Julekampagneidéer for din mindre virksomhed

Forventet læsetid: 5 minutter

Julen er lige om hjørnet. Og hvis du vil markedsføre din virksomhed, få forbindelse til kunder og få gang i julesalget, så er noget af det bedste en julekampagne. Julekampagner er en god måde at få dine kunder i julestemning – og opmuntre dem til at foretage deres juleindkøb hos din mindre virksomhed. Desuden kan en god julekampagne hjælpe med at sikre, at din mindre virksomhed er i deres tanker også efter jul.

Men hvilken slags julekampagne passer til din virksomhed i juleperioden? Lad os se på 6 idéer til julekampagner, som vil hjælpe dig med at få modtagerne i julestemning og samtidigt fremme julesalget:

  1. Giv en kundegave med hvert juleindkøb.
  2. Hav en julesalgskampagne med 2 for 1s pris.
  3. Hav en julekampagne i de sidste 12 dage før jul.
  4. Giv gaver på de sociale medier.
  5. Hav en gavekonkurrence med juletema.
  6. Gå sammen med en anden lokal virksomhed om en julekampagne.

1. Giv en kundegave med hvert juleindkøb.

I juleperioden søger kunder den perfekte gave til alle på deres liste (julen handler trods alt mest om julegaver!).

Men fordi de er så fokuserede på at få julegaverne i hus, køber de færreste noget til sig selv i december. Så hvorfor ikke vise dine kunder, at de er på *din* julegaveliste? Giv dem en gave sammen med deres indkøb – det er en fin opmærksomhed til dine kunder, når de ikke køber noget til sig selv.

En gave med indkøb er ikke kun en gode måde at takke dine kunder for at handle hos dig i juleperioden, det opmuntrer dem også til at handle hos dig. Og hvis de ikke vil beholde gaven til sig selv, kan de give den videre til en anden!

2. Hav en julesalgskampagne med 2 for 1s pris.

En kampagne med 2 for 1s pris med juletema er en anden god måde at opmuntre dine kunder til at foretage deres juleindkøb hos dig. Som en ekstra bonus kan en kampagne som denne være en god måde at komme af med overskydende varer. Måske har du en vare, som ikke sælger lige så godt, som du forventede, og du vil gerne af med den inden det nye år – den kan du tilbyde som 2 for 1s pris i din julekampagne.

3. Hav en julekampagne i de sidste 12 dage før jul.

En kampagne i de sidste 12 dage før jul er en gevinst for både dig og dine kunder. Du får alt det sjove i en julekampagne og eksponering af din virksomhed i hele 12 dage. Desuden får dine kunder flere chancer for at udnytte din kampagne… i stedet for kun én mulighed for at få en julegave eller vinde en præmie, får de 12!

Der er mange idéer til en kampagne i de sidste 12 dage før jul. Du kan give forskellige reklamegaver med branding til kunder på hver af kampagnens dage – en taske den første dag, en hat på den anden dag, en vandflaske den tredje dag osv. Eller du kan udlodde en større præmie eller et gavekor på hver af kampagnens dage.

Du kan også opbygge spænding omkring din kundegave ved at hemmeligholde hver dags kampagne. Afslør én dag hver dag i din kampagne med 12 juledage og skab forventninger hos dine kunder. De vil kigge ind på dine sociale mediekanaler, besøge din hjemmeside for din virksomhed eller besøge din fysiske butik hver dag for at finde ud af, hvad du giver i kundegave eller hvilken kampagne, du har – og dette øgede kundeengagement kan føre til øget salg.

4. Giv gaver på de sociale medier.

Sociale medier er et godt sted at reklamere for din julekampagne. Men hvis du er strategisk omkring din metode, kan en kundegavekampagne også være en god måde at opbygge din popularitet på de sociale medier – og øge dit publikumsantal før spændingen udløses d. 31. december.

Vælg en vare af stor værdi, som du vil have som fokus for din kundegavekampagne – måske en gavekurv med dine bedst sælgende produkter eller en indkøbstur i din butik. Præsenter derefter din kundegavekampagne på dine sociale medieplatforme – og brug gaven til at opmuntre til deling. Lad so sige, at du har din julekampagne på Instagram. Du kan meddele dine følgere, at for hver person, de tagger i kommentarerne, får de en mulighed for at vinde den store præmie. Dette kan fungere som en opmuntring til at tagge deres venner – og jo flere venner, de tagger, jo mere vokser dit publikum på de social medier.

5. Hav en gavekonkurrence med juletema.

Som navnet angiver, kan du simpelthen forære din kundegave væk. Men du kan også få dine kunder til at gøre noget for at få gaven – og gøre din kundegave til en *konkurrence* om at vinde en kundegave.

Mange gavekampagner i december vælger en tilfældig vinder eller giver en lille præmie til alle kunder. En gavekonkurrence har et ekstra element af sjov og kreativitet – både for dig og dine kunder.

Konkurrencens tema kan være udformet lige som du vil. Du kan bede dine kunder om at skrive ny tekst til deres favoritjulesang, med din virksomhed som tema – eller måske kan du afholde en konkurrence om hvem, der kan skrive den bedste billedtekst til et af din virksomheds julefotos på Facebook. Har din virksomhed mange familier og børn som kunder? Afhold en tegnekonkurrence med juletema for børnene. Så længe den er sjov og egnet til jul, vil den fremme engagement med din virksomhed i hele juleperioden (og forhåbentligt fremme salget samtidigt).

6. Gå sammen med en anden lokal virksomhed om en julekampagne.

Et partnerskab med en anden lokal virksomhed er en anden måde at komme i julestemning på. Da både du og din partnervirksomhed reklamerer for julekampagnen, får I begge eksponering af jeres virksomheder til den andens kunder – hvilket kan præsentere din virksomhed for nye kunder og øge din kundebase.

Søg andre lokale virksomheder, som er gode at samarbejde med om en julekampagne. Driver du en kaffebar? Samarbejd med en lokal chokoladebutik om en gavekurv til jul, fyldt med et udvalg af kaffe og chokolade. Eller lad os sige, at du ejer et yogastudie. Du kan afholde en kampagne med temaet “Nyt år, ny dig” og samarbejde med andre lokale velværevirksomheder om en nytårsforsæt-inspireret gavepakke.

Et samarbejde med andre lokale virksomheder kan forbedre din julekampagne og hjælpe dig med at få opmærksomhed fra flere potentielle kunder. Det er ren julegevinst.