Forventet læsetid: 5 minutter
Du må ikke undervurdere, hvor vigtige onlineanmeldelser er for din virksomhed. Forestil dig følgende: Du har lyst til en bruger, og du leder efter et sted, der er åbent og i nærheden. Det første sted, du kigger, er sandsynligvis internettet, og du vælger sandsynligvis den restaurant, der har onlineanmeldelser, som begejstret fortæller om friske ingredienser, opmærksomme medarbejdere, gode priser – og hvordan deres burgere er helt fantastiske.
Så vigtige er anmeldelser, og det gælder for alle virksomheder, ikke kun restauranter. Elektrikere, revisorer, frisører, grafiske designere, hundeluftere … uanset hvad du laver, spiller de samtaler, folk har om din virksomhed (online og offline!), en stor rolle i forhold til din nuværende og fremtidige succes.
Effekten af onlineanmeldelser
Så præcis hvor vigtige er onlineanmeldelser af virksomheder? Her er nogle statistiske resultater fra 2022 Local Consumer Review Survey:
- 98 % af forbrugerne læser onlineanmeldelser af lokale virksomheder – derudaf læser 77 % “altid” eller “regelmæssigt” onlineanmeldelser, når de leder efter virksomheder i deres område
- 78 % af forbrugerne bruger internettet til at finde oplysninger om lokale virksomheder mindst en gang om ugen – og 21 % søger hver dag
- Kun 3 % af forbrugerne ville overveje at handle hos en virksomhed med en gennemsnitlig bedømmelse på to stjerner eller derunder – i 2020 var det 14 %
- 74 % af forbrugerne har skrevet en anmeldelse af en lokal virksomhed inden for de sidste 12 måneder
Spekulerer du på, hvordan du kan få flere onlineanmeldelser? Følg disse fem trin for at booste din mund til mund-markedsføring og løfte din lille virksomhed op på et nyt niveau:
- Sørg for, at kunderne nemt kan skrive onlineanmeldelser af din virksomhed.
- Bed dine kunder om at efterlade en anmeldelse online.
- Håndter negative anmeldelser på den konstruktiv måde.
- Udnyt onlineanmeldelser til at forbedre din virksomhed.
- Inkorporer positive anmeldelser i din markedsføring.
1. Sørg for, at kunderne nemt kan skrive onlineanmeldelser af din virksomhed.
Start med at oprette din virksomhed på platforme til anmeldelser for at give kunderne mulighed for at anmelde den. Men hvor skal du starte?
Ifølge Local Consumer Review Survey brugte 81 % af forbrugerne i 2022 Google til at evaluere lokale virksomheder. Det er ikke bare en betydelig stigning (63 %!) fra 2020, men det er også en søgemaskine, som bruges meget mere end konkurrenterne – som f.eks. Yelp (53 %), Facebook (48 %) og TripAdvisor (36 %).
Det betyder, at det første, du bør gøre, er at oprette en Google Virksomhedsprofil. Start med at tilføje eller gøre krav på din virksomhed på Google, og udfyld derefter din profil med de vigtigste oplysninger om din virksomhed. Medtag de grundlæggende oplysninger som dit telefonnummer, din adresse og åbningstider samt brandede elementer som dit logo.
Når din Google Virksomhedsprofil kører, finder kunderne den, når de søger efter din virksomhed online – og de kan nemt efterlade en anmeldelse lige der. Du kan også svare på anmeldelser og interagere med kunder direkte fra din Google Virksomhedsprofil, så det er let at administrere dine anmeldelser og sørge for, at dine kunder føler sig hørt.
Selvom Google er den mest populære platform til anmeldelser, kan det stadig være besværet værd at oprette flere profiler på Yelp, Facebook eller andre branchespecifikke platforme til anmeldelser. Jo flere anmeldelser, jo bedre!
2. Bed dine kunder om at efterlade en anmeldelse online.
Ifølge Local Consumer Review Survey sagde 75 % af forbrugerne, at de ville have en mere positiv holdning til at handle med en virksomhed, hvis de havde læst en positiv anmeldelse. Så det er vigtigt at få så mange positive anmeldelser som muligt – og det betyder at bede dine kunder om at hjælpe dig.
Der er mange måder at bede dine kunder om anmeldelser på. Hvis du har en særlig positiv interaktion med en kunde, kan du bede kunden direkte, om han eller hun vil være villig til at skrive en anmeldelse om sin oplevelse – og så henvise dem til hvor og hvordan de skriver en anmeldelse. Du kan også medtage anmodninger om onlineanmeldelser på dine markedsføringsmaterialer, emballage, displays i butikken, din virksomheds hjemmeside eller eventuelle andre kundekontaktpunkter, du har.
Og hvis du virkelig vil øge sandsynligheden for, at kunden følger op og skriver en anmeldelse, kan du tilbyde dem en belønning. Her er nogle idéer, du kan prøve:
- Hvis du ejer en café, kan du tilbyde en gratis kaffeopgradering til kunder, der viser deres barista, at de har skrevet en positiv anmeldelse.
- Ejer du en restaurant? Tilbyd en gratis forret ved køb af en hovedret, hvis kunderne skriver en Google-anmeldelse af dit spisested.
- Hvis du ejer en detailbutik, kan du tilbyde kunderne en rabat på deres næste køb, hvis de skriver en anmeldelse.
- Har du lige åbnet en salon eller et wellnesscenter? Giv kunderne en gratis ekstrabehandling eller -tjeneste, hvis de skriver en anmeldelse.
Det er også vigtigt at sørge for at bede dine kunder om jævnligt at skrive anmeldelser. Ifølge Local Consumer Review Survey er næsten halvdelen af forbrugerne kun opmærksomme på anmeldelser, der er skrevet inden for den sidste måned. Så det er ikke kun jo *flere* anmeldelser, jo bedre – det er jo mere *nylige* anmeldelser, jo bedre!
Tip fra VistaPrint
Inkluder et postkort eller en magnet med dit telefonnummer på og en menu som QR-kode. På den måde behøver kunden ikke bruge lang tid på at søge efter dine informationer, når de skal bestille… og dit spisested er det, de husker.
3. Håndter negative anmeldelser på den konstruktiv måde.
Det er lige meget, hvor utrolig din virksomhed er, eller hvor opmærksom du er på at skabe en positiv oplevelse for dine kunder. På et tidspunkt vil du sandsynligvis have en kunde, der er mindre end imponeret … og den kunde reagerer måske ved at skrive en negativ anmeldelse.
Men den lejlighedsvise mindre-end-begejstrede anmeldelse behøver ikke betyde, at din virksomhed går nedenom og hjem – så længe du forstår, hvordan du skal reagere på negative anmeldelser. Her er et par fremgangsmåder, du kan huske på, når du håndterer negative anmeldelser online.
- Anerkend problemet, sig undskyld. Den bedste måde at svare på en negativ anmeldelse på, er ved at gøre det direkte. Anerkend problemet, og undskyld over for kunden for den udfordrende oplevelse.
- Prøv at udbedre situationen, hvis det er muligt. Hvis du kan tilbyde kunden en løsning, så gør det i dit svar. Hvis kunden for eksempel ifølge anmeldelsen betalte for meget under besøget i din forretning, kan du tilbyde en tilbagebetaling for en eventuel overbetaling.
- Bed om at få en chance til. Når du har undskyldt og udbedret situationen, så bed kunden om en mulighed for at give en bedre oplevelse – og se, om kunden er villig til at give dig en chance mere. Tilbyd derefter kunden et incitament til igen at engagere sig i din forretning, uanset om det er en rabat på deres næste køb eller en gratis tjeneste.
4. Udnyt onlineanmeldelser til at forbedre din virksomhed.
Du kan ikke gøre alle glade, så det er vigtigt at tage den lejlighedsvise negative anmeldelse med et gran salt. Men hvis du konstant får negative onlineanmeldelser, er det vigtigt at se nærmere på, hvad dine kunder siger – og endda bruge deres feedback til at forbedre din virksomhed.
Overvej disse situationer:
- Hvis du får flere anmeldelser, der siger, at kundeservicen i din virksomhed ikke er god nok, kan du investere i yderligere oplæring af dine medarbejdere for at skabe en mere positiv oplevelse for kunden.
- Hvis flere personer bemærker, at din butik altid er lukket, når de kommer forbi, kan du måske genoverveje dine åbningstider.
- Hvis dine anmeldelser konsekvent siger, at dine priser er for høje, kan du måske se på din prisstruktur, sammenligne den med dine konkurrenters og derefter justere den.
- Har du modtaget flere anmeldelser, der klager over, at du kommer for sent? Planlæg mere tid imellem dine aftaler, så du kan være der til tiden.
5. Inkorporer positive anmeldelser i din markedsføring.
At få flere onlineanmeldelser er én del af ligningen. Men når du har fået disse positive anmeldelser, skal du have mest muligt ud af dem. Så hvorfor ikke bruge dem i din markedsføring? Få tilladelse fra dine kunder til at bruge deres anmeldelser i markedsføringsflyers, som anbefalinger på din hjemmeside eller til at fremhæve på dine sociale medier. At fremvise ægte kunders autentiske oplevelser er en rigtig god måde at opbygge tillid hos nye kunder og booste din troværdighed som en lille virksomhed.