Forventet læsetid: 3 minutter
QR-koder har gjort comeback i de sidste år – de har vist sig at være praktiske redskaber til alle mulige slags små virksomheder, og spisesteder er ingen undtagelse. Hvis du har været ude at spise for nylig, er du sikkert faldet over en QR-menu … men hvad ellers kan disse koder gøre? Her kan du få inspiration til alle de måder, din restaurant, café eller bar kan bruge QR-koder på.
- Tage imod reservationer.
- Gøre transaktionerne hurtigere (og kontaktløse).
- Få en større mailingliste og loyalitetsprogram.
- Give gæster nem adgang til din menu.
- Få feedback fra dine kunder.
- Promovere dine sider på sociale medier.
- Holde forbindelsen døgnet rundt.
1. Tage imod reservationer.
Gør det let for forbipasserende at lave en reservation eller komme på din venteliste med en QR-kode – vis den på et vinduesklistermærke eller en plakat på din butiksfacade. Når en potentiel gæst scanner koden, skal den føre vedkommende til din side med reservationer eller ventelisten, så de hurtigt kan tilmelde sig. Hvis du ikke accepterer reservationer via et onlinesystem, kan du i stedet linke kunderne til din kontaktside, så de kan komme i kontakt med dig via e-mail eller telefonen.
Tip fra VistaPrint
Hvis din restaurant er fuldt booket, eller ventelisten er for lang, kan du medtage en mulighed for at bestille takeaway via den samme QR-kode.
2. Gøre transaktionerne hurtigere (og kontaktløse).
Verden bliver mere og mere berøringsfri, så hvorfor ikke tage imod kontaktløse betalinger på dit spisested? Ud over at berøringsfri transaktioner er sikrere end kontanter eller kreditkort, er de også hurtigere. Som restaurantejer skal du bare at lave en QR-kode, der accepterer betalinger. Udskriv koden, og vis den ved kassen eller sæt den nederst på kvitteringen.
3. Få en større mailingliste og loyalitetsprogram.
Opmuntr kunderne til at tilmelde sig din mailingliste eller loyalitetsprogram, mens de venter på maden. I stedet for, at en af dine medarbejdere beder om disse oplysninger med pen og papir, kan du lave en QR-kode, der lader gæster give oplysningerne digitalt – og hurtigt. Er du klar til at belønne loyale gæster? I stedet for at udskrive individuelle kuponer, kan du lave QR-koder med kuponer, der kan sættes på postkort, takeaway-menukort, e-mails og mere.
4. Give gæster nem adgang til din menu.
Menuer med QR-koder kom frem i stor stil, da restauranter og caféer åbnede igen. Det er en meget prisbillig mulighed for restaurantejere, og det er en sikker, nem og berøringsfri løsning for gæsterne. Som bonus kan virksomhedsejerne opdatere PDF’en eller websiden, som QR-koden linker til, i stedet for at få printet nye menukort, når de ændrer menuen eller opdaterer priserne. Dette gør det nemmere end nogensinde at markedsføre særlige tilbud, nye retter på menuen og produkter i begrænset oplag. Du kan udskrive din QR-kode med menuen på et roll-up banner eller endda på et klistermærke, så det nemt kan scannes.
Sådan laver du en QR-kode med menu:
- Tilføj din menu på din hjemmeside, eller upload den som en PDF.
- Kopiér linket, og kør det igennem en QR-kodegenerator.
- Udskriv og vis din QR-kode et sted, der er let at scanne.
5. Få feedback fra dine kunder.
Det er aldrig nemt at bede om anmeldelser … men det er lidt nemmere at gøre det med en QR-kode. Du kan sætte den på den samme bordmenu som QR-koden til dine sider på de sociale medier, nederst på kundens kvittering eller printe den på et ‘tak’-postkort. Denne kode kan linke til dit spisesteds Yelp-side, din Facebook-side eller din Google for Business-side – eller ethvert andet sted, hvor du kan få onlineanmeldelser. På samme måde som at opfordre folk til at følge dig på de sociale medier kan du give gæster et incitament til at efterlade en anmeldelse ved at tilbyde dem en rabat eller noget gratis, næste gang de kommer.
6. Promovere dine sider på sociale medier.
Gør det let for kunderne at følge dine sider på de sociale medier med en QR-kode. Du kan vise koden på en bordmenu til kunder, der sidder ned og få en bid mad eller lidt at drikke, så de kan se dine profiler på de sociale medier, mens de venter på ordren. Du kan opfordre dem til at følge dig med et særligt tilbud (såsom 10 % rabat på din regning), og mind dem om at tagge dine sociale profiler, hvis de poster et billede på deres egne konti. Du kan også vise denne QR-kode på dit spisesteds vinduer, så nysgerrige forbipasserende kan se dine sider på de sociale medier, når de går forbi.
Tip fra VistaPrint
Har du brug for hjælp med at lave unikke opslag på din restaurants sociale medier? Udforsk tusindvis af gratis skabeloner, som kan tilpasses, på VistaCreate til Facebook, Instagram, TikTok og mere.
7. Holde forbindelsen døgnet rundt.
Der kommer sandsynligvis mennesker forbi din restaurant, når du har lukket. Så giv dem en nem måde at få adgang til oplysninger på om åbningstider, kontaktoplysninger, menukort og mere med en informativ QR-kode i dit spisesteds vindue.