber med dine kunder. Brug dem til at afspille videoer, sende rabatkuponer, dele virksomhedsoplysninger med mere.

QR-koder er kommet langt, siden de først blev lanceret i starten af 2000’erne. Og nu, hvor sikkerhed kommer først for alle typer små virksomheder, har QR-koder fået lidt af et comeback. Hvad er nyt? Man behøver ikke længere at downloade en separat app for at scanne dem. Man bruger blot sin telefons kamera, placerer det over koden, og det er det – de oplysninger, der er forbundet med QR-koden, bliver automatisk vist i løbet af et par sekunder. De er også nemmere at lave end nogensinde før. Du skal blot bruge en af de mange gratis apps på markedet, indtaste dine oplysninger og så er du i gang.

Nu ved du, hvad QR-koder er for noget, så her får du nogle gode grunde til, hvorfor din virksomhed har brug for dem.

  1. De giver mulighed for sikker, kontaktløs betaling.
  2. De viser, at din virksomhed tilpasser sig og har styr på teknikken.
  3. De leverer oplysninger (uden at fylde meget).
  4. De kan øge din skare af følgere på sociale medier.
  5. De er nemme at spore.
  6. De er billige.

1. De giver mulighed for (sikker!) kontaktløs betaling.

Kontaktløs alt muligt har været temaet i det sidste år. Kunderne er tilbageholdende med at udveksle kontanter og røre ved pin-tastaturer ved kortbetaling, så betaling via QR-kode er en god berøringsfri løsning, som kunderne føler sig sikre med.

Som ejer af en lille virksomhed behøver du bare at lave en QR-kode, der accepterer betalinger. Udskriv QR-koden, og sæt den op, hvor du normalt modtager betaling – ved kassen eller i receptionen. Dine kunder skal blot bruge deres smartphone til at scanne koden og derefter bruge deres konto hos PayPal til at betale.

2. De viser, at du tilpasser dig og har styr på teknikken.

Det er velkendt, at yngre forbrugere, det vil sige dem på 35 år og under, er særligt gode til teknik. Så det kræver ikke megen overvejelse at tilpasse virksomheden til at appellere til dette teknisk dygtige publikum. Som en ekstra bonus viser brugen af ny teknologi, at du er villig til at følge med tiderne. Kunder er glade for virksomheder, der går lidt længere og investerer i trends og teknologi, der gør deres liv nemmere … og mere sikkert.

3. De leverer oplysninger (uden at fylde meget).

Da livet under pandemien hele tiden ændrer sig, gør virksomheder det også. Nye åbningstider, regler om afstand og mundbind, levering i bilen, hjemmelevering eller takeaway-processer … listen er lang. QR-koder er en god måde hurtigt at opdatere dine kunder om nye oplysninger på – selv dit wi-fi-navn og adgangskode – uden at bruge for meget skilteplads. Tilføj blot en QR-kode på dine eksisterende postkort, bannere eller andre markedsføringsmaterialer for at få dit budskab ud med et enkelt klik.

TIP FRA VISTAPRINT

Mange af vores produkter såsom postkort, visitkort, klistermærker og flyers har plads til QR-koder indbygget i skabelonerne. Vi har gjort det let for dig blot at uploade og blive færdig.

4. De kan øge din skare af følgere på sociale medier.

Vil du gerne have flere følgere på sociale medier? Det kan QR-koder hjælpe med. Der findes kodegeneratorer, der kan linke til alle dine sider på sociale medier – som Facebook, Instagram, LinkedIn og Pinterest – og kunderne kan nemt følge dig på den platform, de bedst kan lide. Og med dine nye følgere kommer nye muligheder for engagement og samtale … det er altid en gevinst for ejere af små virksomheder.

5. De er nemme at spore.

Det gode ved QR-koder er, at de giver dig øjeblikkelige data – du kan få statistik i realtid med de fleste QR-kode-sporings-funktioner. Du kan se de overordnede oplysninger, som hvor mange der har scannet din kode, eller du kan få mere detaljerede oplysninger som geografisk placering, dato, tid og hvilken enhed eller operativsystem, der blev brugt. Og endelig kan du bede kunderne om bestemte oplysninger (som deres e-mailadresse eller telefonnummer), når de scanner din QR-kode. Når du har disse data lige ved hånden, kan du lave løbende ændringer for at forbedre din QR-kodes succes eller målrette den mod bestemte kunder. Hvis dine data viser, at mange mennesker fra en bestemt by har scannet din QR kode, kan du overveje at målrette en særlig rabatkode mod dem.

6. De er billige.

Det seneste år har medført mange ekstraudgifter, men oprettelsen af QR-koder bliver ikke en af dem. Der findes masser af sider med gratis kodegeneratorer såsom QRCode Monkey, QR Code Generator, Shopify. Dynamiske QR-koder (der nemt lader dig redigere og spore dem) kan have en lille omkostning forbundet til sig, men det er værd at opgradere på grund af de ekstra funktioner. Du kan også vælge et månedligt abonnement, så du sparer tid.

Lad os opsummere: Hvorfor bruge QR-koder?

  1. Accepter kontaktløse betalinger
  2. Vis at du har styr på teknikken
  3. Del nemt dine oplysninger
  4. Øg antallet af følgere på sociale medier
  5. Spor kundedata
  6. Spar penge på markedsføring