Forventet læsetid: 3 minutter
Undersøgelser viser, at forbrugere shopper julegaver tidligere end nogensinde (nu venter de ikke længere på Black Friday!). I 2021 begyndte mange allerede om sommeren – og det blev den største juleindkøbssæson nogensinde. Så hvis du ejer en mindre virksomhed, er det vigtigt, at du begynder at planlægge julesæsonen tidligere, end du før har gjort. Fra opfyldning af lageret til planlægning af salg – her er 7 ting, som du kan gøre lige nu for at klargøre din virksomhed til julesæsonen.
- Gør status for lageret.
- Få kunderne i julehumør med festlig indpakning.
- Sørg for, at du bliver husket.
- Bliv den perfekte julegavedestination.
- Design juleskiltning.
- Gør din hjemmeside klar.
- Boost din Pinterest-strategi.
1. Gør status for lageret.
Der er stadig udbredte problemer med forsyningskæden … så jo tidligere du kan gøre status for dit lager, jo bedre. Se på salgstallene fra tidligere år for at finde ud af, hvilke produktkategorier der solgte bedst, og sørg for, at dit lager er fyldt og klar til start. Husk, at du både skal have styr på din varebeholdning og dit personale. Måske har du tænkt dig at udvide åbningstiden i julesæsonen eller holde åbent alle ugens dage – sørg for, at du har de medarbejdere, du skal bruge, for at det bliver en succes.
2. Få kunderne i julehumør med festlig indpakning.
Vis kunderne, at du glæder dig til jul ved at overraske dem med juleindpakning. Du kunne f.eks. lægge et postkort med juletema i deres shoppingpose eller rødt og grønt papir i forsendelseskassen – der er mange måder at gøre kunderne opmærksomme på, at du er ved at gøre klar til jul.
3. Sørg for, at du bliver husket.
Kunderne kigger måske forbi din butik eller gennemser dit udvalg online uden at købe noget … bare for at se, hvad du har at byde på. Følg op, når julen kommer nærmere, måske med en personlig e-mail eller et reklamepostkort.
4. Bliv den perfekte julegavedestination.
Gør det klart, at din mindre virksomhed er det helt rigtige sted at shoppe julegaver … jo tidligere, jo bedre. Overvej at lave gaveguides til din netbutik, som gør det nemt for kunderne at finde den perfekte gave, tilbyde en personlig shoppingservice eller pakke gaver ind gratis. Disse tilbud kan forbedre kundeoplevelsen betydeligt og medvirke til, at kunderne vender tilbage i løbet af sæsonen (og til næste år!).
5. Design juleskiltning.
Planlæg alle de skilte, du skal bruge til julesæsonen i år – også til julekampagner eller -arrangementer, du måske har på tegnebrættet. Find en skabelon, du kan lide, tilpas den med dit logo og dine brandfarver, og bestil skiltet nu … så er du klar til start, når det er tid til at pynte dine butiksvinduer i november.
Tip fra VistaPrint
Hvis du ikke har en fysisk butik, kan du lave digital skiltning. Lav et banner til julesæsonen til startsiden på din hjemmeside, eller opdater dine profilikoner på sociale medier til noget, der spreder julestemning.
6. Gør din hjemmeside klar.
Flere shopper online end nogensinde før, så hvis du har en netbutik, skal du sørge for, at det hele kører problemfrit, inden julegavesæsonen virkelig sætter ind. Få nogle venner og familiemedlemmer til at afprøve din shoppingoplevelse online, så du kan rette fejl, hvis det er nødvendigt, og bed dem om generel feedback om brugeroplevelsen. Du kan også se på andre områder på din hjemmeside, der kunne forbedres, udover din netbutik. Overvej at optimere din lokale SEO-strategi, opdatere leveringsoplysninger og åbningstider og genopfriske din side med ofte stillede spørgsmål.
7. Boost din Pinterest-strategi.
Pinterest er den mest populære platform for forbrugere, der leder efter inspiration – og 1 ud af 5 juleshoppere siger,at Pinterest-indhold påvirkede mindst halvdelen af deres juleindkøb i 2021. Så sæt dig et mål om at bruge mere tid på at gøre din Pinterest-side klar til julesæsonen. Nogle brugere bruger allerede Pinterest til at få idéer til julegaver i juli måned, så det er det perfekte sted at starte, hvis du vil have et forspring til julesæsonen. Lav opslagstavler, der fungerer som gaveguides og viser et udvalg af dine produkter, og kommunikér med fællesskabet ved at tilføje pins fra andre brugere, som passer til dit brand.