Forventet læsetid: 4 minutter
I løbet af det seneste år har sikkerheden spillet en stor rolle for virksomhedsejere over hele verden – og vi har set, at “quick response-koder” (eller QR-koder) har gjort comeback som en del af denne ændring. Uanset om det er til kontaktløse restaurantmenuer eller berøringsfri betalinger, er QR-koder nu lettere at bruge end nogensinde før. Med de fleste smartphones er det kun nødvendigt at indramme koden med kameraet for at aflæse en URL skjult i koden.
Når det drejer sig om din lille virksomhed findes der masser af steder, du kan tilføje en QR-kode, inklusive på markedsføringsmaterialer som disse:
- Visitkort
- Bildørsmagneter
- Vinduesskilte
- Klistermærker på ark
- Vinylbannere
- Skilte i skumpap
- Roll-up bannere til borde
Hvor er de bedste steder at bruge QR-koder – og hvilken type produkt med QR-kode er bedst til din lille virksomhed?
Det bedste sted at bruge en QR-kode afhænger af, hvilken type virksomhed du har – og hvad du ønsker, at QR-koden skal linke til. Uanset om du ønsker at bruge QR-koder til at modtage betaling, give kunderne flere oplysninger eller strømline dine tjenester, er her nogle anvendelsesidéer til QR-koder (og produktforslag) baseret på forskellige typer små virksomheder.
Til spisesteder:
En af de mest populære måder, vi har set QR-koder få et comeback på, er gennem kontaktfri restaurantmenuer. Hvis du ikke allerede har gjort det, skal du lave en til dit spisested og vise den på et fremtrædende sted, hvor den er let at scanne. Det kan være på et roll-up banner til bordet, et vinduesskilt på døren eller et banner ved siden af take-away-vinduet.
Tilbyder din restaurant levering i bilen? Inkluder en scanbar QR-kode i den bekræftelses-e-mail, du sender til kunderne – når de ankommer for at hente deres bestilling, kan du scanne den for at skabe en strømlinet afhentningsproces.
Produkter med QR-kode til restauranter
Til fitnesscentre:
Uanset om du har et stort fitnesscenter eller et lille træningslokale bør du overveje at bruge QR-koder til at skabe en sikker, problemfri oplevelse, når der skal tjekkes ind eller registreres til et hold. Prøv at trykke en QR-kode på et roll-up banner til bordet til nem indtjekning, eller sæt et vinduesskilt på døren til centeret til berøringsfri registrering.
Eller, hvis du vil tiltrække nye medlemmer, kan du sætte en QR-kode på et synligt produkt (som et banner eller en plakat), der indeholder et link til en virtuel gennemgang af træningssalen, et kig på dine hold eller et særligt introduktionstilbud.
Produkter med QR-kode til fitnesscentre
Til udbydere af tjenester:
Hvis du har en servicevirksomhed såsom tømrer, murer, gartner, blikkenslager eller maler kan du også let være med på QR-kodebølgen. Brug QR-koder til at gøre det nemt for kunderne at booke en aftale, udfylde en serviceformular eller skrive en anmeldelse på Trustpilot. Sæt en QR-kode på et vinduesskilt eller en bildørsmagnet, så potentielle kunder hurtigt kan scanne og få flere oplysninger, når de ser din (parkerede!) bil.
Leverer du tjenester, der kræver en opfølgning fra kundens side? Når du har leveret din tjeneste, kan du give dem et visitkort med QR-kode, der fører til særlige instruktioner om vedligeholdelse af deres nye have eller pleje af deres nye plankegulv.
Produkter med QR-kode til udbydere af tjenester
Til ejendomsmæglere:
En husannonce er kun så god som dens billeder – så gør det nemt for potentielle købere at se hele galleriet eller få en videorundvisning via en QR-kode. Sæt en på det plastikskilt, du opstiller uden for hver ejendom eller på den salgsopstilling, du deler ud til kunderne ved et åbent hus.
Ud over at bruge QR-koder til visuelle formål kan du prøve at bruge en kode, når du har brug for at vise potentielle købere vej til dit kontor eller et åbent hus. Få trykt nogle klistermærkeark, du nemt kan sætte på dine visitkort og give til køberne.
Produkter med QR-kode til ejendomsmæglere
Til detailhandel og forretningsejere:
Uanset om du har en onlinebutik eller en fysisk forretning kan du bruge QR-koder på din emballage – brug dem til at linke til dine sociale medier, en rabatkode til næste køb eller en tilfredshedsundersøgelse. Tilføj en QR-kode på de klistermærker, du bruger til at brande dine indkøbsposer af papir samt på visitkort eller postkort, der vedlægges hver ordre. Dette er en god måde at skabe en interaktiv indkøbsoplevelse fra start til slut på!
Produkter med QR-kode til detailhandel
TIP FRA VISTAPRINT
Vil du skabe en fuldstændigt brandet oplevelse? Her er et godt eksempel. Hvis du har en tøjforretning kan du sætte et klistermærke med en QR-kode på produktets etiket, der har et link til en stylingvideo eller relaterede produktforslag.
Til alle:
Det er lige meget hvilken type lille virksomhed, du ejer, for der findes masser af måder, hvorpå QR-koder kan fungere for dig. Her er nogle universelle idéer til at udnytte denne teknologi.
- QR-koder er en økonomisk måde for små virksomheder at tage imod berøringsfri betalinger.
- Sæt en QR-kode på dit visitkort for at dele kontaktoplysninger eller hurtigt sende dem til din hjemmeside.
- Brug QR-koder til konkurrencer – lok nogen til at udfylde en kontaktformular eller tilmelde sig dit nyhedsbrev via den QR-kode, du giver dem, og beløn dem så med rabatter eller en gave.
- Øg din gruppe af følgere på sociale medier med QR-koder, der linker til din side på Instagram, Facebook, YouTube eller Twitter. Sæt blot QR-koden på visitkort, skilte i butikken eller postforsendelser.
- Sæt QR-koder på kvitteringer eller fakturaer, så du kan få feedback fra kunden med kun et par klik.
Er du klar til at bruge QR-koder til din lille virksomhed?
Uanset om du har besluttet at bruge QR-koder til konkurrencer, acceptere berøringsfri betalinger eller vise restaurantmenuer, er der stadig et par ting, du skal gøre. Inden du debuterer med dit nye produkt med QR-kode, skal du sørge for, at du har:
- En opfordring til handling. Under QR-koden skal du have en tekst som “Scan her” eller “Besøg min hjemmeside.”
- En ordentlig placering. Sørg for, at din QR-kode bliver vist på en måde, hvor den er nem at scanne – lav lidt plads omkring den, når du designer visitkort eller bannere.
- Afprøvet den selv. Inden du hænger din plakat med QR-kode op, skal du selv teste koden. Lad også dine medarbejdere, venner eller familie teste den.
- Giv kunderne en grund til at bruge den. Skab interesse omkring af bruge din QR-kode ved at give en belønning for det. Det kan være at deltage i en konkurrence om et gavekort, hvis man bruger koden til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.