Sådan laver du en spændende butiksfront

Forventet læsetid: 4 minutter

Sommer er den perfekte tid til at kigge på vinduer. Det gælder hvert år – men især i år. Siden COVID-19-relaterede restriktioner er blevet ophævet, er der flere folk på gaden, klar til at shoppe. Med så mange kunder på gaden er det nu, du skal opdatere designet på din butiksfront og skabe et iøjnefaldende udstillingsvindue, der fanger dine ideelle kunders opmærksomhed, får dem ind i butikken og i sidste ende inspirerer dem til at købe.

Men præcis hvad har du brug for for at lave et design på dit butiksvindue, der tiltrækker kunder og øger salget i din butik?

1. Roll-up bannere

Ingen butiksfront er komplet uden et roll-up banner. Et roll-up banner er et utroligt alsidigt værktøj til detailbutikker. De forstærker ikke blot din branding, men takket være deres høje kvalitet er de et markedsføringsredskab, som du kan bruge i mange år fremover. Og da de er store, kan kunderne nemt se dem, når de går forbi – også langt væk.

2. Vinduesskilte

Designet på din butiksfront skal være visuelt interessant for at fange kundernes opmærksomhed. Men det skal også være funktionelt og give kunderne de oplysninger, de har brug for for at tage beslutninger. Og en god måde til at klare begge dele på? Klistermærker.

Et klistermærke med din butiks logo er en god måde at fange opmærksomheden på og styrke dit brand. Men klistermærker har også et funktionelt formål – du kan bruge dem til at dele vigtige oplysninger med potentielle kunder (som butikkens åbningstider, kontaktoplysninger og SoMe-handles). De er det bedste af begge verdener – og et musthave til din butiksfront.

3. Plakater

Har du en kommende begivenhed? Planlægger du et stort udsalg? Forbereder du at lancere en ny tøj- eller tilbehørskollektion? Design nogle plakater med logo, og placer dem et fremtrædende sted i dit udstillingsvindue for at tiltrække kunder, gøre dem nysgerrige og få dem ind i butikken. Sæt en QR-kode på plakaten, så de kan få detaljer om din butik (og hvad det end er, plakaten reklamerer for) på deres telefon.

Tips til at transformere din butiksfront til en kundemagnet

Vis en række produkter …

Alle mennesker, der går forbi din butik, er en potentiel ny kunde. Men hvis du vil lokke disse potentielle kunder ind i din butik, skal du give dem en forsmag på, hvad de finder, når de er derinde. Med andre ord skal du gøre dit merchandise til en vigtig del af designet på din butiksfront.

Vælg mellem en række produkter, der giver dine kunder en oversigt over de varer, du sælger i din butik. Hvis du har en tøjbutik, kan du vise et par toppe og tilbehør på et bord, der er synligt fra vinduet – eller iklæde en mannequin et outfit med logo.

… men sørg for, at det ikke ser for rodet ud.

Du skal give kunderne et godt overblik over din merchandise. Men hvis du prøver at få plads til alle produkterne fra din butik i displayet i din butiksfront, kommer det til at se rodet og visuelt overvældende ud – og i stedet for at skulle forholde sig til rodet, vælger kunderne måske at gå lige forbi butikken. Og vil du ikke også gemme et par overraskelser, til når de er indenfor?

Hold det enkelt og strømlinet, når du designer udstillingen i dit butiksvindue. Vis dine produkter og dit markedsføringsmateriale, men lad der også være masser af tom plads, så din udstilling ikke føles overvældende.

Skab et sammenhængende design.

Hvis du ønsker, at din butiksfront skal tiltrække kunder, skal der være et sammenhængende design. Hvis alle de forskellige elementer ikke harmonerer, kan det føles forvirrende for dine kunder, og de kan ende med at shoppe et andet sted.

Sørg for, at hvert element i dit udstillingsvindue passer ind i det overordnede design. Hvis du for eksempel har flere plakater og bannere, skal du sørge for, at skrifttypen og farvepaletten matcher dit klistermærke med logo og den overordnede branding. Hvis du viser forskellige beklædningsgenstande, skal du sørge for at vælge farver og mønstre, der harmonerer og ikke stjæler opmærksomheden fra hinanden. Jo mere sammenhængende designet på dit udstillingsvindue er, jo mere attraktivt er det for potentielle kunder – og jo mere sandsynligt er det, at de kommer ind i din butik.

Udskriv klistermærker med logo.

Som nævnt er det en god idé at have et klistermærke med dit logo i samme design som din butiksfront. Men hvorfor ikke give kunderne en lille del af din butik til at tage med hjem? Udskriv mindre klistermærker med dit logo, og giv dem til kunder, når de køber noget. Det er en win-win-situation; din kunde får et sødt (og gratis!) klistermærke til at sætte på sin bærbare computer eller vandflaske – og du får endnu en mulighed for at få dit logo ud i verden!

Tip fra Vistaprint

Når det kommer til at skabe et sammenhængende design til butiksfronten, så husk også din elektroniske butiksfront. Skab en gennemført brandoplevelse til dine kunder ved at matche designet på dit website med udseendet på din butiksfront.

Start på fortovet.

En anden god måde at tiltrække potentielle kunder på er med et skilt på fortovet. Hvis du sætter et gadeskilt eller et tavleskilt foran din butik, vil det fange folks opmærksomhed, når de nærmer sig butikken (selv når de er længere nede af vejen) – og når de kommer, vil de være spændte på at se din udstilling og gå indenfor.

Design din butik på en måde, der fremmer sikkerhed og fysisk afstand.

Din butiksfront kan tiltrække kunder – men hvis de ikke føler sig sikre eller godt tilpas, når de er inde i butikken, forlader de den igen. Selv om restriktioner ophæves, skal du sørge for at indrette din butik på en måde, så der er mulighed for fysisk afstand (da nogle kunder stadig kan være varsomme med at være tæt på fremmede). Dine kunder vil sætte pris på at kunne shoppe sikkert og med ro i sindet.

Musthaves til butiksfronten

  1. Roll-up bannere
  2. Klistermærker
  3. Plakater
  4. QR-kode til at dele oplysninger om butikken, begivenheden og kampagnen
  5. Et udvalg af dine bedste produkter
  6. Et ikke-overlæsset sted
  7. Et sammenhængende design
  8. En butiksindretning, der giver mulighed for fysisk afstand